Cloud computingBiznesPREZENTACJA PARTNERA
Czy Twoja firma korzysta z pełnego potencjału chmury?
Ekspercka perspektywa
Przyspieszająca adaptacja chmury publicznej i hybrydowej zmienia oblicze biznesu. Pytanie, które warto jednak sobie zadać w tym kontekście, to nie “czy inwestujemy w chmurę”, lecz “czy w naszych firmach właściwie transformujemy systemy IT”?
Chmura obliczeniowa stała się nie tylko fundamentem technologii wspierających innowacje, ale wręcz katalizatorem ich rozwoju. Producenci oprogramowania coraz rzadziej udostępniają wersje oprogramowania i modele licencjonowania on-premise, skupiając się przede wszystkim na dostarczaniu usług w chmurze. Ponadto – niezależnie od rodzaju używanych algorytmów sztucznej inteligencji – w praktyce sprowadza się ona do wykorzystania narzędzi chmurowych i zasobów, które chmura udostępnia.
Czy jako gospodarka, państwo oraz społeczeństwo jesteśmy gotowi na zmianę podstawowych paradygmatów, które rządziły światem IT przez dekady? Czy gotowe są na to przedsiębiorstwa i czy w erze dynamicznych zmian gospodarczych wiedzą one jak zmaksymalizować korzyści z inwestycji w chmurę? Czy potrafią przełożyć je na rzeczywiste wyniki biznesowe? A może chmura jest wciąż traktowana jako narzędzie dla startupów po dużych rundach inwestycyjnych?
Przyspieszenie, które zmienia zasady gry
Jeszcze nigdy technologia nie rozwijała się tak szybko, a adaptacja chmury jest jednym z najsilniejszych motorów tej zmiany. Raport Accenture pt. “The Race to Cloud” pokazuje, że firmy, które szybko i skutecznie wdrażają rozwiązania chmurowe, osiągają większą elastyczność operacyjną, szybciej skalują innowacje i lepiej reagują na zmiany rynkowe. Najważniejsze, aby nie stać w miejscu i podążać za kierunkiem rynkowym korzystania z systemów chmurowych, jako najbardziej efektywnym sposobie realizacji ambitnych strategii biznesowych.
Jako Accenture, od wielu lat wspieramy klientów w ich drodze do chmury. Widzimy, że coraz częściej przedsiębiorstwa, które zdecydowały się na taki ruch, są już w stanie – w sposób jak najbardziej wymierny – stwierdzić, że migracja do chmury rzeczywiście miała pozytywny wpływ na ich biznes.
Przykładowo, hiszpański bank BBVA wykorzystał chmurę Google do transformacji swoich operacji. Wdrożenie obejmowało modernizację infrastruktury, w tym platformy danych i aplikacji. Wpłynęło to na poprawę wydajności środowiska, łatwiejszą skalowalność i elastyczność. Wejście do chmury umożliwiło bankowi szybsze wprowadzanie nowych usług i produktów. Jednocześnie stały się one dużo lepiej dostosowane do potrzeb klientów. Dużo większa łatwość i elastyczność w analizie danych – wzbogacona o wykorzystanie uczenia maszynowego – pozwoliły zaś na lepsze zarządzanie ryzykiem i personalizację oferty.
Kolejnym przykładem ilustrującym wpływ rozwiązań chmurowych na działanie biznesu jest doświadczenie Telus, jednego z największych dostawców usług telekomunikacyjnych w Kanadzie. Operator wykorzystał Google Cloud Platform, i osiągniętą w wyniku jej wdrożenia optymalizację przetwarzania danych, do poprawy procesów obsługi klienta. Firmie udało się osiągnąć szacowany na 50% wzrost skuteczności rozwiązywania problemów klientów, jednocześnie obniżając koszty supportu. Proces przetwarzania danych przyspieszył 20-krotnie, a personel pracujący na co dzień z danymi otrzymał w swoje ręce skalowalne, zintegrowane środowisko przetwarzania danych, z pełnym widokiem na klienta. W wyniku wykorzystaniu chmury, operator nie tylko poprawił jakość usług dla klientów, lecz także zwiększył efektywność operacyjną, zyskując w ten sposób istotną przewagę konkurencyjną.
Podobnych przykładów jest dużo więcej, również z polskiego rynku. W drodze do chmury wspieraliśmy chociażby Spółdzielczą Grupę Bankową, która zdecydowała się na ten krok w obliczu ich coraz droższej, coraz bardziej złożonej i trudnej w utrzymaniu infrastruktury on-premises. Dzięki decyzji o budowie hurtowni danych, opartej na w pełni natywnych usługach Google Cloud Platform, bank – który zdecydował się na taki ruch, jako jeden z pierwszych na polskim rynku – był w stanie m.in. skrócić proces wgrywania danych z godzin do minut, zwiększając tym samym znacząco produktywność swoich zespołów.
Wszystkie te wdrożenia dobitnie pokazują, że dobrze przeprowadzona migracja do chmury obliczeniowej oraz wykorzystanie rozwiązań i usług, które oferuje, już teraz przynosi wymierne korzyści przedsiębiorstwom z różnych sektorów.
Chmura i technologie AI przyczyniają się do modernizacji polskiego biznesu. Dzięki umiejscowieniu globalnej infrastruktury Google Cloud w Polsce i jej konsekwentnemu rozwojowi, np. poprzez udostępnienie w warszawskim regionie platformy ML Vertex AI Core, jesteśmy w stanie oferować klientom rozwiązania odpowiadające polskim realiom w kontekście lokalnych potrzeb, wymogów i regulacji. Kluczową rolę w procesie cyfryzacji gospodarki na bazie najnowszych technologii odgrywają nasi zaufani partnerzy. Dzięki współpracy m.in. z Accenture, polscy przedsiębiorcy mogą korzystać ze sprawdzonych, zaawansowanych rozwiązań w efektywny i bezpieczny sposób – Marta Matysiak, Head of Channel, Google Cloud Polska
Chmura jako podstawa, generatywna AI jako game-changer
Zdecydowanie najgorętszym tematem biznesowo-technologicznym w ostatnim czasie jest generatywna sztuczna inteligencja (GenAI). GenAI wykracza poza tradycyjne podejście do AI, oferując bezprecedensowe możliwości automatyzacji i personalizacji komunikacji z ludźmi. Ta rewolucyjna technologia, oparta na zaawansowanych modelach językowych (LLM) i uczeniu maszynowym, pozwala m.in. na generowanie nowych treści, automatyzację złożonych zadań i tworzenie spersonalizowanych doświadczeń dla jej użytkowników na niespotykaną dotąd skalę.
Na gruncie naszej współpracy z Google Cloud, staramy się wykorzystać pełny potencjał GenAI, dostarczając innowacyjne rozwiązania klientom z różnych branż. W ramach ogłoszonego w grudniu 2023 roku – wspólnie z Accenture i Google Cloud – Centrum Doskonałości GenAI (GenAI Center of Excellence), wspieramy klientów we wszystkich fazach projektów opartych na generatywnej AI. Co ciekawe, od czasu uruchomienia naszego centrum, 45% projektów przeszło z początkowej fazy testowania i weryfikowania skuteczności rozwiązania, w ramach przeprowadzanych pilotów czy inicjatyw Proof of Concept, do fazy wdrożenia produkcyjnego.
Pokazuje to, że projekty GenAI nie są już wyłącznie teoretycznymi rozważaniami, a coraz więcej firm decyduje się na to, aby generatywna AI stała się integralną częścią ich środowisk produkcyjnych.
Jedna z globalnych sieci hotelowych – Radisson Hotel Group – przy wsparciu Accenture i Google Cloud, zastosowała Vertex AI i modele Gemini do optymalizacji procesów reklamowych. Dzięki wykorzystaniu GenAI firma jest w stanie generować spersonalizowane komunikaty reklamowe na niemożliwą dotąd, masową skalę. Rezultat? Wzrost produktywności zespołów reklamowych o ponad 50% i wzrost przychodów z kampanii o ponad 20%.
Wdrożenie rozwiązania opartego na GenAI pozwoliło innemu naszemu, wspólnemu klientowi, Banco BV z Brazylii, na równie spektakularną rewolucję w obszarze obsługi klienta. Projekt, wykorzystujący AI i LLM z Vertex AI, umożliwił hiperpersonalizowane interakcje z klientami banku, przyspieszając komunikację o 80% i zwiększając poziom personalizacji aż 100-krotnie!
Te przykłady pokazują, że dobra strategia chmurowa, pozwalająca na efektywne wdrożenie GenAI, oferuje ogromny potencjał dla transformacji biznesowej. Możliwości zmian są bardzo duże. O ile jeszcze do niedawna firmy najczęściej decydowały się na ostrożne wdrażanie GenAI w wewnętrznych procesach back office’owych, o tyle teraz obserwujemy, że coraz śmielej przechodzą do stosowania GenAI w obszarach zewnętrznych, np. w obsłudze klienta
Google od lat rozwija AI w sposób transparentny, odpowiedzialny i bezpieczny. Świadczą o tym m.in. dwie nagrody Nobla dla związanych z naszą firmą naukowców. Wierzymy w szybkie prototypowanie i testowanie pomysłów na wykorzystanie AI, skalując te, które wnoszą wartość. Konsumenci oczekują rozwiązań opartych na AI, a organizacje, które to zrozumieją, zyskają przewagę. Aby ułatwić firmom bezpieczne eksperymentowanie z AI, Google Cloud udostępnia platformę Vertex AI – Michał Skowron, AI GTM Lead CEE, Google Cloud
Jak zmaksymalizować korzyści z migracji do chmury?
Transformacja chmurowa i wykorzystanie generatywnej AI to kroki milowe dla przedsiębiorstw. Ich realizacja wymaga uwzględnienia kilku kluczowych elementów, które pozwolą zmaksymalizować potencjał tych technologii.
Decydując się na migrację do chmury obliczeniowej, powinniśmy równocześnie pomyśleć o zmianie paradygmatu, kierującego decyzjami w zakresie rozwoju systemów IT. Ważnym aspektem będzie planowanie i myślenie przyszłościowe. Paradygmat, który wyznacza chmurę jako domyślne środowisko dla rozwoju nowych projektów, określamy mianem „Cloud First”. Taka zasadnicza zmiana w podejściu do rozwoju systemów IT wymusza niezbędne zmiany w organizacji, tak aby wspierała ona nowo wdrażaną technologię, a nie była jej blokerem.
Konieczne są m.in. odpowiednia zmiana kultury organizacyjnej i dodatkowe szkolenia pracowników w zakresie korzystania z usług chmurowych. Ważne jest też dostosowanie procesów zakupowych, finansowych i utrzymaniowych.
Istotna jest również demokratyzacja wdrażanych technologii, tak aby mogła ona być szeroko wykorzystywana w organizacji. W praktyce sprowadza się to do zapewnienia przez departamenty IT bezpiecznych narzędzi objętych odpowiednim Governance’em i bezpiecznego udostępnienia ich szerokiej grupie użytkowników bez niepotrzebnych ograniczeń. W ten sposób uwolniona zostaje kreatywność organizacji, która jest niezbędna, gdy chcemy rozwijać nasz biznes w sposób innowacyjny. Oczywiste jest, że nawet najlepsza technologia nie przyniesie oczekiwanych rezultatów, jeśli postawimy między nią a potencjalnymi użytkownikami mur (Compliance’owy, kosztowy, kulturowy), który skutecznie będzie ich do niej zniechęcał.
Dzięki decyzji o budowie hurtowni danych, opartej na w pełni natywnych usługach Google Cloud Platform, Spółdzielcza Grupa Bankowa była w stanie m.in. skrócić proces wgrywania danych z godzin do minut, zwiększając tym samym produktywność swoich zespołów.
Efektywne zarządzanie wydatkami na chmurę
Zrozumiałe jest również, że chmura kosztuje. Dlatego kolejnym elementem jest zadbanie o to, aby od początku odpowiednio kontrolować wydatki związane z wykorzystaniem jej i opartych na niej technologiach. Umiejętnie zdefiniowane i zaimplementowane procesy FinOps, umożliwią efektywne zarządzanie wydatkami. Pozwolą też na optymalizację wykorzystania zasobów chmurowych.
Dzięki FinOps, można monitorować i analizować koszty w czasie rzeczywistym. Umożliwia to szybkie reagowanie na wszelkie, nieprzewidziane wydatki i unikanie nadmiernych kosztów. Każda analiza finansowa powinna uwzględniać redukcję kosztów dotychczasowych rozwiązań zastępowanych nowoczesnymi technologiami. Wiele zastrzeżeń wobec chmury pochodzi od firm, które nie poradziły sobie z realizacją założonych celów transformacyjnych.
Oczywiście bardzo ważne, do zaadresowania już od początku, są także kwestie bezpieczeństwa. Zabezpieczenia nie powinny być dodatkiem, lecz integralną częścią procesu wdrożenia chmury i AI. Tutaj pojawia się natychmiast wątek odpowiednich kwalifikacji zespołów ds. cyberbezpieczeństwa: współpraca między działami IT, biznesem i ekspertami od Cloud Security pozwoli uniknąć luk i zagrożeń związanych z wykorzystaniem tej technologii.
W obliczu obecnych globalnych zagrożeń warto zastanowić się też nad możliwością użycia potencjału chmury w obszarze Odporności Operacyjnej (Operational Resilience). Po pierwsze, chmura umożliwia wdrożenie zaawansowanych narzędzi do analizy zagrożeń i wykrywania anomalii. Pomaga to w proaktywnym reagowaniu na niebezpieczeństwa.
Po drugie, dzięki chmurze mamy możliwość łatwiejszego tworzenia centrów przetwarzania, kopii zapasowych danych i aplikacji w lokalizacjach i regionach o zróżnicowanym stopniu ryzyka. Zapewniając więc wysoką dostępność naszych usług (High Availability), dodatkowo umożliwiamy szybkie odzyskanie pełni możliwości operacyjnych (Disaster Recovery).
Warto pamiętać, że wdrażanie technologii chmurowych i sztucznej inteligencji, choć niesie ogromny potencjał rozwojowy, wiąże się również z koniecznością przestrzegania coraz bardziej złożonych regulacji prawnych. W tym zakresie należy skorzystać ze wsparcia partnerów biznesowych, którzy pomogą być na bieżąco, zarówno z przepisami definiującymi podejście do ochrony danych osobowych, takimi jak RODO, jak i przepisami definiującymi ramy dla wykorzystania najnowszych technologii cyfrowych, np. DORA czy AI Act, który właśnie wchodzi w życie. Nikogo nie trzeba przekonywać, że poważne traktowanie regulacji pozwala długoterminowo utrzymywać wysoką reputację firmy i zaufanie wśród klientów.
Generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) wykracza poza tradycyjne podejście do AI, pozwala m.in. na generowanie nowych treści, automatyzację złożonych zadań i tworzenie spersonalizowanych doświadczeń dla jej użytkowników na niespotykaną dotąd skalę.
Dokąd zmierzasz, Polsko?
Kwestie związane z chmurą obliczeniową i generatywną sztuczną inteligencją to nie tylko temat biznesowy, lecz także państwowy. Stanowi wyzwanie zarówno dla Polski, jak i innych krajów. Dlatego ich miejsce na agendzie strategicznej jest niepodważalne.
Strategia Cyfryzacji Państwa, będąca właśnie obiektem konsultacji społecznych, jasno określa, że „efektywne i bezpieczne gromadzenie oraz przetwarzanie danych dotyczących obywateli, przedsiębiorców i działania państwa, ze względu przede wszystkim na skalę (wolumen tych danych), jest na dłuższą metę niemożliwe bez wykorzystania chmury obliczeniowej”.
Zatem inwestujmy, budujmy oraz korzystajmy z najlepszych światowych praktyk rynkowych, wypracowanych przez bardziej doświadczone kraje. Uczmy się na ich błędach i nie odkrywajmy koła na nowo. Rozwijajmy dzięki temu nowoczesne społeczeństwo, zwiększajmy konkurencyjność na rynku światowym. Liczymy na to, że operacjonalizacja Strategii Cyfryzacji Państwa umożliwi nam w przyszłości zbudowanie prawdziwie cyfrowego społeczeństwa. Największym wyzwaniem jest podjęcie próby uczenia się na błędach innych, zamiast popełniania ich za własne pieniądze.
Obecnie zmuszeni jesteśmy nadrobić wieloletnie zaległości wobec wielu krajów, które potrafiły wyprzedzić nas w obszarze transformacji cyfrowej. Liczne przedsiębiorstwa pozostały na wczesnym etapie wdrożenia chmury obliczeniowej, przez co nie są w stanie w pełni wykorzystać potencjału swoich projektów, mimo ponoszenia rosnących kosztów. W obliczu silnej konkurencji rynkowej, stagnacja stanowi krok wstecz, a każde opóźnienie w postępie staje się straconą szansą. Czas, który mamy do dyspozycji, jest cenny i nie możemy pozwolić sobie na jego marnowanie.
Grzegorz Chudek, Managing Director, Cloud First Lead, Accenture w Polsce
Bartosz Średniak, Senior Manager, Accenture Google Business Group Lead, Accenture w Polsce