BiznesSztuczna inteligencjaPolecane tematy

Czy inwestycje w AI będą miały znaczące przełożenie na działania biznesowe?

Według analizy Goldman Sachs “Gen-AI: too much spend, too little benefit?” firmy przeznaczą w nadchodzących latach ponad bilion dolarów na rozwój rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji. Tylko w obecnym roku wydatki przedsiębiorstw na GenAI wzrosną o 30% – wynika z analiz Deloitte. Czy inwestycje będą miały znaczące przełożenie na działania biznesowe firm? Zdaniem Darona Acemoglu, profesora Massachusetts Institute of Technology – niekoniecznie.

Czy inwestycje w AI będą miały znaczące przełożenie na działania biznesowe?

Profesor z MIT szacuje, że w ciągu najbliższych 10 lat opłacalne będzie jedynie 25% zadań, na które będzie miała wpływ sztuczna inteligencja. Oznacza to, że AI przełoży się tylko na 5% wszystkich realizowanych aktywności. Według predykcji Darona Acemoglu, do 2034 roku sztuczna inteligencja zwiększy produktywność USA zaledwie o 0,5%, co wpłynie na wzrost PKB tego kraju łącznie o 0,9%.

Liczą się inwestycje także w inne technologie

Jak wskazuje Deloitte, zdecydowana większość współczesnych przedsiębiorstw eksperymentuje z generatywną sztuczną inteligencją. Ponadto, 78% ankietowanych jest bardzo zainteresowanych jej możliwościami.

“Z badania tej firmy za II kwartał 2024 roku, w którym wzięło udział 2 tys. liderów z organizacji będących na dalszym etapie wdrażania GenAI, wynika jednak, że sukces związany z rozwojem tej technologii tak naprawdę zależy od ciągłych inwestycji także w inne rozwiązania technologiczne” – wskazuje Michał Makowski, Senior Solution Manager z NTT DATA.

Jak wynika z predykcji Deloitte, liderzy odpowiedzialni za rozwój strategii technologicznej firmy, spodziewają się w obecnym roku dokonania kluczowych inwestycji także w rozwiązania powiązane z AI. Dotyczą one w głównej mierze zarządzania danymi, korzystania z chmury i rozwiązań z zakresu cyberbezpieczeństwa.

Jak w praktyce wygląda wykorzystanie AI w sektorze cybersecurity? “Zespoły bezpieczeństwa mogą korzystać z sugestii generowanych przez duże modele językowe (LLM), aby symulować realistyczne ataki. Te narzędzia, zintegrowane z programami do testowania bezpieczeństwa oraz systemami analizującymi kod źródłowy, wspomagają identyfikację i naprawę błędów, które wcześniej były nie do wychwycenia. Dzięki nowoczesnym technikom uczenia maszynowego, nowe modele wykrywania włamań mogą być wdrożone w ciągu kilku godzin od zidentyfikowania nowego typu ataku. To pokazuje, że narzędzia AI w cyberbezpieczeństwie rzeczywiście już dziś dają wymierne korzyści i umożliwiają automatyzację pewnych procesów” – tłumaczy Łukasz Jachowicz, Cybersecurity Consultant w firmie Safesqr.

Analityka danych była priorytetem światowych organizacji w zakresie inwestycji cyfrowych już w ubiegłym roku, wynika z badania Deloitte Global 2023. Firmy mają świadomość, że transformacja cyfrowa to wielowątkowy, długofalowy i niekończący się proces, a wymierne efekty często nie przychodzą od razu.

Ciemne strony inwestycji w GenAI

Budowa centrów danych, szkolenie dużych modeli językowych (LLM), na których opiera się GenAI, rozwój rozwiązań z zakresu cybersecurity, pozyskiwanie nowych klientów, adopcja, testowanie i wdrażanie usług czy produktów, zajmują jednak wiele czasu. Ta wyczerpująca pogoń za zyskiem może przysłonić czynnik ludzki.

W raporcie Mercera, zapytano kadrę zarządzającą o to, która z wymienionych inicjatyw związanych z HR będzie miała największy wpływ na działanie firmy w tym roku. Zdaniem 52% ankietowanych, aktywności związane z inwestycjami w GenAI będą miały większy wpływ na zarządzanie zasobami ludzkimi niż ograniczenie chorób wywołanych stresem i wypaleniem zawodowym pracowników. Na co wskazało 32% badanych.

Ponadto rozwój GenAI oraz jej wpływ na pracę wywiera na pracownikach presję związaną z koniecznością rozwoju kompetencji zawodowych lub nawet przekwalifikowania się. Dlatego wyzwaniem dla działów HR organizacji staje się zapewnienie szeroko pojętego well-beingu.

Jedno jest pewne – mimo że rozwiązania technologiczne zmienią pracę oraz przyszłe zawody, nie wyprą zupełnie pracowników. Wciąż liczyć się będą umiejętności miękkie, w których AI nas nie wyręczy.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *