Od początku stycznia zaczął obowiązywać system doręczeń elektronicznych. W pierwszych dniach funkcjonowania, część korzystających z niego podmiotów publicznych odnotowała problemy z jego działaniem. Wynikały one głównie z błędów w integracji wewnętrznych narzędzi do elektronicznego obiegu dokumentów z systemem e-Doręczeń. Błędy, według danych Poczty Polskiej (Operatora Wyznaczonego), dotyczyły około 7 tys. przesyłek na ponad 3,5 mln wszystkich zrealizowanych. Jak poinformowali przedstawiciele Ministerstwa Cyfryzacji, monitoring problemów technicznych odbywał i odbywa się na bieżąco, a zgłoszenia od części podmiotów korzystających z e-Doręczeń przekazywane są do Poczty Polskiej. Jak wskazywano wcześniej, dotyczyły one głównie czasu realizacji usługi, braku prezentacji niektórych wiadomości w skrzynkach odbiorczych oraz braku możliwości pobrania szczegółów wiadomości. W związku z tymi niedogodnościami, Ministerstwo Cyfryzacji, Centralny Ośrodek Informatyki oraz Poczta Polska podjęły i wciąż realizują działania, które mają wyeliminować ewentualne trudności z funkcjonowaniem systemu e-Doręczeń dla podmiotów publicznych, a szczególnie samorządów. Szczegóły funkcjonowania systemu Do systemu e-Doręczeń przystąpiło ponad 40 tys. podmiotów publicznych. Każdy z nich musi wykonać poprawną integrację z systemem e-Doręczeń. Poczta Polska zidentyfikowała jednak 34 podmioty, które w sposób błędny korzystały ze standardu wymiany danych UA API opracowanego przez Ministerstwo Cyfryzacji (czyli niepoprawnie wykonały integrację z systemem e-Doręczeń). Jak wskazano, bezpośredni kontakt oraz współpraca z nimi doprowadził do znacznej poprawy działania nie tylko tych podmiotów, ale i całego systemu. Głównym problemem było ciągłe odpytywanie o status przesyłek przez systemy urzędów. Jak zapewniono, ten problem nie powinien już występować. Poczta Polska zidentyfikowała, że błędy związane z wydłużonym czasem i odbieraniem przesyłek dotyczyły: 1 601 szt. przesyłek PURDE (przesyłki dostarczane całkowicie elektronicznie), 5 105 szt. przesyłek PUH (przesyłki dostarczane hybrydowo), które miały status „w trakcie weryfikacji” w aplikacji użytkowników. Czyli mniej niż 1% przesyłek nadanych w styczniu br. Obecnie przez system e-Doręczeń zrealizowano już bowiem ponad 3,5 mln przesyłek. Spotkanie z integratorami System Poczty Polskiej odpowiedzialny za poprawną realizację usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego (tj. poprawną realizację wysyłki i generowanie dowodów jej dostarczenia) jest systemem backendowym. Poczta Polska dostarcza UA API oraz infrastrukturę odpowiadającą za działanie systemu. Z kolei za aplikacje frontendowe (interfejs użytkownika) odpowiada Ministerstwo Cyfryzacji wraz z Centralnym Ośrodkiem Informatyki (edoreczenia.gov.pl), Ministerstwo Rozwoju i Technologii (biznes.gov.pl) oraz dostawcy poszczególnych systemów kancelaryjnych, z których korzystają urzędy. Celem ułatwienia integracji z systemem e-Doręczeń, Centralny Ośrodek Informatyki zapewnia wszystkim podmiotom uczestniczącym w procesie dostęp do testowego środowiska integracyjnego oraz dane do wykonywania testów usługi. Aby testy przebiegły pomyślnie, integratorzy muszą poprawnie zaimplementować UA API, którego dostawcą jest Poczta Polska. Jak zapewniono, Centralny Ośrodek Informatyki - we współpracy z Pocztą Polską - będzie na bieżąco wspierać podmioty publiczne i firmy, które obsługują ich systemy do elektronicznego obiegu dokumentów w eliminowaniu błędów w procesie integracji z systemem e-Doręczeń. Tak, aby po stronie danego podmiotu rozwiązanie funkcjonowało sprawnie i bezbłędnie. Kontynuowane będą też działania edukacyjne dla użytkowników dotyczące korzystania z systemu. Już 28 stycznia br., odbędzie się - organizowane przez Centralny Ośrodek Informatyki - spotkanie z integratorami, na którym eksperci Poczty Polskiej przedstawią dobre praktyki w obszarze integracja wewnętrznego systemu do zarzadzania korespondencją urzędów z systemem e-Doręczeń.