BiznesIntel IT Center
Uruchomiono system e-bilet w 10 gminach wokół Jastrzębia Zdrój
Wykorzystując urządzenia z procesorami Intel, Międzygminny Związek Komunikacyjny w Jastrzębiu Zdrój wdrożył innowacyjny system e-bilet. Projekt – zrealizowany przez firmę R&G Plus z Mielca – miał na celu usprawnienie rozliczania transakcji poprzez wprowadzenie elektronicznego zamiennika dla kartonikowych biletów.
Na Śląsku prężnie działa Międzygminny Związek Komunikacyjny w Jastrzębiu Zdrój, którego jednym z zadań jest wspólna organizacja i realizacja komunikacji zbiorowej. Dba on o integrację w zakresie zarządzania komunikacją miejską na obszarze zrzeszenia. Komunikacja organizowana jest zgodnie z potrzebami poszczególnych gmin, uwzględniając jednocześnie oczekiwania społeczności lokalnej i wzrost wykorzystania środków finansowych.
Usprawnienie sprzedaży i rozliczeń przychodów z biletów
Jednym z wyzwań stojących przed związkiem było opracowanie bezpiecznego i niezawodnego systemu sprzedaży biletów, a następnie jego instalacja w kioskach i innych punktach sprzedaży na terenie kilku sąsiadujących gmin. Punkty sprzedaży były różnej wielkości i nie zawsze przygotowane do montażu w nich nowego terminala. W mniejszych punktach np. brakowało miejsca. Pasażerowie mogli w nich kupić wyłącznie bilety kartonikowe, a wpływy ze sprzedaży rozliczano następnie między sprzedawcą a operatorem komunikacji publicznej. Z punktu widzenia operatora było to kłopotliwe, ponieważ proces rozliczania był długotrwały. Dlatego podjęto decyzję o wdrożeniu systemu sprzedaży e-biletów.
Jednym z wyzwań stojących przed Międzygminnym Związkiem Komunikacyjnym w Jastrzębiu Zdrój było opracowanie bezpiecznego i niezawodnego systemu sprzedaży e-biletów. Dotąd pasażerowie mogli kupić wyłącznie bilety kartonikowe, a dopiero później wpływy ze sprzedaży rozliczano między sprzedawcą a operatorem komunikacji publicznej. Z punktu widzenia operatora było to kłopotliwe, ponieważ proces rozliczania był długotrwały. Dlatego podjęto decyzję o wdrożeniu systemu sprzedaży e-biletów.
Jednym z elementów nowego systemu musiały być terminale do sprzedaży. Wymagano urządzeń prostych w obsłudze, z dotykowym interfejsem i pracujących pod kontrolą systemu Windows, na którym działa platforma e-bilet. Ważnym wymaganiem było też podłączenie do Internetu, ponieważ wszystkie operacje przeprowadzane są online. Dodatkowo w miejskich autobusach musiały zostać zainstalowane czytniki e-biletów.
120 urządzeń 2w1 oraz All-in-One w punktach sprzedaży
Projekt został zrealizowany przy wsparciu funduszy unijnych. Jako terminale w punktach sprzedaży wykorzystano urządzenia typu 2w1 oraz All-in-One wyposażone w procesory Intel Core. Projekt został zrealizowany przez firmę R&G Plus z Mielca. Z kolei BIT –Technologies odpowiadała za integrację i konfigurację sprzętu w punktach sprzedaży. Dostawcą sprzętu dla BIT-Technologies była firma One System. Łącznie zainstalowano 120 szt. urządzeń 2w1 Dell Venue 11 Pro z procesorami Intel Core M i technologią vPro. „Procesory z tej rodziny charakteryzują się najlepszym połączeniem wydajności i mobilności. Układy są chłodzone pasywnie, dzięki czemu wyposażone w nie urządzenia pracują bezgłośnie” – przekonuje Paweł Szymczak, kierownik Działu Rozwoju Rynku w One System.
Terminale otrzymały również karty WWAN umożliwiające bezprzewodowy dostęp do Internetu oraz stacje dokujące. Taka konfiguracja sprzętu nie była przypadkowa. Niewielkie rozmiary urządzeń 2w1 umożliwiały ich instalację w małych punktach sprzedaży, gdzie brak miejsca uniemożliwiał montaż większych urządzeń. Dodatkowo użycie stacji dokującej, do której na stałe podłączono drukarkę i koder biletów, umożliwiło osobom prowadzącym punkty sprzedaży zabieranie ze sobą urządzenia po zakończeniu dnia pracy. Miało to zapobiec ewentualnym kradzieżom. Natomiast w pozostałych punktach – dysponujących większą przestrzenią – zainstalowano komputery typu All-in-One.
Oprogramowanie, które umożliwia sprzedaż oraz kontrolę biletów dostarczyła firma R&G Plus. Z kolei BIT-Technologies stworzyła serwis internetowy E-Bilet, który pełni rolę podstawowego kanału informacyjnego pomiędzy użytkownikami kart e-biletu, a Biurem Obsługi Klienta oraz Portal Użytkownika Karty E-Biletu – oferujący m.in. dostęp do historii płatności, doładowanie karty oraz formularz do wysyłania wiadomości.
Wykorzystanie urządzeń 2w1 Dell Venue 11 Pro z procesorami Intel Core M i technologią vPro jako terminali w punktach sprzedaży umożliwiło łatwą dystrybucję biletów elektronicznych, a także szybkie rozliczanie transakcji. Operacje są rozliczane online, a wpływy ze sprzedaży biletów trafiają bezpośrednio do operatora komunikacji publicznej. Dopiero później rozlicza się on z punktami sprzedaży.
Bezpieczne transakcje w czasie rzeczywistym
System e-bilet zaczął funkcjonować w połowie 2015 roku. Obecnie na objętym jego zasięgiem terenie działa ponad 140 punktów sprzedaży, w których pojawiły się terminale elektroniczne z urządzeniami wyposażonymi w procesory Intel Core M, umożliwiające wykonywanie transakcji online. Dzięki temu transakcje są bezpieczne i monitorowane w czasie rzeczywistym przez Międzygminny Związek Komunikacyjny w Jastrzębiu Zdrój.
Jednocześnie karty elektroniczne zastąpiły kartonikowe bilety. Bilet elektroniczny funkcjonuje obecnie jako bilet jednorazowy na okaziciela oraz okresowy imienny. Każdy pasażer wsiadający i wysiadający jest zobowiązany do zbliżenia go do elektronicznego kasownika w celu odczytu karty e-biletu.
Wykorzystanie urządzeń 2w1 Dell Venue 11 Pro z procesorami Intel Core M i technologią vPro jako terminali w punktach sprzedaży umożliwiło łatwą dystrybucję biletów elektronicznych, a także szybkie rozliczanie transakcji. Operacje są rozliczane online, a wpływy ze sprzedaży biletów trafiają bezpośrednio do operatora komunikacji publicznej. Dopiero później rozlicza się on z punktami sprzedaży.
Analiza ruchu i preferencji pasażerów
Wdrożone rozwiązanie daje właścicielom systemu e-bilet jeszcze kilka przydatnych możliwości. Technologia vPro usprawnia bowiem zarządzanie urządzeniami 2w1, które można zdalnie diagnozować i serwisować. To istotna zaleta, ponieważ terminale są rozsiane na dużym obszarze obejmującym 10 gmin. Dzięki tej technologii administratorzy IT otrzymują zdalny dostęp do urządzeń, nawet jeśli dojdzie w nich do awarii oprogramowania.
System daje też w przyszłości możliwość badania ruchu pasażerów dzięki czytnikom e-biletów. Zbierane dane umożliwiają określenie, gdzie sprzedaje się najwięcej biletów, jakie to są bilety oraz z których linii korzysta najwięcej pasażerów. Takie informacje mają posłużyć do optymalizowania usług komunikacyjnych w obrębie 10 gmin wokół Jastrzębia Zdrój.
System daje też w przyszłości możliwość badania ruchu pasażerów dzięki czytnikom e-biletów. Zbierane dane umożliwiają określenie, gdzie sprzedaje się najwięcej biletów, jakie to są bilety oraz z których linii korzysta najwięcej pasażerów. Takie informacje mają posłużyć do optymalizowania usług komunikacyjnych w obrębie 10 gmin wokół Jastrzębia Zdrój.