CyberbezpieczeństwoRynek

Jak nie dać się oszukać podczas Black Friday i Cyber Monday

W tym roku zainteresowanie promocjami z okazji Black Friday i Cyber Monday może być wyjątkowo duże. Klienci szukają oszczędności, a w zakupowym szale łatwo o roztargnienie. Co zrobić, aby nie paść ofiarą oszustwa?

Jak nie dać się oszukać podczas Black Friday i Cyber Monday

Jak wynika z badania „2022 Norton Cyber Safety Insights Report: Special Release – Holiday” nawet 34% dorosłych Amerykanów podejmuje większe ryzyko dokonując zakupów online w okresie okołoświątecznym – podczas okazji typu Black Friday czy Cyber Monday – niż w pozostałych momentach roku. Zdaniem ekspertów Asseco, w Polsce może być podobnie ze względu na trudną sytuację finansową kupujących nad Wisłą.

Jak się okazuje, w I półroczu 2022 roku wartość aktywów finansowych polskich gospodarstw domowych zmniejszyła się o 65,6 mld zł. Oszczędności przeznaczamy na bieżące wydatki lub spłatę zadłużenia np. kredytów hipotecznych. Dlatego wizja tegorocznych przecen, które pojawią się przy okazji Black Friday i Cyber Monday, wydaje się być dla kupujących bardziej atrakcyjna niż w latach poprzednich.

5 rad jak nie dać się oszukać podczas Black Friday i Cyber Monday:

  • Oferta zbyt dobra, aby była prawdziwa – Podstawową zasadą bezpiecznych zakupów internetowych jest zdrowy rozsądek. Jeżeli dany produkt kosztuje np. 1000 zł, a ktoś oferuje go za 200 zł to istnieje niewielka szansa, że jest to prawdziwa oferta. Oczywiście, sklepy przygotowują specjalne promocje m.in. właśnie z okazji Black Friday czy Cyber Monday. Mogą również zrezygnować z części marży czy zaoferować lepszą cenę dzięki umowom z danym producentem. Warto jednak pamiętać, że obniżki te są realne tylko do pewnego poziomu i nie da się prowadzić biznesu oferując produkty zdecydowanie poniżej ceny rynkowej.
  • Porównaj ceny w innych sklepach – Jeżeli nie jesteśmy pewni czy napotkana w sieci okazja nie jest oszustwem, sprawdźmy ceny danego produktu w innych sklepach. Jeżeli są one zbliżone, szansa, że nie padniemy ofiarą naciągaczy znacznie wzrasta.
  • Sprawdzaj opinie o sklepie i sprzedawcy – Zanim zdecydujemy się na zakup, warto zweryfikować czy dany sklep lub sprzedawca nie dokonywali oszustw w przeszłości. Można to sprawdzić czytając opinie na forach czy w mediach społecznościowych. Eksperci Asseco przestrzegają jednak przed ograniczaniem się do sprawdzania opinii jedynie na stronie danego sklepu. Może to okazać się bowiem niewystarczające, gdyż cyberprzestępcy niekiedy sami je preparują. Warto więc również zwracać uwagę na jakie kwoty dokonano zakupów, które otrzymały przysłowiowe „5 gwiazdek”. Jeżeli są to przedmioty za 1 gr lub inną bardzo niską kwotę, najprawdopodobniej transakcji dokonano tylko po to, żeby móc wystawić spreparowaną przez cyberprzestępców pozytywną opinię.
  • Cyberprzestępcy zniechęcają do płatności za pobraniem – Brak możliwości płatności za pobraniem powinien zapalić w naszej głowie czerwoną lampkę. Nieuczciwym użytkownikom sieci zależy na tym, aby otrzymać środki jak najszybciej. Dlatego, jak podkreślają specjaliści, na spreparowanych przez nich stronach płatność za pobraniem jest zwykle bardzo droga, aby zniechęcić użytkownika do wyboru tej opcji.
  • Mocne hasło – Nie tylko przy okazji zakupów internetowych, ale zawsze, gdy tworzymy konto na jakiejkolwiek platformie warto zadbać o odpowiednio mocne hasło. Eksperci radzą, aby miało one nie mniej niż 8 znaków. Im dłuższe hasło, tym więcej czasu trzeba poświęcić na jego złamanie, co w praktyce może oznaczać, że cyberprzestępcom nie będzie się to opłacało.

„Unikajmy haseł słownikowych, czyli takich, które zawierają konkretne słowa. Dużo lepiej sprawdza się ciąg przypadkowych znaków, które tylko dla nas mają jakieś znaczenie np. są to pierwsze litery poszczególnych słów w zdaniu, które wymyślimy. Nie należy również nawiązywać do osób, rzeczy czy wydarzeń związanych z naszym życiem osobistym. Imię dziecka, data urodzin, nazwa firmy, w której pracujemy to hasła bardzo łatwe do złamania. Cyberprzestępcy wyszukują takie informacje m.in. w mediach społecznościowych, gdzie dzielimy się zdjęciami z rodziną dodając opis zawierający imiona osób znajdujących się na fotografii” – wskazuje Cyprian Gutkowski, specjalista ds. bezpieczeństwa procesów IT w Comcert z grupy Asseco.

Black Friday i Cyber Monday to także wyzwanie dla banków

Oszustwo dokonane przy okazji zakupów internetowych to kłopot dla użytkownika, ale również dla banku. Organizacje z branży finansowej prowadzą regularne kampanie informacyjne, mające na celu zwiększenie świadomości zagrożeń. Mimo to kupujący, którzy padną ofiarą oszustów mają niekiedy pretensje do placówki i oskarżają jej pracowników o brak należytych zabezpieczeń. Niestety, jak podkreślają eksperci Asseco, użytkownicy często przekładają wygodę nad własne bezpieczeństwo. Potwierdzają to wyniki badania Norton „2022 Cyber Safety Insights Report”, w którym 61% respondentów przyznało, że jest skłonna podjąć pewne ryzyko i narazić swoją prywatność w Internecie w zamian za wyższy komfort korzystania z usług cyfrowych.

„Uwierzytelnianie w bankach mogłoby być nie dwuetapowe, a np. czteroetapowe co znacznie utrudniłoby dokonywanie cyberataków. Niestety, wtedy doświadczenia użytkownika uległby znacznemu pogorszeniu, co w efekcie zniechęciłoby go do korzystania z usług danej firmy. Klienci oczekują przede wszystkim wygody i to sprawia, że firmy muszą iść na kompromis w obszarze bezpieczeństwa” – podsumowuje Cyprian Gutkowski.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *