BiznesRynek

Business Angel of the Year poszukuje najlepszych polskich aniołów biznesu

Najbardziej brakuje na naszym rynku aniołów biznesu z doświadczeniem w budowaniu szybkorosnących firm technologicznych – mówi Paweł Michalski, Managing Partner w społeczności COBIN Angels, organizującej konkurs Business Angel of The Year 2020.

Business Angel of the Year poszukuje najlepszych polskich aniołów biznesu

Jak liczna jest liga polskich aniołów biznesu? Czy konkurs BA of the Year dociera już do całego środowiska?

Szacuję, że aktywnych BA jest w Polsce między 100 a 200 osób. Osób, które mogą to robić jest co najmniej kilka – kilkanaście tysięcy. Potencjał jest więc spory. BAY może dociera do grupy tych kilkuset osób, ale chcemy by dotarł do tych kilku tysięcy i zachęcił do rozpostarcia skrzydeł.

Gdzie działają? Rynek polski, 3Morze, UE, US?

Przeważająca większość działa na rynku polskim. To naturalne, ponieważ w byciu aniołem ważna jest relacja z założycielami start-upu, w który się inwestuje. Do niedawna popularna była anegdota, że inwestowanie jako anioł odbywa się w obrębie jednej godziny drogi od domu anioła. W dobie cyfrowych narzędzi to nie do końca prawda, a w trakcie pandemii okazało się, że wiele rzeczy można robić bez wychodzenia z domu – w tym inwestować jako anioł.

Jaki jest profil polskiego anioła biznesu; zróżnicowany czy jakiś wspólny rys występuje?

Polscy aniołowie biznesu różnią się od siebie. Z jednej strony mamy liczną grupę przedsiębiorców lub byłych przedsiębiorców, którzy wypracowali pokaźne majątki prywatne przez ostatnie 30 lat. Z drugiej – mamy rosnącą grupę menedżerów wysokiego szczebla, którzy dopiero odkrywają świat technologii i startupów, ale których know-how jest dla młodych firm na wagę złota. Najbardziej brakuje nam wśród aniołów osób z doświadczeniem w budowaniu szybkorosnących firm technologicznych, ponieważ takim osobom najbliżej do naszego rynku. Wierzę, że ta grupa urośnie w siłę wraz z rozwojem polskiego ekosystemu startupowego.

Co jest miarą sukcesu anioła biznesu? Jakie cechy go uprawdopodobniają?

To trudne pytanie, ponieważ wszystko zależy od dobrego dobrania umiejętności danego anioła do potrzeb konkretnego startupu. Osobiście uważam, że najlepsi BA potrafią nie tylko wesprzeć startup finansowo, ale również zainspirować zespół do jeszcze lepszego działania, albo – jak mówią Amerykanie – „to go the extra mile”.

Czy polscy aniołowie biznesu stoją już za jakimiś spektakularnymi sukcesami? Czy takie historie ujawni tegoroczny BAY?

Jest wiele cichych bohaterów tego rynku, ludzi, których wsparcie odmieniło oblicze wielu biznesów. W wielu przypadkach – nad czym ubolewam – osoby te unikają rozgłosu. Mam nadzieję, że kilka z tych osób ujawni się w tym roku i pozwoli nam opowiedzieć wyjątkowe biznesowe historie, których byli częścią. Potrzebujemy takich osób, żeby zmienić oblicze kultury biznesowej w Polsce.

Business Angel of the Year 2020 to konkurs wyłaniający najlepszych, najskuteczniejszych aniołów biznesu na polskim rynku w trzech kategoriach: Business Angel of the Year (kategoria główna), Debutant of the Year, Ecosystem Award (nagroda od startupów). Organizatorzy przyjmują zgłoszenia do 17 stycznia br. poprzez formularz: Business Angel of the Year 2020 (typeform.com)

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *