Startup Aleet – finalista tegorocznego konkursu na najbardziej innowacyjny Startup w Europie w kategorii “AI w mobilności” - tworzy i wdraża autorskie rozwiązania wspierające rozwój firm transportowych i logistycznych. Spółka wprowadziła niedawno na rynek dwa innowacyjne narzędzia: cyfrowego bliźniaka flot Aseem oraz Route2 - platformę do dynamicznej optymalizacji tras pojazdów i przydziału ładunków. Aleet specjalizuje się w dostarczaniu zaawansowanych rozwiązań dla klientów w zakresie automatyzacji procesów transportowych oraz zarządzania flotą i zleceniami przewozowymi. Firma zapewnia także wsparcie we wdrażaniu technologii pojazdów autonomicznych, umożliwiając klientom korzystanie z innowacji w zakresie transportu i logistyki. Obecnie firma wprowadza na rynek rozwiązania do automatyzacji zadań logistycznych w transporcie, czyli narzędzia Route2 i Aseem. W szczególności są one przeznaczone dla dostaw kurierskich oraz transportów specjalnych, takich jak np. dostawy medyczne, transport części zamiennych, transporty na produkcję just-on-time, dostawy produktów świeżych i mrożonych itd. Jak działa Aseem? Oparty na sztucznej inteligencji Aseem pozwala na odzwierciedlenie warunków operacyjnych floty w rzeczywistości wirtualnej. Analizuje tysiące scenariuszy i umożliwia optymalizację dowolnej floty pojazdów. Narzędzie to pomaga podejmować strategiczne decyzje bez ponoszenia ryzyka operacyjnego wdrożenia. Robi to na podstawie big data analysis o historycznej realizacji zleceń, danych telematycznych oraz modelu działalności operacyjnej floty. „Wykrywamy trendy i zależności tak, aby odpowiedzieć na najtrudniejsze operacyjne pytania. Jaki wpływ będzie miało nowe centrum dystrybucyjne na cały łańcuch dostaw? Jak rebalansować pojazdy w celu minimalizacji obsługi zleceń transportowych? Czy jak dynamicznie dostosowywać rejony operacyjne aby minimalizować szczyty operacyjne?” - wyjaśnia Katarzyna Marczuk, prezeska i założycielka Aleet. „Nasze algorytmy AI, na których opiera się Aseem, pomagają “szkolić” rozwiązania zarządzania flotą pojazdów w dynamicznym środowisku w celu maksymalizacji wydajności pojazdów, przy uwzględnieniu wszelkich preferencji operacyjnych operatora. Dzięki temu można podejmować bardziej świadome decyzje i unikać nieoczekiwanych zdarzeń” – dodaje. Jak działa Route2? Z kolei Route2 to platforma operacyjna służąca do dynamicznej optymalizacji przydziału pojazdów do zleceń i wyznaczania optymalnych tras oraz automatyzacji procesów transportowych w oparciu o AI. Route2 działa jak spedytor albo planista, z tą różnicą, że rozwiązuje złożone problemy związane z wyznaczaniem tras dla pojazdów w ciągu kilku minut, a nawet sekund. Moduły sztucznej inteligencji - podobnie jak planiści flotowi - tworzą harmonogramy dostaw oraz planowania tras na podstawie przychodzących zleceń. Dzięki efektywnemu przetwarzaniu tak zwanych big data i automatycznej analizie danych, platforma minimalizuje całkowite koszty transportu. Udaje się jej to przy zachowaniu określonego poziomu wydajności i oszczędności czasu potrzebnego na zapewnienie terminowej dostawy. Co ważne, Route2 może się zintegrować z dowolnym istniejącym systemem TMS, który ma możliwość współpracy poprzez API. Narzędzie to umożliwia wyznaczanie tras dla wielkoskalowych flot transportowych - liczących tysiące pojazdów, ale też małych flot kilku pojazdowych - w czasie rzeczywistym. Dostosowuje się bowiem do zmieniających się warunków, jak choćby spływające nowe zlecenia czy zmiany warunków na drodze. „Wysoka skuteczność naszych optymalizacji i prognoz pozwala przedsiębiorstwom transportowym i logistycznym lepiej planować swoje operacje, minimalizować opóźnienia i zwiększać wydajność” – zapewnia Katarzyna Marczuk. „Rozwiązania Aleet wykorzystują zaawansowane modele predykcyjne, są też elastyczne i skalowalne, co oznacza, że mogą być dostosowywane do różnych wymagań i ograniczeń operacyjnych. Bez względu na to, czy firma obsługuje doręczenia ostatniej mili, transport osobowy, przesyłki specjalne, czy duże międzynarodowe przewozy” – dodaje. Docelowo, Route2 będzie też w stanie obsłużyć konto spedytora na dowolnej giełdzie ładunków, co umożliwi automatyczne pobieranie informacji o ładunkach. Przykładowo, w określonej odległości od miejsca lokalizacji pojazdu, w wybranym regionie. Na podstawie zbieranych z giełd informacji, moduł Route2 dostarczy rekomendacje, które ładunki są dla danego zestawu tras optymalne do podjęcia. Warto również dodać, że zarówno Route2, jak i Aseem dostosowane są też do wdrażania pojazdów elektrycznych i autonomicznych, co zmienia całkowicie sposób zarządzania dostawami drogowymi. Sprawia też, iż rozwiązania te mogą stanowić kluczowe narzędzia dla przyszłości zrównoważonego i innowacyjnego transportu. Jak do tego doszło? Spółkę Aleet założyła dr Katarzyna Marczuk, która rozpoczęła prace badawcze i rozwojowe nad rozwiązaniami dla transportu w roku 2010 i posiada w swym dorobku już 5 patentów technologicznych. Od 2014 roku związana była z singapurskim startupem nuTonomy. Jej pierwszym komercyjnym wdrożeniem było opracowanie systemu współdzielonych taksówek autonomicznych. Wdrożono go właśnie w Singapurze i w USA, przy współpracy m.in. z Uber, Lyft, Hyundai oraz Aptiv. Ta ostatnia organizacja przejęła za 450 mln dolarów nuTonomy, a w 2019 roku dołączył do niej Hyundai, co zwiększyło wartość spółki do 4 mld USD. Na bazie zdobytych doświadczeń, w 2021 roku zdecydowała się na założenie Aleet i rozpoczęcie działalności na rodzimym rynku. W 2022 roku partnerem strategicznym Aleet została firma Geotab, która specjalizuje się w rozwiązaniach telematycznych. Z kolei w 2023 roku startup pozyskał kolejnego strategicznego partnera - tajwańską firmę SysTech. Dostarcza ona hardware niezbędny do monitorowania floty. Współpraca z Geotab i SysTech pozwala Aleet na integrację zaawansowanych narzędzi optymalizacji z już sprawdzonymi systemami telematycznymi. Co umożliwia klientom korzystanie z nowoczesnych rozwiązań opartych na dobrze znanych technologiach. „Dzięki temu, Aleet oferuje pełną integrację swoich rozwiązań z istniejącymi systemami, eliminując potrzebę tworzenia podstawowych funkcji od podstaw. To pozwala nam skupić się na dostarczaniu wartości dodanej poprzez innowacyjne rozwiązania AI, które znacząco poprawiają efektywność operacyjną flot i zarządzanie zasobami” – tłumaczy Katarzyna Marczuk. Od 1 sierpnia 2023 roku firma jest członkiem Klastra Mikroelektroniki, Elektroniki i Fotoniki. Zespół Aleet składa się z wysoko wykwalifikowanego zespołu technicznego, w którym pracuje ponad 10 specjalistów. W jego skład wchodzą eksperci z dziedziny sztucznej inteligencji (AI), rozwoju oprogramowania, rozwoju biznesu oraz zarządzania projektami. Warto również nadmienić, że oprócz działań komercyjnych, Aleet wspiera ludzi niewidomych i słabowidzących. Startup rozwija bowiem system do pozycjonowania i nawigacji takich osób wewnątrz systemów transportowych, w warunkach miejskich. Dodajmy jeszcze, że w lutym 2024 roku - w ramach kolejnej rundy finansowania - spółka pozyskała kapitał w wysokości 5 mln zł, od funduszów CofounderZone, Fundingbox.vc, a także aniołów biznesu. A jeszcze wcześniej Aleet otrzymał wsparcie w ramach programu BridgeAlfa oraz Szybka Ścieżka. Najbliższe plany? Aleet działa na wysoce konkurencyjnym rynku rozwiązań do zarządzania flotą. Funkcjonuje na nim wielu uznanych graczy oferujących szeroki zakres usług. Tym, co wyróżnia Aleet, jest dostarczanie skalowalnych rozwiązań, które można zastosować globalnie, wykraczających poza tradycyjne zarządzanie flotą. Startup oferuje dynamiczne narzędzia do optymalizacji tras, które mogą obsługiwać zarówno konwencjonalne, jak i autonomiczne pojazdy. Ponadto integruje sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe w celu dostarczania zaawansowanych analiz i automatycznych rekomendacji. „Globalna skalowalność, niezależność od dostawców map oraz zdolność do dostosowania się do zmieniających się warunków rynkowych sprawiają, że Aleet ma unikalną pozycję na rynku i jest na dobrej drodze, aby stać się liderem w zarządzaniu flotą na całym świecie” – twierdzi Katarzyna Marczuk. Firma planuje obecnie ekspansję międzynarodową, koncentrując się na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej (CEE) oraz Unii Europejskiej. W dalszym kroku zamierza rozszerzyć działalność na region Azji i Pacyfiku (APAC).