Podczas gdy, jak wskazują szacunki Emergen Research, w 2021 roku jego wartość wyniosła 246 mld dolarów. Z kolei 6 na 10 agencji i specjalistów, którzy wzięli udział w badaniu MarTech Alliance 2021/2022, uważa iż istotę każdej strategii marketingowej stanowią technologie, a nawet 23% z budżetu marketingowego przeznaczane jest właśnie na rozwiązania cyfrowe.
Wbrew popandemicznym prognozom dotyczącym kurczenia się rynku, branża narzędzi technologicznych usprawniających marketing stale rośnie, notując 24% wzrost na przestrzeni ostatnich dwóch lat. Według raportu The State of Martech 2022, mamy do czynienia z blisko 10 tys. rozwiązań klasy MarTech na świecie, a w samej tylko Europie jest ich ponad 3600. Wśród nich duży udział w przychodach w ubiegłym roku stanowił segment narzędzi content marketingowych. Jak zwracają uwagę specjaliści, zapotrzebowanie na automatyzację i usprawnienie czasochłonnych procesów, a także kampanie marketingowe z analityką w czasie rzeczywistym napędzają popyt na rozwiązania MarTech.
Jak wynika z raportu MarTech Replacement Survey 2022, „żywotność” danego rozwiązania najczęściej oscyluje w przedziale od 3 do 5 lat (36% wskazań respondentów), a często i krócej – od roku do dwóch (33%). Głównym powodem do zmiany jest w dużej mierze zastosowanie większej gamy funkcji w nowej/innej platformie czy narzędziu (53%). Sporą wagę przywiązuje się również do łatwiejszej i lepszej integracji systemów (24%). Pewną rolę odgrywają również pieniądze – zmiany ze względu na redukcję kosztów deklaruje 16% respondentów.
“Dziś na martechowym rynku popularne narzędzia idą w kierunku dostarczania usług typu one-stop-shop – czyli wszystko w jednym miejscu, po to, żeby zatrzymać na dłużej marketera i dać mu wszystko czego potrzebuje do realizacji kampanii. Współczesne startupy marketingowe zaczynają stawiać na kompleksowe usługi, rozszerzając swoją ofertę o dodatkowe funkcje, pozostali, więksi gracze na rynku decydują się natomiast na integrację” – komentuje Paweł Strykowski, CEO WhitePress.
Potrzeba zintegrowanych technologii
Wśród ponad 600 badanych respondentów w The State of Martech 2022, aż połowa przyznała, że czuje się przytłoczona technologiami w miejscu pracy. Dlatego startupy technologiczne prześcigają się w tworzeniu przyjaznych narzędzi. Wiele z dostępnych na rynku platform MarTechowych stawia na holistyczne rozwiązania i komplementarność usług. Ważnym aspektem, który wpływa na jakość i użyteczność narzędzi, ale i często zaważa na wyborze danej technologii, są integracje.
Ponad połowa ankietowanych w badaniu MarTech Replacement Survey 2022 wykazała możliwości integracji i open API jako główny czynnik decydujący o wyborze konkretnego rozwiązania. Polskie startupy świadome tej tendencji rozwijają opcje komunikowania systemów. WhitePress w 2021 roku wprowadził integrację z Google Data Studio, umożliwiającą analizę informacji dostarczanych przez platformę, w zestawieniu z danymi z innych źródeł. Natomiast w tym roku należąca do firmy platforma GoodContent zaimplementowała opcję podpięcia się z nią przez API.
Ciekawym trendem w obszarze technologii wspierających SEO i content marketing są również narzędzia wspomagające tworzenie treści, które bazują na sztucznej inteligencji.
Jak wygrać z konkurencją?
Według raportu Polskie Startupy 2021, wśród krajowych startupów tylko 7% to przedsiębiorstwa specjalizujące się stricte w rozwiązaniach marketingowych. Jednak, biorąc pod uwagę trend tworzenia wielofunkcyjnych narzędzi, firmy poszerzają terytoria swoich działań m.in. o analitykę, machine learning czy business intelligence. Z mapy stworzonej przez Chiefmartec i MartechTribe wynika, że na polskim rynku działa 136 podmiotów z branży MarTech, lecz jest to obraz niepełny i nieco rozmyty, zwłaszcza gdy spojrzymy na świetnie prosperujące polskie biznesy, których narzędzia podbijają świat. Damian Sałkowski, CEO Senuto – startupu który połączył swe siły z WhitePress – podpowiada, w jakim kierunku podążać, żeby pozostawać konkurencyjnym na rynku.
“Jeżeli chcemy budować swoją konkurencyjność na dosyć „ciasnym” rynku marketingowym, warto rozważyć strategię one-stop-shop. W przypadku Senuto sprawdza się doskonale i pozwala nam dostarczać kompleksowe narzędzie dla polskich i zagranicznych SEO-wców i marketerów. Dzięki odpowiedniej technologii, AI, znajomości branży i wiedzy specjalistów stworzyliśmy Senuto Suite złożone z 6 modułów i kilkunastu narzędzi, zaprojektowanych tak, by maksymalnie usprawnić workflow SEO-wca . Wiemy, że customer experience ma znaczący wpływa na decyzję o tym, czy chcemy z niej korzystać, dlatego ciągle dbamy o rozwój, wprowadzając nowe funkcje takie jak Content Writer czy Content Planner i decydując się na ekspansję zagraniczną” – podsumowuje.