CDORynekPolecane tematy

e-Doręczenia – COI i Poczta Polska rozwiązują problemy z wolnym działaniem systemu

Od początku stycznia zaczął obowiązywać system doręczeń elektronicznych. W pierwszych dniach funkcjonowania, część korzystających z niego podmiotów publicznych odnotowała problemy z jego działaniem. Wynikały one głównie z błędów w integracji wewnętrznych narzędzi do elektronicznego obiegu dokumentów z systemem e-Doręczeń. Błędy, według danych Poczty Polskiej (Operatora Wyznaczonego), dotyczyły około 7 tys. przesyłek na ponad 3,5 mln wszystkich zrealizowanych. 

e-Doręczenia – COI i Poczta Polska rozwiązują problemy z wolnym działaniem systemu

Jak poinformowali przedstawiciele Ministerstwa Cyfryzacji, monitoring problemów technicznych odbywał i odbywa się na bieżąco, a zgłoszenia od części podmiotów korzystających z e-Doręczeń przekazywane są do Poczty Polskiej. Jak wskazywano wcześniej, dotyczyły one głównie czasu realizacji usługi, braku prezentacji niektórych wiadomości w skrzynkach odbiorczych oraz braku możliwości pobrania szczegółów wiadomości.

W związku z tymi niedogodnościami, Ministerstwo Cyfryzacji, Centralny Ośrodek Informatyki oraz Poczta Polska podjęły i wciąż realizują działania, które mają wyeliminować ewentualne trudności z funkcjonowaniem systemu e-Doręczeń dla podmiotów publicznych, a szczególnie samorządów.

Szczegóły funkcjonowania systemu

Do systemu e-Doręczeń przystąpiło ponad 40 tys. podmiotów publicznych. Każdy z nich musi wykonać poprawną integrację z systemem e-Doręczeń. Poczta Polska zidentyfikowała jednak 34 podmioty, które w sposób błędny korzystały ze standardu wymiany danych UA API opracowanego przez Ministerstwo Cyfryzacji (czyli niepoprawnie wykonały integrację z systemem e-Doręczeń). Jak wskazano, bezpośredni kontakt oraz współpraca z nimi doprowadził do znacznej poprawy działania nie tylko tych podmiotów, ale i całego systemu. Głównym problemem było ciągłe odpytywanie o status przesyłek przez systemy urzędów. Jak zapewniono, ten problem nie powinien już występować.

Poczta Polska zidentyfikowała, że błędy związane z wydłużonym czasem i odbieraniem przesyłek dotyczyły:

  • 1 601 szt. przesyłek PURDE (przesyłki dostarczane całkowicie elektronicznie),
  • 5 105 szt. przesyłek PUH (przesyłki dostarczane hybrydowo), które miały status „w trakcie weryfikacji” w aplikacji użytkowników.

Czyli mniej niż 1% przesyłek nadanych w styczniu br. Obecnie przez system e-Doręczeń zrealizowano już bowiem ponad 3,5 mln przesyłek.

Spotkanie z integratorami

System Poczty Polskiej odpowiedzialny za poprawną realizację usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego (tj. poprawną realizację wysyłki i generowanie dowodów jej dostarczenia) jest systemem backendowym. Poczta Polska dostarcza UA API oraz infrastrukturę odpowiadającą za działanie systemu.

Z kolei za aplikacje frontendowe (interfejs użytkownika) odpowiada Ministerstwo Cyfryzacji wraz z Centralnym Ośrodkiem Informatyki (edoreczenia.gov.pl), Ministerstwo Rozwoju i Technologii (biznes.gov.pl) oraz dostawcy poszczególnych systemów kancelaryjnych, z których korzystają urzędy. Celem ułatwienia integracji z systemem e-Doręczeń, Centralny Ośrodek Informatyki zapewnia wszystkim podmiotom uczestniczącym w procesie dostęp do testowego środowiska integracyjnego oraz dane do wykonywania testów usługi. Aby testy przebiegły pomyślnie, integratorzy muszą poprawnie zaimplementować UA API, którego dostawcą jest Poczta Polska. ­

Jak zapewniono, Centralny Ośrodek Informatyki – we współpracy z Pocztą Polską – będzie na bieżąco wspierać podmioty publiczne i firmy, które obsługują ich systemy do elektronicznego obiegu dokumentów w eliminowaniu błędów w procesie integracji z systemem e-Doręczeń. Tak, aby po stronie danego podmiotu rozwiązanie funkcjonowało sprawnie i bezbłędnie. Kontynuowane będą też działania edukacyjne dla użytkowników dotyczące korzystania z systemu.

Już 28 stycznia br., odbędzie się – organizowane przez Centralny Ośrodek Informatyki – spotkanie z integratorami, na którym eksperci Poczty Polskiej przedstawią dobre praktyki w obszarze integracja wewnętrznego systemu do zarzadzania korespondencją urzędów z systemem e-Doręczeń.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *