InfrastrukturaBiznes

42% liderów IT uważa, że infrastruktura ich firm nie jest w pełni gotowa do wymagań AI

I to pomimo jej szerokiego zastosowania w różnych sektorach – tak wynika z globalnego raportu Equinix 2023 Global Tech Trends. Badanie to pokazuje również, iż chociaż 85% firm dąży do korzyści płynących ze sztucznej inteligencji, priorytetem pozostaje właśnie przygotowanie oraz budowa infrastruktury niezbędnej do jej obsługi.

42% liderów IT uważa, że infrastruktura ich firm nie jest w pełni gotowa do wymagań AI

Wspomniana analiza potwierdziła, że ​​wykorzystanie sztucznej inteligencji rośnie we wszystkich sektorach przemysłu, a 85% z 2900 decydentów IT ankietowanych na całym świecie chce skorzystać z zalet sztucznej inteligencji i już używa jej – lub planuje to robić – w wielu kluczowych aspektach. Organizacje najczęściej stosują rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji lub mają zamiar to zrobić w zakresie operacji IT (85%), a następnie w cyberbezpieczeństwie (81%) oraz obsłudze klienta (79%).

Sytuacja w Polsce wygląda podobnie: 82% ankietowanych deklaruje, że wykorzystuje lub planuje wdrożyć rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji przede wszystkim w sektorze operacji IT, a aż 78% w cyberbezpieczeństwie. Według 72% ankietowanych, AI wspiera lub będzie wspierać działania w obszarach związanych z R&D, sprzedażą i contact center.

„Pomyślny rozwój wykorzystania sztucznej inteligencji zależy od bezpiecznego i szybkiego dostępu: zarówno do wewnętrznych, jak i zewnętrznych źródeł danych, które mogą być rozproszone w wielu chmurach i brokerach danych” – skomentował Kaladhar Voruganti, starszy technolog w firmie Equinix. „Na przykład, gdy przedsiębiorstwa rozpoczynają tworzenie generatywnych rozwiązań AI, mogą chcieć przetwarzać swoje poufne dane w prywatnej i bezpiecznej lokalizacji z szybkim dostępem do zewnętrznych źródeł danych i modeli AI. Co więcej, wkraczamy w erę, w której coraz więcej danych jest generowanych poprzez „edge computing”. W związku z tym przetwarzanie AI musi zostać przeniesione na brzeg ze względu na wydajność, prywatność i koszty” – dodał.

Aby spełnić powyższe wymagania, liderzy techniczni mogą wdrażać rozwiązania hybrydowe, w których szkolenie modeli AI i wnioskowanie o modelach może odbywać się w różnych lokalizacjach. Ostatecznie, aby stworzyć skalowalne rozwiązania AI, firmy muszą rozważyć, czy ich frameworki IT są w stanie obsłużyć wymagane pozyskiwanie, udostępnianie, przechowywanie i przetwarzanie ogromnych i różnorodnych zestawów danych, podkreśla ekspert Equinix. A wszystko to biorąc pod uwagę działania zgodne z założeniami zrównoważonego rozwoju.

Wykorzystywanie rozwiązań AI budzi obawy

Jak wynika ze wspomnianego badania, w Polsce nawet 47% ankietowanych przyznaje, że nie czuje się komfortowo z infrastrukturą, a 44% z umiejętnościami zespołu, jeśli chodzi o wdrażanie rozwiązań AI w swoim przedsiębiorstwie. Głównym powodem, który zniechęciłby firmy do przyjęcia sztucznej inteligencji, jest wzrost kosztów operacyjnych (48%) i długi czas wdrożenia dla liderów IT (40%).

„Rozumiem, że liderzy wyrażają wątpliwości co do gotowości ich infrastruktury cyfrowej do obsługi technologii AI. Ale aby ulepszyć cały ekosystem, współistnienie środowiska IT wraz ze sztuczną inteligencją będzie zmieniać się dynamiczniej niż kiedykolwiek wcześniej. Sztuczna inteligencja zmienia różne branże na całym świecie, a organizacje dostrzegają jej potencjał w zakresie napędzania innowacji, poprawy wydajności operacyjnej i zapewniania klientom lepszych doświadczeń. W Equinix rozumiemy, że solidna, bezpieczna i skalowalna infrastruktura jest podstawą wdrażania sztucznej inteligencji. Również współpraca między środowiskiem akademickim, przemysłem i decydentami jest niezbędna do wspierania i budowania efektywnej infrastruktury cyfrowej. Polska ma bogatą pulę utalentowanych zespołów oraz liderów w dziedzinie nauki i technologii, a wspieranie ich odegra znaczącą rolę w naszym rozwoju” – stwierdziła Sylwia Pyśkiewicz, dyrektor zarządzająca Equinix w Polsce.

Co ciekawe, w regionie EMEA liderzy branży IT największą niepewność mieli w stosunku do zdolności ich infrastruktury do sprostania potrzebom sztucznej inteligencji (49%), w porównaniu z liderami w regionie Azji i Pacyfiku (44%) i obu Ameryk (32%). Aby umożliwić zespołom IT optymalizację wdrażania infrastruktury cyfrowej, oprócz jej aktualizacji, podkreślili również potrzebę edukacji i współpracy, przy czym 37% osób rozwijających swoje zespoły IT poszukuje wiedzy specjalistycznej w zakresie sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego.

Pełną treść raportu Equinix można znaleźć tutaj.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *