CIOPolecane tematy
Za każdym środowiskiem chmury obliczeniowej stoi centrum danych
Executive ViewPoint
O rosnącym długu technologicznym polskich firm, potencjalnych kosztach braku świadomości w zakresie korzyści i zagrożeń związanych z wdrożeniem usług opartych na modelu cloud computing, roli chmury w kontekście konkurencji rynkowej wykorzystującej dane, a także o kwestii jakości centrów danych i planach rozwoju ofert mówi Marcin Zmaczyński, dyrektor regionalny Aruba Cloud w Europie Środkowo-Wschodniej.
Chmura często kojarzy się z czymś nienamacalnym i ulotnym. W przypadku chmury obliczeniowej nie jest to jednak prawda. Klientom powtarzamy natomiast, że za każdym środowiskiem chmury obliczeniowej stoi centrum danych. Uważamy bowiem, że klient musi zawsze wiedzieć, gdzie konkretnie znajdują się jego dane, by móc samodzielnie ocenić, jaka jest jakość tego centrum danych i jaki poziom bezpieczeństwa ono zapewnia. Aruba Cloud bardzo mocno stawia na zapewnianie usług przetwarzania o najwyższej jakości. Nasze centra danych budujemy z myślą o zachowaniu zgodności z najwyższymi standardami.
Po jakie rozwiązania chmurowe sięgają dziś małe i średnie firmy w Polsce?
Polski sektor MŚP korzysta przede wszystkim z usług przechowywania danych. Nadal jednak są to usługi stosunkowo mało powszechne. W roku 2016 Komisja Europejska przeprowadziła badania dotyczące podejścia firm z sektora MŚP do wykorzystania usług chmury obliczeniowej i Big Data. W tym zestawieniu – w porównaniu ze średnią z 28 krajów UE – Polska wypadła nie najlepiej, znalazła się na miejscu 26. Jako firma oferująca usługi, których dotyczyła unijna analiza, zdecydowaliśmy się zweryfikować u źródła postrzeganie usług chmurowych przez małe i średnie firmy z Polski. Przepytaliśmy ponad 300 firm. Nasze badania potwierdziły, że bardzo dużo z nich ma własne, działające lokalnie, serwery. Większość ankietowanych jednak woli utrzymać ten stan rzeczy.
Jakie argumenty stoją za decyzją o unikaniu rozwiązań chmurowych?
Argumentacja przedstawicieli firm, które nie decydują się na wykorzystanie usług chmury obliczeniowej, jest ciekawa, choć część argumentów wzajemnie sobie zaprzecza. Przykładowo, mimo że wśród najbardziej pozytywnych aspektów chmury najczęściej wskazywano na bezpieczeństwo danych, to jednocześnie poczucie braku bezpieczeństwa wymieniano jako główny czynnik przemawiający przeciwko modelowi cloud computing. Obawę o bezpieczeństwo danych przechowywanych w chmurze deklarowało aż 63% ankietowanych. Wśród innych obaw wymieniano także: zależność od zewnętrznego dostawcy, przyzwyczajenie do lokalnych dostawców oraz wysoki koszt wdrożenia i korzystania z chmury. Są to argumenty w dużej mierze nieprawdziwe. Ogółem, jakiekolwiek rozwiązania oparte na modelu chmury obliczeniowej są wykorzystywane tylko w 27% ankietowanych firm.
To naprawdę niewiele…
Rzeczywiście. Sądzę jednak, że ta sytuacja będzie się zmieniać, w niektórych przypadkach w dość gwałtowny sposób. Okazuje się bowiem, że rozwiązania stosowane lokalnie przez firmy MŚP bardzo często cechuje wysoki dług technologiczny. Wiele przedsiębiorstw nie zdaje sobie z tego sprawy lub bagatelizuje ten problem, do czasu aż zapóźnienie technologiczne wykorzystywanych rozwiązań urasta do rangi problemu biznesowego, z którym nie bardzo wiadomo co zrobić. Taki problem może pojawić się choćby ze względu na RODO.
W jaki sposób usługi oferowane w modelu cloud computing wpisują się w potrzeby wynikające z RODO?
Chmura częściowo zdejmuje z przedsiębiorców odpowiedzialność w obszarze zarządzania danymi i dzieli ją pomiędzy administratora danych i firmę świadczącą usługi chmurowe. Warto jednak pamiętać o tym, że unijne rozporządzenie w zakresie ochrony danych osobowych jest tylko pierwszym etapem, jeśli chodzi o kwestie wprowadzenia regulacji prawnych pod kątem zarządzania danymi. Co ważne, obecnie środowiska chmury obliczeniowej nie mogą funkcjonować w Europie, jeśli nie są zgodne z RODO. Aruba Cloud jest oczywiście do tych wymagań przygotowana.
Dlaczego usługi chmurowe są postrzegane jako potencjalne źródło problemów z bezpieczeństwem?
Wiele osób, spotykając się z doniesieniami o wycieku danych, zakłada, że winę ponosi dostawca usług zewnętrznych, w szczególności usług chmurowych. Prawda jest taka, że najczęstszą przyczyną utraty danych jest czynnik ludzki. Jest to kwestia edukacji, uczciwości i narzędzi, ale też bezpieczeństwa oprogramowania.
Chmura często kojarzy się z czymś nienamacalnym i ulotnym. W przypadku chmury obliczeniowej nie jest to jednak prawda. Klientom powtarzamy natomiast, że za każdym środowiskiem chmury obliczeniowej stoi centrum danych. Uważamy bowiem, że klient musi zawsze wiedzieć, gdzie konkretnie znajdują się jego dane, by móc samodzielnie ocenić, jaka jest jakość tego centrum danych i jaki poziom bezpieczeństwa ono zapewnia.
Aruba Cloud bardzo mocno stawia na zapewnianie usług przetwarzania o najwyższej jakości. Nasze centra danych budujemy z myślą o zachowaniu zgodności z najwyższymi standardami, a w przypadku ośrodków partnerskich, na których opieramy niektóre z naszych usług, zawsze wybieramy najlepsze rozwiązania w danym kraju i szukamy partnerów, którzy mogą poszczycić się najlepszymi technologicznie rozwiązaniami.
W roku 2017 otworzyli Państwo centrum danych we Włoszech. Podobno jest to jeden z najnowocześniejszych ośrodków przetwarzania danych w Europie…
To prawda! Jest to jednocześnie jedno z dwóch centrów danych w Europie, które ma pełną certyfikację ANSI (American National Standards Institute). Nasze centrum danych uzyskało rating Tier 4. Jest to najwyższa ocena, jaką może uzyskać centrum danych – od momentu zaprojektowania po jego uruchomienie. Tier 4 świadczy o tym, że nasze centrum danych w Ponte San Pietro to jedno z dwóch najbezpieczniejszych miejsc do przechowywania danych w Europie. Nasze data center w tym mieście to jednocześnie część większego kampusu Aruba Cloud. Docelowo, w jego ramach ma działać kilka analogicznych centrów danych. Będą dysponować łączną pojemnością na komory serwerowe rzędu 100 tys. metrów sześciennych.
W zeszłym roku uruchomiono też centrum danych Aruba w Polsce. Co można o nim powiedzieć?
Nasze centrum danych zlokalizowane jest w Warszawie. Wybraliśmy jednego z najbardziej doświadczonych dostawców w tym zakresie. Duże znaczenie ma też lokalizacja, ponieważ staramy się, aby centra partnerskie były uruchomione w sercu biznesu danego kraju. Znaczenie lokalizacji centrów danych rośnie, w miarę jak rozwiązaniami chmurowymi interesują się firmy z kolejnych sektorów gospodarki. Za pośrednictwem warszawskiego centrum danych udostępniamy wszystkie dostępne w naszej ofercie usługi – od prostych serwerów wirtualnych VPS, przez chmurę publiczną i hybrydową, po chmurę prywatną.
Czy to w związku z potrzebą edukacji rynku Aruba angażuje się w wiele inicjatyw, mających na celu poprawę bezpieczeństwa usług cloud computing?
Pośrednio tak. Aruba jest współzałożycielem Europejskiego Stowarzyszenia Dostawców Chmury Internetowej CISPE, gdzie za punkt honoru stawiamy kwestie bezpieczeństwa danych i tego, aby zapewnić je na poziomie technologicznym i prawnym. Jako dostawca usług chmurowych, współpracowaliśmy też z Komisją Europejską na etapie tworzenia zapisów RODO. W tego typu działania angażujemy się dlatego, że zależy nam na zapewnieniu ochrony zasobów biznesowych, które są przetwarzane przy użyciu nowoczesnych rozwiązań i usług IT. Dane już dziś są wartościowym aktywem każdej firmy. To o nie – lub na ich podstawie – będzie się toczyła walka konkurencyjna w biznesie XXI wieku.
Skoro mowa o danych, to w jaki sposób usługi chmurowe wpisują się w potrzeby biznesowe związane z ich przetwarzaniem?
Przykładowo, chmura jest naturalnym środowiskiem dla narzędzi, które pozwalają szybko przetwarzać dane na konkretne, użyteczne informacje biznesowe. Innymi słowy: model chmury obliczeniowej daje możliwość wdrożenia narzędzi Big Data niskim kosztem. Tymczasem, jak pokazują analizy unijne, Polska jest jeszcze daleko za wieloma krajami Europy, jeśli chodzi o skalę użycia rozwiązań Big Data w formie usługi. Biorąc pod uwagę koszty wdrożenia takich narzędzi lokalnie, znaczy to tyle, że sektor MŚP nie wykorzystuje potencjału posiadanych danych. Liczymy, że to się będzie stopniowo zmieniać, bo obecna sytuacja nie jest dobrym prognostykiem dla takich firm i całej
gospodarki.
Istotnym obszarem wykorzystania chmury na potrzeby obsługi danych jest backup.
To prawda. Aruba Cloud oczywiście ma takie usługi. Backup zresztą jest często pierwszym krokiem w kierunku chmury. Firmy rzadko zaczynają migrację do środowisk chmurowych od systemów produkcyjnych. Bardzo często natomiast trzymają kopie zapasowe poza własną infrastrukturą, a stąd blisko do chmury obliczeniowej. Odrębną kwestią jest tworzenie środowiska Disaster Recovery na bazie chmury obliczeniowej. Usługa tego rodzaju pozwala na stworzenie lustrzanej kopii środowiska produkcyjnego. Nasza oferta obejmuje tego typu usługi, bazujące na rozwiązaniach firmy Veeam.
Jakie są plany rozwoju oferty usług Aruba Cloud?
W kręgu naszego zainteresowania jest też kwestia Big Data oraz Database-as-a-Service. Uważamy, że będzie to naturalny kierunek ewolucji chmury. Skoro dane są dziś głównym bohaterem firmowego IT, to kluczowe będzie zapewnienie im bezpieczeństwa, ale też łatwego przełożenia danych na wartość biznesową. Będziemy również odświeżać dotychczasową ofertę.
Aruba należy też do organizacji Open Cloud Foundation – jaki jest cel tej inicjatywy i Państwa w niej rola?
Open Cloud Foundation to instytucja, która powstała w ramach współpracy różnych podmiotów związanych z usługami chmurowymi. Jej celem jest zapewnienie użytkownikom możliwości płynnego przechodzenia z jednego środowiska chmury do innego. Dzięki temu klient może w każdej chwili przenieść całe swoje środowisko od jednego dostawcy do drugiego, bez żadnych restrykcji i problemów. Aruba Cloud w pełni popiera tę koncepcję. Zakładamy, że klient powinien mieć zawsze możliwość wyboru.
Artykuł ukazał się na łamach Raportu ITwiz BEST100 edycja 2018. Szczegóły dotyczące publikacji wraz z formularzem dla osób zainteresowanych zakupem wydania dostępne są na stronie: https://itwiz.pl/kiosk