83% polskich przedsiębiorców ocenia poziom cyfryzacji swoich organizacji w 2019 roku jako co najmniej dobry. Jest to o 7% więcej niż rok wcześniej. Jednocześnie, aż 73% firm nie wykorzystuje posiadanych danych do prowadzenia analiz biznesowych.
Według przeprowadzonego przez ICAN Research i Orange badania „Cyfryzacja dużych firm i korporacji” zdecydowana większość organizacji uznaje analitykę danych za kluczowy obszar transformacji cyfrowej, mający istotny wpływ na budowanie przewagi konkurencyjnej. Niestety, zaledwie co czwarta Polska firma wykorzystuje posiadane dane do celów analitycznych.
Zdaniem ekspertów firmy Abile Consulting za taki stan rzeczy odpowiada m.in. nadmiar nieuporządkowanych danych, gromadzonych w różnych, niekompatybilnych systemach. Przełom w bardziej efektywnym zarządzaniu danymi może nastąpić dzięki robotyzacji procesów biznesowych (Robotic Process Automation).
Dane niespójne i trudne do wyciągnięcia
Dokładnie 86% przedsiębiorców przebadanych przez ICAN i Orange twierdzi, że analityka danych jest istotnym elementem budowy przewagi konkurencyjnej, a mimo to, jak już wspomniano, nie wykorzystuje zgromadzonych zasobów. Przyczyn jest kilka. Jak wskazuje badanie, aż 90% organizacji nie ma spójnego zbioru i korzysta z różnych baz danych. Poza tym, informacje w nich zawarte w 63% są niekompletne i nieaktualne, a w prawie połowie przypadków także nieuporządkowane i niespójnie nazwane. „Wyścig po wiedzę wymusza na firmach wdrażanie coraz to nowych typów oprogramowania. Systemy te, kupowane od różnych dostawców w przeciągu nawet dekady, po prostu ze sobą nie współpracują. Ale wszystkie gromadzą gigabajty danych w swoich bazach. Bez ich integracji zarządzanie informacjami staje się trudne i czasochłonne” – mówi Mariusz Gołębiewski, wiceprezes Abile Consulting.
I tak, tylko w jednej firmie na cztery, pracownicy mają swobodny dostęp do raportów i analiz od ręki, z poziomu swojego komputera. W pozostałych spółkach, w razie zaistniałej potrzeby trzeba odpowiednie dane specjalnie, własnoręcznie wyszukać, zebrać oraz dostarczyć. „Im więcej systemów informatycznych wdrożymy w firmie, tym więcej godzin nasi pracownicy stracą na własnoręczne wykonywanie prostych zadań biurowych. Należą do nich przygotowywanie i dystrybucja raportów na podstawie danych gromadzonych w rozproszonych systemach czy wyszukiwanie, segregowanie i przenoszenie informacji, takich jak wyniki sprzedaży czy dane personalne. Warto pomyśleć o tym zawczasu i zautomatyzować przepływ informacji przy pomocy odpowiednich algorytmów, czyli tzw. robota klasy RPA. Wówczas aktualne dane będziemy mieć zawsze pod ręką” – przekonuje Mariusz Gołębiewski.
Robotyzacja jako przyszłość transformacji cyfrowej
Robotyzacja procesów biznesowych (RPA) jako narzędzie integrujące niekompatybilne ze sobą systemy informatyczne, jest, według ekspertów Abile, podstawą do skutecznego zarządzania danymi oraz ich analizy. Okazuje się, że dostrzegają to również szefowie polskich firm, zdaniem których to właśnie robotyzacja i automatyzacja wyznaczą kierunek rozwoju cyfryzacji.
Eksperci Abile podkreślają także HRową wartość implementacji cyfrowego pracownika. Odciąża on zatrudnione osoby w codziennych, żmudnych czynnościach, powodując że mogą one więcej czasu oraz energii poświęcić na zadania bardziej złożone oraz dające znacznie więcej satysfakcji. To w konsekwencji przekłada się na wzrost produktywności i może również ograniczyć rotację pracowników.