RynekPolecane tematy

e-Doręczenia oficjalnie dostępne w komunikacji z urzędami

Od 1 stycznia 2025 roku instytucje publiczne, takie jak urzędy marszałkowskie, starostwa czy gminy są zobligowane do udostępnienia systemu e-Doręczeń. W przyszłości adres elektroniczny będzie wymagany także od przedstawicieli zawodów zaufania publicznego oraz wielu podmiotów niepublicznych.

e-Doręczenia oficjalnie dostępne w komunikacji z urzędami

Z początkiem 2025 roku w Polsce oficjalnie uruchomiony został system umożliwiający wysyłanie i odbieranie pism urzędowych drogą elektroniczną. Nowe rozwiązanie stanowi odpowiednik tradycyjnego listu poleconego z potwierdzeniem odbioru, oferując szybki, wygodny i bezpieczny sposób wymiany korespondencji między instytucjami publicznymi, przedsiębiorcami i obywatelami. Ma to być także forma tańsza od klasycznego odpowiednika w formie listu poleconego. Uruchomienie systemu e-Doręczeń stanowi też kolejny etap cyfrowej transformacji polskiej administracji publicznej.

“Wraz z początkiem nowego roku administracja państwowa weszła na wyższy – cyfrowy – poziom” – podkreśla Dariusz Standerski, wiceminister cyfryzacji. Jego zdaniem uruchomienie systemu e-Doręczeń stanowi kluczowy krok w procesie cyfryzacji usług publicznych. “Digitalizacja kolejnej usługi poprzez uruchomienie krajowego systemu e-Doręczeń usprawni pracę podmiotów publicznych, przyczyni się do szybszej wymiany informacji, a w efekcie skróci czas załatwiania spraw urzędowych. Nowoczesna i w pełni elektroniczna komunikacja z obywatelami oraz przedsiębiorcami to cel, do którego dążymy” – mówi Dariusz Standerski.

W praktyce system e-Doręczeń upraszcza proces obsługi korespondencji urzędowej i eliminuje konieczność wizyt w placówkach pocztowych, urzędach, czy odbioru awizo, które trafiło do skrzynki podczas nieobecności w domu. Istota systemu opiera się bowiem na założeniu, że za pośrednictwem nowej platformy każdy obywatel i przedsiębiorca może szybko, bez zbędnych formalności wymieniać pisma z urzędami. Aby skorzystać z usługi, wystarczy założyć dedykowaną skrzynkę elektroniczną za pośrednictwem strony mObywatel.gov.pl. Po aktywacji osobista skrzynka do doręczeń elektronicznych jest łatwo dostępna poprzez przeglądarkę internetową. Jednocześnie, na stronie dedykowanej rozwiązaniu uruchomiono wyszukiwarkę, która pozwala szybko sprawdzić, jakie podmioty używają już e-Doręczeń.

Przedstawiciele Ministerstwa Cyfryzacji podkreślają, że dzięki prostej obsłudze oraz oszczędności czasu i środków, system e-Doręczeń ma szansę stać się standardem komunikacji elektronicznej w Polsce. Wykorzystanie platformy cyfrowej na potrzeby komunikacji urzędowej pozwala bowiem nie tylko na uproszczenie procesów komunikacyjnych i ograniczenie kosztów typowych dla korespondencji tradycyjnej, ale także wspiera realizację celów związanych z ochroną środowiska.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *