Z Andrzejem Sowińskim, dyrektorem zarządzającym HP Inc. w Polsce rozmawiamy o wymaganiach firm, użytkowników i trendach kształtujących realia dzisiejszych środowisk pracy, możliwościach wykorzystania AI na poziomie komputerów osobistych, a także o wyzwaniach z obszaru cyberbezpieczeństwa takich urządzeń, zadaniach stojących przed zespołami IT oraz strategii rozwoju oferty laptopów i stacji roboczych HP Inc.
Jakie trendy będą miały kluczowe znaczenie dla rozwoju firmowych środowisk IT w 2025 roku?
Z naszego punktu widzenia kluczowe znaczenie będą miały trzy zjawiska – rozwój sztucznej inteligencji (AI), rosnące znaczenie cyberbezpieczeństwa oraz potrzeba działania w myśl koncepcji zrównoważonego rozwoju.
Najnowsze dane wskazują, że ponad 40% decydentów IT dostrzega znaczący wpływ AI na kluczowe obszary biznesowe, takie jak poprawa wydajności, szybsze wdrażanie nowych produktów, lepsze decyzje biznesowe oraz większa dokładność analiz predykcyjnych. W odpowiedzi na takie oczekiwania w HP intensywnie pracujemy nad rozwojem hybrydowych rozwiązań AI, które łączą przetwarzanie danych lokalnie, w pamięci komputera osobistego i w oparciu o zasoby dostępne w chmurze. Jestem przekonany, że takie rozwiązania pomogą naszym klientom efektywnie i bezpiecznie zarządzać ich zasobami danych w sposób umożliwiający wykorzystanie potencjału rozwiązań bazujących na sztucznej inteligencji.
Dostrzegamy także, że absolutnym priorytetem dla osób podejmujących decyzje biznesowe i technologiczne stały się szeroko rozumiane kwestie zmierzające do zapewnienia odporności organizacji na dzisiejsze wyzwania z obszaru cyberbezpieczeństwa. Obecne zagrożenia i oczekiwania związane z budowaniem odporności środowisk IT wymagają zastosowania nowoczesnych, wielowymiarowych rozwiązań ochronnych. Znajduje to oczywiście odzwierciedlenie także w ofercie HP Inc. Naszym klientom oferujemy wielowarstwowe zabezpieczenia zapewniające ochronę samych urządzeń, ich użytkowników oraz danych i aplikacji, a co za tym idzie – całych organizacji. Proszę pamiętać, że to urządzenia końcowe bardzo często stają się podstawowym wektorem ataku na użytkowników, którzy pozostają najsłabszym ogniwem w łańcuchach bezpieczeństwa wielu firm i instytucji. Oczywiście nie jest to wyłącznie perspektywa dotycząca rynku polskiego.
Przykładamy także dużą wagę do zrównoważonego rozwoju, co znajduje odzwierciedlenie m.in. na etapie projektowania, wytwarzania i dystrybucji naszych produktów. Stawiamy m.in. na rozwiązania, które pozwalają zminimalizować nasz wpływ środowiskowy, co przekłada się także na dodatkowe możliwości realizacji celów w obszarze sustainability przez naszych klientów.
Wykorzystanie AI na poziomie komputerów osobistych oznacza możliwość zaoferowania narzędzi, które automatyzują zadania i poprawiają jakość wideokonferencji, co zwiększa produktywność i komfort pracy. Jak wynika z tegorocznych analiz HP Work Relationship Index, przeszło dwie trzecie pracowników umysłowych uważa, że AI stwarza nowe możliwości czerpania przyjemności z pracy, a 73% uważa, że sztuczna inteligencja im tą pracę ułatwia.
Które ze wspomnianych trendów w szczególny sposób wpływają na realia pracy użytkowników końcowych?
Naturalnie, na codzienną pracę każdego z nas w największym stopniu wpływa dziś upowszechnienie technologii opartych na sztucznej inteligencji. Technologia AI stopniowo wkracza we wszystkie obszary związane z wykonywaniem różnego rodzaju zadań przy wykorzystaniu komputerów osobistych. Mam tu na myśli zarówno procesy, takie jak sprzedaż czy obsługa klienta, ale też wewnętrzne spotkania czy prace projektowe, często realizowane w sposób zdalny. Według naszych badań firmy dostrzegają także inne korzyści z zastosowania AI, takie jak lepsze wykorzystanie zasobów i usprawnienie procesów analitycznych. Z naszego punktu widzenia, wykorzystanie AI na poziomie rozwiązań sprzętowych, a konkretnie komputerów osobistych, oznacza możliwość zaoferowania narzędzi, które automatyzują zadania i poprawiają jakość wideokonferencji, co zwiększa produktywność i komfort pracy.
I tak, jak wynika z tegorocznych analiz HP Work Relationship Index, sztuczna inteligencja faktycznie zmienia sposób, w jaki ludzie postrzegają pracę. Przeszło dwie trzecie pracowników umysłowych uważa, że AI stwarza nowe możliwości czerpania przyjemności z pracy, a 73% uważa, że sztuczna inteligencja im tą pracę ułatwia. Poprawa efektywności i możliwość ograniczenia powtarzalnych operacji pozytywnie wpływają też na relacje ze współpracownikami.
Jednocześnie, co nie mniej istotne, nasze realia zawodowe w dużej mierze kształtują dziś wyzwania związane ze wspomnianym już cyberbezpieczeństwem. Wykorzystanie zaawansowanych systemów cyberochrony i zapewnienie ich efektywnego działania nierzadko wymusza zmiany procesów oraz przyzwyczajeń poszczególnych użytkowników. Nasze rozwiązania, takie jak HP Wolf Security, pomagają chronić użytkowników przed coraz bardziej złożonymi zagrożeniami, zapewniając im bezpieczeństwo zarówno w biurze, jak i podczas pracy zdalnej. Idziemy w tym zakresie o krok dalej i wprowadzamy rozwiązania, które ostrzegają użytkowników przed zagrożeniami wykorzystującymi treści generowane przez AI. Przykładem takiego rozwiązania jest McAfee Smart AI Deepfake Detector, rozwiązanie, które wykrywa dźwięk generowany przez sztuczną inteligencję, aby ostrzegać przed potencjalnymi oszustwami lub dezinformacją.
Jaka powinna być rola komputerów osobistych w kontekście rosnących potrzeb z obszaru cybersecurity?
W HP Inc. wychodzimy z założenia, że to właśnie urządzenia końcowe powinny stanowić pierwszą linię obrony przed cyberzagrożeniami. Dlatego nasze komputery wyposażamy w technologie chroniące BIOS i firmware przed modyfikacjami, jak HP Sure Start czy Firmware Lock, który zapobiega nieautoryzowanym interwencjom.
Rozwiązania tego typu są o tyle istotne, że – jak wykazały niedawne badania HP Wolf Security – coraz bardziej wyrafinowane stają się ataki wymierzone bezpośrednio w sprzęt komputerowy. Zagrożenia takie mogą mieć na celu utrudnienie lub uniemożliwienie pracy, ale mogą także stanowić pierwszy etap bardziej złożonego, ukierunkowanego ataku zmierzającego, przykładowo, do kradzieży wrażliwych danych. Zabezpieczenia na poziomie urządzeń, z których pracownicy korzystają na co dzień mają zatem kluczowe znaczenie dla możliwości zapewnienia organizacjom skutecznej ochrony przed zagrożeniami wynikającymi z manipulacji sprzętem.
Natomiast, aby zwiększyć ochronę danych i tożsamości, rozwijamy technologie, które izolują zagrożenia i minimalizują ryzyko naruszenia danych, tak jak dostępne w ramach platformy HP Wolf Security mechanizmy HP Wolf Threat Containment. Wprowadzamy również certyfikację oraz przeznaczone dla administratorów narzędzia pozwalające na ocenę integralności sprzętu i oprogramowania – HP Platform Certificates. Takie rozwiązania pozwalają klientom łatwo zweryfikować czy ich urządzenia są wolne od nieautoryzowanych modyfikacji.
Rosnące oczekiwania użytkowników zmieniają charakter pracy osób zarządzających firmowymi środowiskami IT. Większa złożoność środowisk aplikacyjnych wpływa na zwiększenie złożoności procesów mających na celu zapewnienie użytkownikom efektywnego i bezpiecznego środowiska pracy. W szczególny sposób dotyczy to właśnie urządzeń końcowych. Niezbędne stały się rozwiązania, które pozwalają zespołom IT skutecznie nadzorować flotę urządzeń końcowych, aktualizować oprogramowanie, także systemowe i dbać o ochronę danych oraz tożsamości użytkowników w sposób w pełni zdalny.
Jaką funkcję pełnią wbudowane w dzisiejsze komputery osobiste rozwiązania wykorzystujące AI?
Rozwiązania wykorzystujące AI odgrywają kluczową rolę, jeśli chodzi o możliwość usprawnienia pracy poprzez automatyzację powtarzalnych zadań, zwiększenie szybkości przetwarzania zróżnicowanych danych, a także lepszą personalizację doświadczeń użytkowników. Zauważamy, że dzięki AI zarówno nasi klienci, jak i zespoły osiągają wyższą efektywność. Jednocześnie, mogą skupić się na realizacji bardziej kreatywnych zadań czy projektów.
Tego typu korzyści są, przynajmniej po części, możliwe za sprawą innowacji na poziomie urządzeń końcowych. W przypadku rozwiązań HP mówimy o szerokim wachlarzu technologii i rozwiązań wpływających na efektywność pracy zdalnej, mobilnej lub hybrydowej, a także – wymagającej stosowania zróżnicowanych aplikacji, w tym aplikacji AI oraz analizy danych. Na tym jednak nie koniec. W analizie danych pomocny jest m.in. wirtualny, wbudowany w komputery HP AI asystent użytkownika. AI Companiom, bo tak nazywa się ta funkcjonalność, wykorzystuje generatywną sztuczną inteligencję, aby wesprzeć użytkowników w realizacji kluczowych zadań, reagowaniu na istotne zdarzenia, a także – odkrywania informacji ze zgromadzonych w pamięci plików i danych. Kolejny asystent AI wspiera zaś użytkowników w dostosowywaniu ustawień, optymalizacji wydajności komputera, a także w rozwiązywaniu ewentualnych problemów.
Mówiąc ogółem, zaawansowane narzędzia, które wprowadzamy na rynek, zwiększają zaangażowanie pracowników i sprawiają, że ich podejście do pracy staje się bardziej dynamiczne i pozytywne. Przykładowo, laptopy HP Elite 1000 Series G11 zostały zaprojektowane tak, aby zmienić sposób pracy z wykorzystaniem AI i zapewnić jak najlepsze możliwości wykorzystania potencjału tej technologii, pomagając użytkownikom zautomatyzować żmudne zadania, a więc zwiększyć produktywność i zaoszczędzić czas. Laptopy z tej rodziny zostały także zaprojektowane m.in. pod kątem zapewnienia jak najlepszej jakości połączeń wykorzystywanych podczas spotkań z klientami, współpracownikami czy na potrzeby pracy w rozproszonych zespołach. Oparte na AI możliwości stają się wręcz niezbędne dla pracowników prowadzących codzienne konferencje, spotkania i rozmowy wideo w różnych warunkach otoczenia. W tym obszarze proponujemy m.in. rozwiązania i funkcje wykorzystujące technologie Poly.
Z kolei najnowsza generacja mobilnych stacji roboczych HP Zbook stanowi przykład platformy, która zapewnia możliwości odpowiadające użytkownikom profesjonalnym zaangażowanym w najbardziej złożone projekty. Kompleksowe rozwiązania sprzętowe i programowe HP zapewniają najwyższą wydajność, ale też pozwalają zabrać stanowisko pracy ze sobą, bez kompromisów zakresie efektywności czy obaw o niezawodność i bezpieczeństwo.
Warto dodać, że – jak pokazują nasze analizy – na dziś już prawie co trzecia osoba decydująca o zakupach IT jest zdania, że wdrożenie AI znacząco poprawiło wydajność jej organizacji. Stanowi to potwierdzenie, że wykorzystanie sztucznej inteligencji rzeczywiście wpływa pozytywnie na możliwość realizacji celów biznesowych.
W HP intensywnie pracujemy nad rozwojem hybrydowych rozwiązań AI, które łączą przetwarzanie danych lokalnie, w pamięci komputera osobistego i w oparciu o zasoby dostępne w chmurze. Jestem przekonany, że takie rozwiązania pomogą naszym klientom efektywnie i bezpiecznie zarządzać ich zasobami danych w sposób umożliwiający wykorzystanie potencjału rozwiązań bazujących na sztucznej inteligencji.
W jaki sposób te oczekiwania wpływają na charakter zadań stawianych przed osobami zarządzającymi firmowymi środowiskami IT? Jak zmienia się rola CIO?
Działy IT stanęły – i wciąż stoją – przed dużym wyzwaniem. Z jednej strony, użytkownicy oczekują urządzeń, które są lekkie, mobilne i zapewniają długi czas pracy na baterii, ale z drugiej z drugiej strony – powinny oferować najwyższy poziom bezpieczeństwa. Oczekiwania w zakresie cyberbezpieczeństwa dotyczą dziś nie tylko codziennej pracy, ale także całego łańcucha dostaw przebiegającego od producenta, aż do użytkownika końcowego. Ponad połowa osób odpowiedzialnych za IT obawia się, że nie ma wystarczających narzędzi, by zweryfikować, czy sprzęt i oprogramowanie urządzeń były np. odpowiednio zabezpieczone przed nieuprawnionym dostępem podczas transportu. Odpowiadając na te potrzeby, dostarczamy sprzęt, który jest fabrycznie wyposażony w zaawansowane funkcje bezpieczeństwa pozwalające na bezpieczną i wygodną pracę z dowolnego miejsca, ale także – a może przede wszystkim – na bezpieczne, zdalne zarządzanie flotą urządzeń IT.
Poza tym, rosnące oczekiwania użytkowników zmieniają charakter pracy osób zarządzających firmowymi środowiskami IT. Większa złożoność środowisk aplikacyjnych wpływa na zwiększenie złożoności procesów mających na celu zapewnienie użytkownikom efektywnego i bezpiecznego środowiska pracy. W szczególny sposób dotyczy to właśnie urządzeń końcowych. Niezbędne stały się rozwiązania, które pozwalają zespołom IT skutecznie nadzorować flotę urządzeń końcowych, aktualizować oprogramowanie, także systemowe i dbać o ochronę danych oraz tożsamości użytkowników w sposób w pełni zdalny. Nie może być tu również mowy o pomyłkach i przestojach.
Równocześnie, zdajemy sobie sprawę, że CIO muszą dziś nie tylko wdrażać zaawansowane technologie, takie jak AI czy chmura, ale także stale dbać o edukację pracowników w zakresie bezpieczeństwa. Dane wskazują, że decydenci IT coraz częściej dostrzegają potrzebę efektywnego zarządzania danymi oraz podejmowania decyzji w oparciu o analizy predykcyjne. Naszym zadaniem jest dostarczenie narzędzi, które pozwolą szefom IT reagować na dynamiczne zmiany w środowisku IT i chronić dane przed nowymi zagrożeniami. Widzimy, że rola CIO staje się coraz bardziej strategiczna, co wymaga od nas jeszcze ściślejszej współpracy z klientami.
Na jakich aspektach realnie wpływających na użyteczność sprzętu koncentruje się obecnie HP?
Nasza uwaga skupia się na dostarczaniu urządzeń, które łączą najwyższą wydajność z zaawansowanymi funkcjami bezpieczeństwa i zrównoważonym podejściem do produkcji. Wyposażamy nasze komputery w najnowsze procesory, dedykowane karty graficzne oraz duże ilości pamięci RAM, aby sprostać wymaganiom najbardziej wymagających aplikacji i narzędzi AI. Jednocześnie implementujemy funkcje, takie jak HP Sure Admin, które zwiększają bezpieczeństwo, oraz dbamy o to, aby nasze produkty były ekologiczne i energooszczędne.
Jakich rozwiązań czy kierunków rozwoju IT możemy spodziewać się w nadchodzących latach?
Myślę, że nachodzące lata przyniosą dalszy rozwój hybrydowych rozwiązań AI, co przełoży się na nowe potrzeby w zakresie funkcjonalności oraz wydajności komputerów osobistych. Zapewne jeszcze ważniejsze niż obecnie stanie się też zapewnienie cyberbezpieczeństwa już na poziomie sprzętowym. Taka perspektywa wyznacza też kierunki rozwoju naszych produktów. Kolejne generacje komputerów osobistych HP Inc. będą jeszcze lepiej wspierać użytkowników w ich codziennych obowiązkach, a jednocześnie – lepiej chronić dane i infrastrukturę IT. Rozwijamy również nasze usługi subskrypcyjne, które pozwolą klientom bardziej elastycznie zarządzać zasobami IT i zmniejszać ich ślad ekologiczny.
Naszym celem jest tworzenie rozwiązań, które będą nie tylko nowoczesne, ale także bezpieczne i przyjazne dla środowiska. W tym właśnie kierunku zmierzają m.in. nowe rozwiązania HP ogłoszone podczas wrześniowej konferencji HP Imagine. Chcemy, aby wykorzystujące AI komputery HP nowej generacji wspierały pracowników, pielęgnowały ich kreatywność i napędzały innowacje, a więc kształtowały przyszłość miejsca pracy. Do realizacji tych planów podchodzimy w bardzo ambitny sposób.