Zgodnie z prognozami przedstawionymi w raporcie firmy Ericsson ConsumerLab hybrydowa kombinacja działających w internecie urządzeń oraz prawdziwych, fizycznych lokalizacji, która wyniesie doświadczenia zakupowe na zupełnie nowy poziom, stanie się powszechnym elementem codziennego życia do 2030 roku. Tegoroczna, 11. już z kolei edycja opiera się na badaniach przeprowadzonych na grupie 57 mln osób zainteresowanych nowinkami technicznymi konsumentów z całego świata i dotyczy hybrydowych doświadczeń zakupowych w fikcyjnej Galerii EverySpace. Ankietowanych poproszono o ocenę 15 funkcjonujących w hybrydowej galerii handlowej obiektów, które dzięki zastosowaniu technologii cyfrowej poszerzają zakres naszych doświadczeń fizycznych. Dzięki technologiom takim jak wirtualna rzeczywistość (VR), rozszerzona rzeczywistość (AR) oraz programowalne materiały, niemal 80% respondentów jest zdania, że wszystkie z 15 testowanych koncepcji będą dostępne w jakiejś formie do roku 2030. „Częściowo publiczny charakter galerii handlowych oznacza, że możemy łatwiej kontrolować ograniczenia wynikające z opóźnień transmisji danych, tym samym oferując klientom zupełnie nowe dla nich doświadczenia. Urządzenia XR mogą być udostępniane na miejscu, umożliwiając uruchomienie prywatnych sieci z aplikacjami dostosowanymi do potrzeb konsumentów” - zauważa Magnus Frodigh, wiceprezes firmy Ericsson kierujący działem Ericsson Research. Autorzy analizy podkreślają, że o ile główną barierą stojącą na drodze ku popularyzacji koncepcji hybrydowych galerii handlowych jest dostępność niezbędnego sprzętu, to rozwiązania z zakresu wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości mogłyby być, przykładowo, współdzielone pomiędzy użytkownikami takich placówek. "Z jednej strony trudno sobie wyobrazić duże liczby konsumentów wyposażonych w drogi sprzęt, taki jak gogle AR, wodoodporne gogle VR, dotykowe kombinezony i rękawice — szczególnie jeżeli mówimy o dużej skali takiego zjawiska i to przed rokiem 2030. Z drugiej strony, takie wyposażenie może być współdzielone przez wielu użytkowników, co obniży jego koszty. Dzięki temu duża liczba konsumentów będzie w stanie doznać podczas codziennych zakupów w galeriach handlowych zupełnie nowych doświadczeń. 35 procent biorących udział w badaniu konsumentów jest zdania, że rozwiązania technologiczne nowej generacji pojawią się szybciej w galeriach handlowych niż w naszych domach. Nie zgadza się z nimi jedynie 14 procent respondentów. Galerie handlowe od dawna są miejscami, w których stosowanych jest wiele nowoczesnych rozwiązań technologicznych. Możemy tam znaleźć kina, salony gier, sale koncertowe, kręgielnie, czy wiele innych tego rodzaju obiektów. W przyszłości najprawdopodobniej nadal będą pełniły podobną funkcję" - dodaje zaś Dr Michael Björn, dyrektor ds. Badań w Ericsson Consumer & IndustryLab, pomysłodawca raportu. Według niego, wnioski z przeprowadzonych badań potwierdzają tezę, która zakłada, że hybrydowe galerie handlowe mogłyby pozytywnie i trwale wpłynąć na życie lokalnych społeczności. „Przyszłość może mieć w coraz większym stopniu charakter lokalny. 32 procent respondentów zgadza się, że zaawansowane technologicznie galerie handlowe będą zachęcały konsumentów do przenoszenia się do małych miast i na obszary wiejskie, które staną się dzięki nim bardziej atrakcyjne. Z taką opinią nie zgadza się jedynie 13 procent badanych” - mówi Dr Michael Björn. 10 najważniejszych trendów do 2030 roku: 1. Arena All-Now Prawie 80% konsumentów spodziewa się powstania powierzchni rozrywkowych, w których artyści wykorzystujący technologię teleobecności będą mogli występować cyfrowo, tak jakby byli obecni fizycznie na miejscu. 2. Imersyjny salon piękności Jak poprawić wygląd bez używania igły i skalpela? 70% badanych oczekuje, że w galeriach handlowych pojawią się korzystające z technologii modelowania wolumetrycznego salony piękności, które będą cyfrowo korygować niedoskonałości naszych ciał. 3. Krawiec Meta Ponad 70% użytkowników technologii AR/VR oczekuje od zakładów krawieckich działających w galeriach handlowych, że będą one wykorzystywały materiały zmieniające się na życzenie użytkownika w wodoodporne lub zapewniające doskonałą wentylację tkaniny. 4. Basen Anyverse Dwie trzecie konsumentów uważa, że dzięki zastosowaniu masek tlenowych z technologią VR będzie miało możliwość korzystania z basenów pozwalających na eksplorowanie kosmosu w stanie nieważkości. 5. Hybrydowa siłownia Siłownia dbająca nie tylko o sferę fizyczną, ale także psychiczną? 70% konsumentów przewiduje powstanie centrów fitness oferujących multisensoryczną, dostosowaną do indywidualnych potrzeb klientów scenerię AR/VR, poprawiającą samopoczucie. 6. Wielofunkcyjna drukarnia marzeń Przyszłość należy do produkcji i napraw dokonywanych na życzenie. Ponad połowa konsumentów pragnie dokonywać przyjaznych dla środowiska zakupów w fabrycznym outlecie, poddając swoje stare produkty recyklingowi. 7. Restauracja „Pępek świata” Połowa badanych chciałaby mieć możliwość przebywania w wirtualnym towarzystwie, czyli chodzić do restauracji po to, by wirtualnie spotykać się ze znajomymi obecnymi w innej restauracji, w dowolnym miejscu na świecie. 8. Niekończący się sklep 75% konsumentów chciałoby mieć możliwość odtwarzania wnętrza własnego mieszkania w sklepie podczas zakupów produktów do domu. 9. Medyczny multipleks 77% respondentów chciałoby korzystać z opieki zdrowotnej dostępnej tu i teraz. Większość konsumentów spodziewa się powstania w galeriach handlowych centrów medycznych, w których sztuczna inteligencja będzie w przeprowadzać badania na miejscu, od ręki informując nas o stanie naszego zdrowia. 10. Park Natura+ Mieszkańcy miast często tęsknią za kontaktem z naturą. 42% pytanych chciałoby, by w galerii handlowej istniał park pozwalający na obcowanie z przyrodą dzięki cyfrowym i programowalnym, zapewniającym hybrydowe odczucia materiałom.