Sztuczna inteligencjaRynek
CNN, Reuters i inne portale informacyjne blokują ChatGPT
Znane globalnie portale informacyjne wprowadziły ostatnio na swoich stronach internetowych kod, który blokuje GPTBot firmy OpenAI przed skanowaniem ich platform w poszukiwaniu treści. Na taki krok zdecydowały się m.in. tak uznane marki jak CNN, The New York Times, Reuters, Bloomberg, The Washington Post, a także The Atlantic, Axios, Insider, ABC News, ESPN, Gothamist oraz Disney.
Ogromne biblioteki treści zgromadzone przez wspomniane wyżej media są prawdopodobnie kluczowe w szkoleniu modeli sztucznej inteligencji, takich jak zablokowany ChatGPT. Ten obronny ruch portali informacyjnych – a więc wstawienie specjalnego kodu uniemożliwiającego firmie OpenAI korzystanie z ich informacji w celu szkolenia stale uczącego się bota ChatGPT – odzwierciedla wysoki stopień zaniepokojenia mediów tą szybko rozwijającą się technologią.
Jak podaje CNN Business, Danielle Coffey, prezes i dyrektor generalna News Media Alliance, powiedziała, że redakcje “stoją na solidnym gruncie prawnym, jeśli chodzi o ochronę praw autorskich, ale też obawiają się, w jaki sposób firmy takie jak OpenAI mogą jeszcze bardziej podkopać i tak już zagrożony sektor informacyjny”.
Jeśli bowiem boty AI zintegrowane z wyszukiwarką, aplikacjami i wszechobecnymi obecnie inteligentnymi urządzeniami będą na dużą skalę wykorzystywać informacje publikowane przez redakcje może to z czasem doprowadzić do upadku tych ostatnich. Z kolei ewentualna fala bankructw wśród mediów informacyjnych spowoduje najprawdopodobniej brak autorytatywnych źródeł do trenowania modeli AI co doprowadzi do dezinformacji, uważają dziennikarze.
Jak dotąd, z jednej strony giganci medialni – tacy jak choćby New York Times – rozważają czy pozwać OpenAI za wspomniany proceder. Z drugiej, Associated Press zawarło niedawno umowę licencyjną z deweloperem sztucznej inteligencji, ale jej szczegółowe warunki nie są znane.