Sztuczna inteligencjaRynekPolecane tematy
Spada gotowość polskich firm do wdrożenia AI – największy problem to infrastruktura
Najnowszy raport Cisco AI Readiness Index 2024, ujawnia mało optymistyczne wnioski dla Polski. Odnotowano bowiem znaczący spadek w poziomie gotowości polskich firm na adopcję sztucznej inteligencji – do 2% w porównaniu z rokiem poprzednim, gdzie odsetek ten wynosił 6%. Największy spadek dotyczy gotowości w obszarze infrastruktury, gdzie występują poważne luki m.in. w zakresie mocy obliczeniowej.
Sztuczna inteligencja stała się fundamentem strategii biznesowych, a firmy odczuwają coraz większą presję w zakresie jej wdrażania. W Polsce niemal wszystkie (99%) organizacje odnotowały wzrost zaangażowania w działania związane z AI w ciągu ostatniego roku. Głównie z inicjatywy CEO i zespołu kierowniczego. Ponadto, firmy przeznaczają znaczne zasoby na AI. Ponad 53% z nich wskazuje, że między 10% a 30% ich budżetu IT to wydatki związane ze sztuczną inteligencją.
Pomimo znacznych inwestycji w strategicznych obszarach AI, takich jak cyberbezpieczeństwo, infrastruktura IT oraz analiza i zarządzanie danymi, wiele firm zauważa, że zwroty z tych inwestycji nie spełniają ich oczekiwań.
Kluczowe wnioski z badania
- Spadek gotowości do przyjęcia AI we wszystkich obszarach. Największy spadek dotyczy gotowości w obszarze infrastruktury, gdzie występują poważne luki w zakresie mocy obliczeniowej, wydajności sieci centrów danych oraz zabezpieczeń cybernetycznych. Zaledwie 9% organizacji posiada odpowiednie procesory GPU, które pozwalają sprostać obecnym i przyszłym wymaganiom AI. Z kolei tylko 14% ma zdolności do ochrony danych w modelach AI poprzez szyfrowanie end-to-end, audyty bezpieczeństwa, ciągłe monitorowanie i błyskawiczną reakcję na zagrożenia.
- Firmy inwestują w AI, jednak wyniki nie spełniają oczekiwań. W ciągu ostatniego roku sztuczna inteligencja stała się kluczowym obszarem inwestycji w trzech strategicznych obszarach – cyberbezpieczeństwie (40% firm wdrożyło AI na pełną lub zaawansowaną skalę), infrastrukturze IT (29%) oraz analizie danych (35%). Główne cele, które organizacje starają się osiągnąć, to poprawa efektywności systemów, procesów, operacji i rentowności, zdolność do innowacji oraz utrzymania konkurencyjności, a także zapewnienie lepszego doświadczenia dla klientów i partnerów. Pomimo zwiększonych inwestycji, ponad 35% respondentów stwierdziło, że nie zauważyli żadnych korzyści lub że osiągnięte wyniki nie spełniły ich oczekiwań w zakresie wspomagania, wspierania lub automatyzowania obecnych procesów czy operacji.
- Nieustanna presja by odnieść sukces. Wzrastają wewnętrzne oczekiwania w organizacjach na wdrożenia technologii AI. Prawie połowa (45%) firm zgłasza, że presję wywiera CEO i kadra kierownicza, a następnie rada nadzorcza (40%). W miarę upływu czasu firmy w regionie zwiększają wysiłki i inwestycje, aby przezwyciężyć bariery i przyjąć transformację napędzaną przez AI. Warto zauważyć, że 18% organizacji planuje przeznaczyć więcej niż połowę swojego budżetu IT na inwestycje w AI w ciągu najbliższych czterech do pięciu lat, co stanowi znaczący wzrost w porównaniu z 2% firm, które obecnie przeznaczają podobny procent swojego budżetu IT na AI.
- Firmy są świadomego tego, że muszą się lepiej przygotować na wdrożenie AI. W całej Polsce 51% firm uznało poprawę skalowalności, elastyczności i łatwości zarządzania swoją infrastrukturą IT za priorytet, co wskazuje na świadomość istniejących braków i chęć działania, aby je nadrobić.
Rozwijanie kompetencji AI
Pomimo specyficznych wyzwań w każdym z obszarów, wspólnym problemem pozostaje brak wykwalifikowanych pracowników. Firmy wskazały to jako największe wyzwanie w obszarach infrastruktury oraz danych i zarządzania. Co podkreśla kluczową potrzebę zatrudnienia profesjonalistów do realizacji inicjatyw związanych z AI.
„Wkrótce będą tylko dwa rodzaje firm: te, które oprą swoją działalność na sztucznej inteligencji i te, które przestaną być istotne. Sztuczna inteligencja zmusza nas do ponownego rozważenia zapotrzebowania na moc obliczeniową, efektywnej łączności wewnątrz i pomiędzy centrami danych, zarządzania danymi, bezpieczeństwa i innych kluczowych kwestii technologicznych” – skomentował Jeetu Patel, Chief Product Officer w Cisco. „Bez względu na to, na jakim etapie swojej drogi AI znajdują się organizacje, muszą przygotować istniejące centra danych i strategie chmurowe na zmieniające się wymagania oraz opracować plan wdrożenia AI z zachowaniem elastyczności i odporności, w miarę jak ich strategie będą ewoluować” – podsumował.