Średnioroczny wzrost (CAGR) polskiego rynku RCS w okresie 2025-2030 wyniesie 126%, a jego wartość do 2030 roku sięgnie 468 mln zł – takie prognozy przynosi badanie „Przyszłość komunikacji firm z klientami”, przygotowane przez Tide Software i Orange Polska. Najsilniejsza dynamika wzrostu przewidywana jest w latach 2025-2026.
RCS (Rich Communications Services) od Google łączy funkcję SMS i komunikatorów, a w smartfonach wyświetla się jako czat RCS, czyli alternatywa dla SMS. W przeciwieństwie do klasycznych SMS-ów, RCS pozwala na przesyłanie obrazów, wideo, dynamicznych przycisków CTA oraz elementów interaktywnych, eliminując potrzebę instalowania dodatkowych aplikacji. Rok 2024 był pierwszym okresem, w którym technologia ta stała się dostępna na szerszą skalę. RCS jest dostępny dla większości użytkowników Androida, a od września 2024 także dla urządzeń Apple’a od wersji oprogramowania iOS18. Korzystają z niego zarówno użytkownicy indywidualni, jak i firmy w komunikacji z klientami.
Wśród użytkowników prywatnych, RCS jest drugim najczęściej wybieranym komunikatorem zaraz po WhatsApp (wg. danych 9to5Google). A według badań Mobilesquared, globalny rynek RCS Business Messaging (RBM) notuje najwyższą dynamikę wzrostu wśród wszystkich kanałów komunikacji biznesowej.
„W nadchodzących latach RCS może stać się standardem wielokanałowej komunikacji – podobnie jak SMS-owe przelewy stały się fundamentem nowoczesnych płatności” – uważa Jerzy Klimaszewski, prezes zarządu Tide Software. „Rynek komunikacji konwersacyjnej wkracza w nową erę. W ciągu najbliższych lat wzrost wykorzystania technologii RCS od Google może osiągnąć trzycyfrową, a następnie silną dwucyfrową dynamikę. To oznacza, że wzrost ten może przewyższyć tempo, w jakim polski rynek adaptował płatności mobilne” – dodaje.
Rosnąca liczba użytkowników interaktywnych wiadomości RCS, zarówno w komunikacji firm z klientami jak i w komunikacji interpersonalnej, tylko potwierdza rosnące znaczenie tej technologii.
Kluczowe czynniki rozwoju RCS
Wspomniany raport autorstwa Tide Software i Orange Polska wskazuje kluczowe czynniki wpływające na rozwój tego rynku. Są to:
- rosnąca liczba wiadomości, SMS-ów biznesowych, czyli tzw. ruch A2P – application to person, co potwierdzają także dane UKE (Urząd Komunikacji Elektronicznej);
- rosnąca popularność RCS wśród użytkowników indywidualnych, czyli tzw. ruch P2P – person to person;
- rozwój rynku OTT (Over-the-Top) i jego wpływ na rynek wiadomości mobilnych;
- wzrost penetracji Android i Apple. RCS-y są dostępne na większości Androidów, z kolei penetracja RCS na iOS będzie rosła stopniowo, ze względu na adaptację tej technologii w 2024 roku.
„Widać już wyraźnie ogólnoświatowy wzrost wykorzystywania RCS w komunikacji interpersonalnej i biznesowej. To nie przejściowa moda, ale stały trend, który potwierdzają dane Grupy Orange w Europie oraz Afryce. Znajduje on potwierdzenie także na lokalnym rynku operatorskim w Polsce, gdzie obserwujemy systematycznie rosnącą liczbę użytkowników” – komentuje Radosław Turek, kierownik produktów hurtowych w Orange Polska. „Specyfika naszego rynku, na którym wciąż dominują telefony z Androidem, od początku sprzyjała popularyzacji RCS-a. SMS-y i MMS-y odbieramy i wysyłamy na natywnym oprogramowaniu smartfona, bez konieczności instalacji dodatkowych aplikacji. Podobnie jest z RCS-em. Interaktywność, multimedialność i bezpieczeństwo to silne przewagi RCS” – podsumowuje.
Pełna treść raportu „Przyszłość komunikacji firm z klientami” znajduje się pod poniższym linkiem.