Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało zmiany w przepisach dotyczących doręczeń elektronicznych, a projekt wpisano do planu prac rządu. Nowe zasady mają ułatwić zakładanie adresu e-Doręczeń, poprawić współpracę między systemami i stworzyć nowy katalog podmiotów publicznych. System zostanie też zintegrowany z aplikacją mObywatel, dzięki czemu będzie można odbierać urzędowe wiadomości na smartfonie. Celem zmian jest usprawnienie działania systemu oraz rozwiązanie problemów zgłaszanych przez użytkowników. Zakres planowanych zmian obejmuje m.in.: doprecyzowanie przepisów dotyczących usług PURDE i PUH, w tym: PURDE jako usługi kwalifikowanej; PUH w kontekście zadań operatora wyznaczonego – szczególnie obowiązków związanych z wykonaniem usługi i weryfikacją przesyłek przekształconych z dokumentów elektronicznych; uproszczenie i usprawnienie procedury tworzenia adresu do doręczeń elektronicznych (ADE) – zmiany mają ułatwić rozpatrywanie wniosków; zwiększenie spójności systemów teleinformatycznych - przewidziano ułatwienie wymiany danych między: bazą adresów elektronicznych (BAE), REGON, Krajowym Rejestrem Sądowym (KRS), Centralną Ewidencją i Informacją o Działalności Gospodarczej (CEIDG), systemami prowadzonymi przez organy samorządów zawodowych. Integracja usługi PURDE z aplikacją mObywatel Usługa kwalifikowanego doręczenia elektronicznego (PURDE) zostanie zintegrowana z aplikacją mObywatel. Użytkownicy zyskają możliwość odbierania korespondencji urzędowej bezpośrednio w aplikacji mobilnej, co zwiększy dostępność usług i wygodę korzystania z systemu e-Doręczeń. Fikcja doręczenia w komunikacji z obywatelami i przedsiębiorcami Projekt doprecyzowuje zasady liczenia terminów doręczeń w komunikacji podmiotów publicznych z adresatami niepublicznymi – osobami fizycznymi i przedsiębiorcami. Zwolnienie z opłat w postępowaniach upadłościowych Nowelizacja wprowadza zwolnienie podmiotów publicznych z opłat za przekazywanie korespondencji do syndyków w toku postępowań upadłościowych. Rozwiązanie to ograniczy koszty administracyjne i uprości procedury wymiany informacji w tych sprawach. Weryfikacja przesyłek papierowych w ramach usługi PUH Zmiany obejmą również usługę doręczenia hybrydowego (PUH), polegającą na przesyłaniu dokumentów w formie papierowej. Wprowadzona zostanie funkcja weryfikacji przesyłki, która zwiększy bezpieczeństwo i wiarygodność dostarczanych dokumentów. "Krok po kroku ułatwiamy kontakt z urzędami i usprawniamy załatwianie codziennych spraw. Nowelizacja ustawy to konkretna odpowiedź na potrzeby użytkowników: uproszczenie procedur, lepsza integracja danych i sprecyzowanie przepisów, które umożliwią przyspieszenie działania cyfrowej administracji" - skomentował wiceminister cyfryzacji Dariusz Standerski. Nowe rozwiązanie: Katalog Podmiotów Publicznych (KPP) Projekt wprowadza Katalog Podmiotów Publicznych (KPP) – nowy system gromadzący dane o wszystkich podmiotach publicznych i jednostkach realizujących zadania publiczne, które muszą posiadać adres do e-Doręczeń. Dane te są dziś rozproszone w różnych systemach (REGON, KRS, ePUAP). KPP ułatwi weryfikację statusu tych jednostek i zwiększy przejrzystość. W projekcie doprecyzowano też zasady wymiany korespondencji między podmiotami publicznymi za pośrednictwem ePUAP. Rozwiązanie to będzie obowiązywać w okresie przejściowym – do 1 października 2029 roku Projekt ustawy przygotowało Ministerstwo Cyfryzacji, został on wpisany do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów (poz. UD236). Jego przyjęcie planowane jest na III kwartał 2025 roku.