RozwiązaniaRynek
Bank Pekao S.A. tokenizuje i archiwizuje dzieła sztuki w Światowym Archiwum Arktycznym
Bank Pekao posiada w swoich zbiorach ponad 1200 dzieł sztuki najwybitniejszych polskich artystów. Od 2022 roku przenosi je do świata cyfrowego, wykorzystując rozwiązania oparte o blockchain. Obecnie tokenizuje obrazy, a następnie archiwizuje je w Światowym Archiwum Arktycznym – zwanym Biblioteką Końca Świata – gdzie od kilku lat, trafia najcenniejszy światowy dorobek kulturowy i intelektualny. Dzięki zastosowaniu najnowszych technologii bank zabezpieczył już m.in. dzieła Jana Matejki, Stanisława Wyspiańskiego, Wojciecha Kossaka, Juliana Fałata, Zygmunta Waliszewskiego czy Tadeusza Dominika.
Bank Pekao jest związany ze sztuką niemal od początku swojej działalności, posiadając w swoich zasobach dzieła najwybitniejszych polskich artystów. Jako mecenas sztuki udostępnia ją i promuje m.in. w Wirtualnej Galerii, muzeach, na wystawach plenerowych, a nawet na kartach kredytowych i w aplikacji mobilnej.
“Wiele dzieł niesie ze sobą niezwykłe przesłania i historie. Dlatego tak ważne jest dla nas zabezpieczenie dziedzictwa kulturowego dla kolejnych pokoleń. Jednocześnie wybiegamy w przyszłość stawiając na artystów młodego pokolenia oraz nowe technologie. 95-letnią historię Banku gwarantującą bezpieczeństwo łączymy z nowoczesnymi rozwiązaniami, które mają zapewnić naszym klientom najwyższą jakość usług. Tokenizacja to szansa dla rozwoju rynku inwestycji” – skomentowała Anna Wawrzyńczak-Palynyczak, delegowana z Rady Nadzorczej do czasowego wykonywania czynności wiceprezes zarządu banku.
Projekt ARCHIV3
Bank Pekao zaangażował się właśnie w nowy projekt ARCHIV3. Wykorzystuje on kilka nowoczesnych technologii w celu trwałego zabezpieczenia polskiego dziedzictwa kulturowego dla przyszłych pokoleń. Pierwszym etapem w tym procesie było wykonanie profesjonalnych i certyfikowanych skanów 10 obrazów, tzw. skanów do odtworzenia muzealnego. Dzięki wykorzystaniu ultraczułego aparatu, udało się uzyskać niemal idealne, zdigitalizowane kopie oryginałów, które w przyszłości będą mogły posłużyć do celów konserwatorskich i rekonstrukcyjnych.
Kolejnym etapem było stworzenie kolekcji NFT – niewymienialnych tokenów, zapisanych w sieci blockchain. Takie rozwiązanie gwarantuje transparentność, trwałość oraz niezmienność danych. Blockchain jest obecnie jedną z najtrwalszych dostępnych technologii zapisu danych. Przy tokenizacji bank postawił na eko-blockchain Aleph Zero, który podczas procesu generuje możliwie najniższy ślad węglowy.
Ostatnim i głównym etapem projektu było zapisanie skanów na światłoczułych rolkach, które odpowiednio zabezpieczone, zostały zdeponowane w Światowym Archiwum Arktycznym. Gwarantowana ochrona takiego depozytu to minimum 1000 lat. To właśnie tam, na norweskim archipelagu Svalbard, od kilku lat, trafiają najcenniejsze przykłady naszego dziedzictwa kulturowego, które za setki lat będą dostępne dla przyszłych pokoleń i badaczy z całego świata. Bank Pekao jako pierwszy bank na świecie zarchiwizował na Svalbardzie cenne kulturowo dzieła sztuki. Taka forma zabezpieczenia danych jest możliwa dzięki zaawansowanej technologii przechowywania offline, eliminującej ryzyko cyberataków, niewymagającej energii elektrycznej ani ingerencji człowieka.
“Poprzez ARCHIV3 pokazujemy synergię tradycyjnej sztuki i nowoczesnych rozwiązań technologicznych i możliwość zabezpieczenia cennych danych w oparciu o najnowocześniejsze rozwiązania. Dzięki zastosowanemu przez nas zabezpieczeniu wykonane skany przez kolejne lata będą mogły służyć do celów konserwacyjnych i reprodukcyjnych oraz znajdą podwójne schronienie: w Światowym Archiwum Arktycznym i w wiecznej sieci blockchain. To unikalny mix archiwizacji offline i online, który gwarantuje, że sztuka przetrwa” – podsumował Michał Walęczak, dyrektor Departamentu Strategii i Rozwoju Bankowości Prywatnej w Banku Pekao S.A.
Projekt ARCHIV3 przygotowano i przeprowadzono wspólnie z firmą Degen House wspierającą w zakresie konsultacji, marketingu oraz dostarczania rozwiązań technologicznych.
Obrazy Banku Pekao, stokenizowane i zarchiwizowane w Światowym Archiwum Arktycznym:
Jan Matejko – „Anioł”
Stanisław Wyspiański – „Bratki”
Stanisław Wyspiański „Orzeł”
Wojciech Kossak – „Bitwa” fragment panoramy „Bitwa pod piramidami”
Zygmunt Waliszewski – „Martwa natura”
Zygmunt Waliszewski – „Kopiec Kościuszki”
Julian Fałat – „Portret dyrektorów Kasy Oszczędnościowej w Krakowie: Zygmunta Kowalskiego i Walentego Staniszewskiego”
Tadeusz Dominik – „Wiosna” z serii „Cztery pory roku”
Tadeusz Dominik – „Jesień” z serii „Cztery pory roku”
Lia Kimura – „Mirror of the soul”