BiznesRynek

660 mld dolarów ma być wart globalny rynek MarTech do 2030 roku

Podczas gdy, jak wskazują szacunki Emergen Research, w 2021 roku jego wartość wyniosła 246 mld dolarów. Z kolei 6 na 10 agencji i specjalistów, którzy wzięli udział w badaniu MarTech Alliance 2021/2022, uważa iż istotę każdej strategii marketingowej stanowią technologie, a nawet 23% z budżetu marketingowego przeznaczane jest właśnie na rozwiązania cyfrowe. 

660 mld dolarów ma być wart globalny rynek MarTech do 2030 roku

Wbrew popandemicznym prognozom dotyczącym kurczenia się rynku, branża narzędzi technologicznych usprawniających marketing stale rośnie, notując 24% wzrost na przestrzeni ostatnich dwóch lat. Według raportu The State of Martech 2022, mamy do czynienia z blisko 10 tys. rozwiązań klasy MarTech na świecie, a w samej tylko Europie jest ich ponad 3600. Wśród nich duży udział w przychodach w ubiegłym roku stanowił segment narzędzi content marketingowych. Jak zwracają uwagę specjaliści, zapotrzebowanie na automatyzację i usprawnienie czasochłonnych procesów, a także kampanie marketingowe z analityką w czasie rzeczywistym napędzają popyt na rozwiązania MarTech.

Jak wynika z raportu MarTech Replacement Survey 2022, „żywotność” danego rozwiązania najczęściej oscyluje w przedziale od 3 do 5 lat (36% wskazań respondentów), a często i krócej – od roku do dwóch (33%). Głównym powodem do zmiany jest w dużej mierze zastosowanie większej gamy funkcji w nowej/innej platformie czy narzędziu (53%). Sporą wagę przywiązuje się również do łatwiejszej i lepszej integracji systemów (24%). Pewną rolę odgrywają również pieniądze – zmiany ze względu na redukcję kosztów deklaruje 16% respondentów.

“Dziś na martechowym rynku popularne narzędzia idą w kierunku dostarczania usług typu one-stop-shop – czyli wszystko w jednym miejscu, po to, żeby zatrzymać na dłużej marketera i dać mu wszystko czego potrzebuje do realizacji kampanii. Współczesne startupy marketingowe zaczynają stawiać na kompleksowe usługi, rozszerzając swoją ofertę o dodatkowe funkcje, pozostali, więksi gracze na rynku decydują się natomiast na integrację” – komentuje Paweł Strykowski, CEO WhitePress.

Potrzeba zintegrowanych technologii

Wśród ponad 600 badanych respondentów w The State of Martech 2022, aż połowa przyznała, że czuje się przytłoczona technologiami w miejscu pracy. Dlatego startupy technologiczne prześcigają się w tworzeniu przyjaznych narzędzi. Wiele z dostępnych na rynku platform MarTechowych stawia na holistyczne rozwiązania i komplementarność usług. Ważnym aspektem, który wpływa na jakość i użyteczność narzędzi, ale i często zaważa na wyborze danej technologii, są integracje.

Ponad połowa ankietowanych w badaniu MarTech Replacement Survey 2022 wykazała możliwości integracji i open API jako główny czynnik decydujący o wyborze konkretnego rozwiązania. Polskie startupy świadome tej tendencji rozwijają opcje komunikowania systemów. WhitePress w 2021 roku wprowadził integrację z Google Data Studio, umożliwiającą analizę informacji dostarczanych przez platformę, w zestawieniu z danymi z innych źródeł. Natomiast w tym roku należąca do firmy platforma GoodContent zaimplementowała opcję podpięcia się z nią przez API.

Ciekawym trendem w obszarze technologii wspierających SEO i content marketing są również narzędzia wspomagające tworzenie treści, które bazują na sztucznej inteligencji.

Jak wygrać z konkurencją?

Według raportu Polskie Startupy 2021, wśród krajowych startupów tylko 7% to przedsiębiorstwa specjalizujące się stricte w rozwiązaniach marketingowych. Jednak, biorąc pod uwagę trend tworzenia wielofunkcyjnych narzędzi, firmy poszerzają terytoria swoich działań m.in. o analitykę, machine learning czy business intelligence. Z mapy stworzonej przez Chiefmartec i MartechTribe wynika, że na polskim rynku działa 136 podmiotów z branży MarTech, lecz jest to obraz niepełny i nieco rozmyty, zwłaszcza gdy spojrzymy na świetnie prosperujące polskie biznesy, których narzędzia podbijają świat. Damian Sałkowski, CEO Senuto – startupu który połączył swe siły z WhitePress – podpowiada, w jakim kierunku podążać, żeby pozostawać konkurencyjnym na rynku.

“Jeżeli chcemy budować swoją konkurencyjność na dosyć „ciasnym” rynku marketingowym, warto rozważyć strategię one-stop-shop. W przypadku Senuto sprawdza się doskonale i pozwala nam dostarczać kompleksowe narzędzie dla polskich i zagranicznych SEO-wców i marketerów. Dzięki odpowiedniej technologii, AI, znajomości branży i wiedzy specjalistów stworzyliśmy Senuto Suite złożone z 6 modułów i kilkunastu narzędzi, zaprojektowanych tak, by maksymalnie usprawnić workflow SEO-wca . Wiemy, że customer experience ma znaczący wpływa na decyzję o tym, czy chcemy z niej korzystać, dlatego ciągle dbamy o rozwój, wprowadzając nowe funkcje takie jak Content Writer czy Content Planner i decydując się na ekspansję zagraniczną” – podsumowuje.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *