Praca

Spada współczynnik zadowolenia Polek i Polaków z pracy

Współczynnik szczęścia Polek i Polaków w pracy wynosi obecnie 5,8 (w 10-punktowej skali) – rok temu było to 6,8, wynika z najnowszej edycji raportu „Szczęście w pracy Polaków” przygotowanego przez No Fluff Jobs i Jobhouse. Z 31 do 19% spadł również odsetek osób, które byłyby gotowe polecić swoją pracę innym. Jakie – poza wynagrodzeniem – są najważniejsze czynniki, które odpowiadają za poczucie szczęście w pracy?

Spada współczynnik zadowolenia Polek i Polaków z pracy

Jako najważniejszy czynnik wpływający na poczucie zawodowego szczęścia ponad 86% badanych wskazuje oczywiście dobre wynagrodzenie. Co to oznacza? Najwyższy odsetek ankietowanych (44%) – jako najbardziej pożądany poziom zarobków wskazuje przedział 7-12 tys. zł netto. Jednocześnie najwięcej badanych, czyli ⅓, zarabia między 4,5 a 7 tys. zł netto. Nie dziwi zatem fakt, że współczynnik szczęścia jest wyższy w grupie osób uważających, że ich sytuacja zawodowa jest stabilna (blisko 70%) i wynosi 6,4. Wśród osób obawiających się o swoje zatrudnienie to zaledwie 4,2.

“Gratyfikacja finansowa, szczególnie w dobie kryzysu, nie zawsze jest dostępnym rozwiązaniem dla firm, które chcą dbać o dobrostan pracowników. Jednak o zadowolenie zespołów można troszczyć się na inne sposoby. Choćby poprzez budowanie silnego przywództwa, które daje przykład i przypomina o wspólnych wartościach. Tworzenie relacji wewnątrz firmy, dbanie o rozwój i wymianę wiedzy czy spełnianie innych potrzeb – jak praca zdalna czy elastyczne godziny pracy” – komentuje Paulina Król, Chief People and Operations Officer z No Fluff Jobs.

Coraz większą wagę przywiązujemy do work-life balance

Inne elementy budujące poczucie szczęścia u pracowników i pracowniczek to poczucie sensu wykonywanej pracy, przyjazna atmosfera, możliwość zachowania równowagi pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym oraz możliwość pracy zdalnej. Wszystkie osiągnęły bardzo zbliżony odsetek odpowiedzi – ok. 74,5%. Spadło natomiast znaczenie relacji z przełożonymi i możliwości rozwoju.

W porównaniu z ubiegłym rokiem widać wzrost świadomości wartości wykonywanej pracy i work-life balance. W 2023 roku również na pierwszym miejscu znalazło się dobre wynagrodzenie, natomiast kolejne miejsca zajmowały aspekty takie jak współpracownicy, na których można liczyć, przyjazna atmosfera pracy, relacje z przełożonymi i możliwości rozwoju.

“Wierzymy, że wyniki ósmej edycji raportu „Szczęście w pracy Polaków” będą impulsem dla pracodawców do wprowadzenia zmian, które zwiększą satysfakcję ich zespołów. Szczęście w pracy to nie tylko korzyść dla pracowników – zadowolony zespół to także wyższe zaangażowanie, większa produktywność i mniejsza rotacja, co bezpośrednio przekłada się na wyniki firm. Tworzenie środowiska pracy, w którym pracownicy czują się doceniani, rozwijają się i budują dobre relacje, jest inwestycją, która zawsze się opłaca” – mówi Natalia Bogdan, prezeska agencji pracy Jobhouse, współautorka badania.

Spada współczynnik zadowolenia Polek i Polaków z pracy
Źródło: raport „Szczęście w pracy Polaków”

Niski odsetek osób, które poleciłyby swoją pracę

Ankietowani dość nisko ocenili starania pracodawców w zakresie dbania o poczucie szczęścia pracowników i pracowniczek w pracy – zaledwie na 4,7. W stosunku do ubiegłorocznych wyników oznacza to spadek o 0,9 punktu.

Bardzo spadł też wspomniany już odsetek osób skłonnych do polecenia swojej pracy – z 31 do 19%. Najczęściej wskazywanym elementem wymagającym poprawy, aaby pracowniczki i pracownicy chcieli polecać swoją pracę, od lat pozostaje wynagrodzenie (51%). Dalsze miejsca zajęły możliwość rozwoju oraz poczucie sensu wykonywanej pracy (po 41%).

Z kolei głównymi elementami zachęcającymi badanych do polecania swojej pracy są:

  • oferowany wymiar pracy zdalnej (47%),
  • elastyczne godziny pracy (46%),
  • możliwość zachowania równowagi między życiem prywatnym i zawodowym (45%),
  • przyjazna atmosfera w pracy (44%),
  • współpracownicy, na których można liczyć (42%) – co ciekawe, rok temu ten aspekt znalazł się na najwyższej pozycji, osiągając 56% wskazań,
  • dobre wynagrodzenie (37).

Narzędzia AI do pracy

Autorzy badania postanowili też sprawdzić inne obszary wpływające na codzienność w pracy. 76,4% pracowników i pracowniczek deklaruje, że ma zapewnione odpowiednie narzędzia do dobrego wykonywania swojej pracy.

Ostatni rok to także czas rozwoju narzędzi AI. A jednak niemal 1/3 badanych nie używa ich w ogóle w swojej
pracy. Z kolei 22,7% korzysta z rozwiązań sztucznej inteligencji i sądzi, że zwiększyło to ich zadowolenie z pracy.
Dla niemal 30% AI nie miało wpływu na takie odczucia.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *