CXO HUBERPcentra danych / data centerCloud computingCIO
Transformacja SAP przez pryzmat różnych doświadczeń, uwarunkowań i strategii firm
CXO HUB
W trzecim spotkaniu z cyklu „Transformacja SAP wyzwaniem cyfryzacji”, w kameralnym formacie powróciliśmy do wątków zmiany środowiska przez pryzmat różnych doświadczeń, uwarunkowań i planów firm.
W spotkaniu decydentów obszaru technologii dyskusja toczyła się wokół wyzwań problemów transformacji środowisk SAP: od on-prem do chmury, od ECC do S/4HANA, migracja do bazy HANA, modelu RISE, wobec presji dostawcy na określony model i standard współpracy. Rozpatrywaliśmy także dostępne scenariusze, możliwości spoza zakresu wyznaczonego przez dostawcę – przede wszystkim opcje, które można realizować we współpracy z innymi partnerami.
Przyjęta formuła spotkania zakładała brak rejestracji wypowiedzi – gros spostrzeżeń i opinii pozostaje więc dla bezpośrednich uczestników spotkania. Pozwoliło to otwarcie omówić sprawy niekiedy trudne.
Partnerem cyklu spotkań było Hewlett Packard Enterprise Polska, które osobiście reprezentowała na spotkaniu prezeska zarządu Kinga Piecuch. Od strony redakcyjnej i organizacyjnej za całość odpowiadała redakcja ITwiz i społeczność CXO HUB.
Kontekst zmiany – perspektywa trzeciej strony
Właśnie od przedstawienia perspektywy mniej lub bardziej postronnych uczestników rynku na wyzwanie transformacji SAP rozpoczęła spotkanie Kinga Piecuch. Udział partnerów – w szczególności dostawców platform i rozwiązań korporacyjnych w nowym rozdaniu pozwala myśleć i mówić o poszerzeniu wariantów dostępnych firmom-użytkownikom SAP.
Z jednej strony pozwala poszukiwać takich scenariuszy na przyszłość, które pozwolą korzystać z rozwijanych, wspieranych, najnowszych wersji rdzenia SAP przy zachowaniu „imponderabiliów” wpisanych w model biznesowy, produkcyjny i prawny kontekst firm, które nie mogą brać pod uwagę opcji „ERP w chmurze”. Z drugiej strony – budowanie takich potencjalnych platform współpracy zmniejsza presję na firmy-użytkowników i pozwala szukać dróg negocjowania z SAP, luzowania podyktowanej wersji rozwoju współpracy.
Kinga Piecuch zwróciła także uwagę, że w przypadku HPE, czas transformacji SAP przypada na wewnętrzne przemiany, rozwój elementów usługowych dotyczących warstw aplikacji, w tym wzmocnienie ich o wykorzystanie algorytmów AI przy współpracy z NVIDIA. Udział – wsparcie użytkowników SAP w transformacji stanowi dla HPE w Polsce logiczne nawiązanie do kierunku wewnętrznych przekształceń firmy.
Zadania SAP w kontekście cyfryzacji
Różne doświadczenia i różne uwarunkowania powodują, że istnieje przynajmniej kilka perspektyw na transformację SAP. Przykładem takich różnic są firmy InPost oraz Telefonika Kable, które reprezentowali przewodnicy w naszej dyskusji: Eliasz Wawrzkiewicz, Global Programme Director SAP S/4HANA w InPost oraz Karol Dworak, CIO w Telefonika Kable.
W InPost wdrożenie SAP jest katalizatorem zmian, zwłaszcza w obszarze finansów, zadaniem projektu wdrożenia S/4HANA jest zniesienie barier pomiędzy silosami, ulepszenie procesów. SAP może po wdrożeniu być kręgosłupem operacji front i back office. Zastępuje dotychczasowe rozwiązanie legacy także w szczególnym momencie ekspansji na rynki międzynarodowe. Ma umożliwić pracę globalną z zachowaniem specyfiki lokalnej.
Telefonika Kable jest z kolei producentem i eksporterem (25. pod względem wartości eksportu w Polsce) kabli. Działalność jest mocno związana z systemem, którego wdrożenie trwało 8 lat i pozostaje otwartym procesem. Wyraża się to np. w kwestiach praktycznej niemożliwości kontynuowania produkcji w przypadku awarii SAP. Telefonika nie jest w sytuacji wyjątkowej – tylko w branży, którą reprezentuje, w Europie działa kilkanaście wielkich podmiotów, które wymuszona transformacja stawia w podobnej sytuacji. Co więcej, te same problemy mają firmy z sektora farmacji, produkcji dyskretnej i innych. Zwykle są to rozbudowane architektury z core’owymi systemami SAP, wokół których na różnych „orbitach” znajduje się wielka liczba wytworzonych indywidulnie rozwiązań. Firmy te nie mogą przejść do chmury z systemem głównym – choć nie wykluczają modelu subskrypcyjnego, chmury – dla rozwiązań dodatkowych.
W toku dyskusji, wszyscy zgodzili się, że SAP musi się „obudzić” i zaakceptować, że świat jest hybrydowy. Z perspektywy firmowej może pojawić się koncepcja, aby rdzeń własnego biznesu, który odpowiada za przewagę konkurencyjną, przenieść do innego systemu, dedykowanego dla danej branży, albo własnego – i postawić poza SAP, który obsługiwałby „standard”, jak finanse czy ESG.
Niezależnie od ostatecznych wyborów, firmy będą dążyły do zmiany myślenia i strategii SAP, a w między czasie będą przygotowywać się do migracji do S4/HANA.
Scenariusze transformacji
Bliżej opcje transformacji dostępne klientom SAP przedstawił Olivier Frank, General Manager Data Solutions EMEA Hewlett Packard Enterprise. Zwrócił m.in. uwagę, że zaledwie około 30% użytkowników SAP rozpoczęło migrację do SAP S/4HANA.
Jak wynika z ankiet wśród użytkowników SAP w przedsiębiorstwach, wiele przedsiębiorstw stosuje strategię chmury polegającą na przenoszeniu obciążeń do chmury publicznej, gdzie mogą korzystać z prostych rozwiązań zarządzanych, łatwo skalować infrastrukturę i korzystać z rozliczeń opartych na zużyciu. Jednak zdecydowana większość nie uznaje, że chmura publiczna jest odpowiednia dla SAP. Wdrożenie S/4HANA w chmurze publicznej może nie spełniać wymagań dotyczących suwerenności danych, możliwości korzystania z posiadanych już licencji na oprogramowanie, ciągłości działania, szkoleń i wsparcia oraz innych potrzeb.
Połowa ankietowanych 2000 klientów SAP uważa, że przeniesienie środowiska SAP jest trudne. Są one złożone, charakteryzują się wysokim stopniem dostosowania, posiadają starannie zaprojektowane systemy odzyskiwania po awarii. Firmy chcą migrować istniejące środowiska z całą jego złożonością, a nie zaczynać od nowa.
Hewlett Packard Enterprise przedstawia w tej sytuacji własny pomysł na wsparcie rozwiązaniami rozpoczęcie lub kontynuację migracji do SAP HANA. Opiera się on m.in. na doświadczeniu wewnętrznej migracji, który może przyspieszyć proces, eliminując ryzyko i unikając zakłóceń w krytycznych aplikacjach biznesowych.
Wobec transformacji SAP – okiem byłego presales/konsultanta
Zwieńczeniem spotkania była dyskusja, której przewodził Karol Dworak, przedstawiając, komentując i odnosząc do naszej rzeczywistości wyniki cyklicznego badania w grupie niemieckojęzycznych użytkowników SAP (DSAG) – firmy z tego obszaru odpowiadają za połowę przychodów dostawcy (źródło: ankieta wśród niemieckojęzycznych klientów SAP z marca 2024 https://dsag.de/presse/dsag-investment-report-2024-s-4hana-cloud-strategy-on-the-test-bench-rise-with-sap-with-potential/).
Punktem wyjścia stało się pytanie: czy SAP nadal jest klientocentryczny? Dyskusja dotyczyła też proporcji „nudnej” – ustabilizowanej – oraz dynamicznej i zmiennej części SAP, także w odniesieniu do zmiany, którą przyniesie proponowany model chmurowy.
Jak mówił Karol Dworak – ERP przypomina brzoskwinię, piękny wartościowy owoc z nudna pestką, bez której jednak całość nie miałaby sensu. Czy S4 w modelu RISE jest jak brzoskwinia? Czy SAP w obecnie proponowanym modelu chmurowym ma sens dla swoich klientów? Co w obecnym modelu SAP (Clean Core + SAP Business Technology Platform) ma sens, a co wymaga przemyśleń, aby core pozostał jednak nudny?
Dyskusja znacznie przedłużyła się znacznie poza planowane ramy czasowe, czego jednak nie wypominali organizatorom jej zapaleni uczestnicy. Dominuje pogląd, że nie uda się zmusić klientów do złamania biznesowych modeli. Konieczne będzie więc odnalezienie kompromisu – akceptowalnej, naturalnej transformacji modelu „cloud first”, ale nie „cloud only”.