Branża ITRynekPolecane tematy
Google AI Bard zaktualizowany i dostępny w języku polskim – czy ma szansę odnieść sukces?
Bard, duży model językowy (LLM) opracowany przez Google AI, jest już dostępny w ponad 40 językach, w tym w języku polskim. Do narzędzia wprowadzono też kilka nowych aktualizacji i funkcjonalności, jednak przedstawiciele koncernu podkreślają, że Bard wciąż jest w fazie rozwoju, a samo narzędzie określają jako “eksperyment”. Czy mimo tego ma ono szansę zmienić układ sił na polskim rynku AI i osiągnąć sukces?
Nowe aktualizacje i funkcjonalności Barda:
- Słuchanie odpowiedzi: aktualizacja szczególnie przydatna, jeśli chce się poznać poprawną wymowę słowa lub posłuchać wiersza albo scenariusza. Wystarczy wpisać prompt, a potem kliknąć ikonę głośnika, aby usłyszeć odpowiedź Barda. Ta funkcja jest teraz dostępna w ponad 40 językach.
- Łatwe dostosowywanie odpowiedzi: można zmienić ton i styl wypowiedzi Barda, korzystając z pięciu opcji ich dostosowania: prostszej, dłuższej, krótszej, bardziej profesjonalnej i bardziej swobodnej. Ta funkcja jest obecnie dostępna w języku angielskim, a wkrótce ma być rozszerzona na kolejne języki.
- Przypinanie, organizowanie i edytowanie rozmów: po rozpoczęciu rozmowy użytkownicy zobaczą w pasku bocznym opcje przypinania, zmiany nazwy i kontynuowania ostatnich rozmów. Funkcja ta umożliwia łatwy powrót do podanych wcześniej wskazówek. Jest ona dostępna w ponad 40 językach.
- Eksportowanie kodu do różnych narzędzi: nowa funkcja pozwalająca na wyeksportowanie kodu Pythona także do narzędzia Replit, a nie tylko do Google Colab. Ta funkcja jest już dostępna w ponad 40 językach.
- Udostępnianie odpowiedzi znajomym: dzięki linkom użytkownicy narzędzia mogą teraz dzielić się swoimi pomysłami i twórczością ze znajomymi. Również ta funkcja dostępna jest już w ponad 40 językach.
- Korzystanie z obrazów w promptach: użytkownicy mogą przesyłać obrazy w promptach, a Bard je przeanalizuje, aby odpowiednio pomóc. Ta funkcja jest obecnie dostępna w języku angielskim, a wkrótce ma być rozszerzona na nowe języki.
Czy Google Bard zmieni układ sił na polskim rynku AI?
Przypomnijmy, że po debiucie ChatGPT-3, pod koniec 2022 roku, Google odpowiedział wprowadzeniem Barda na początku 2023 roku. Od tego czasu narzędzie przeszło szereg aktualizacji, wprowadzając nowe funkcje i poprawiając swoją wydajność. I choć przedstawiciele Google podkreślają, iż “należy pamiętać, że Bard to wciąż produkt we wczesnej fazie eksperymentu, który umożliwia współpracę z generatywną sztuczną inteligencją”, tak wprowadzone nowości wydają się mieć potencjał do radykalnej zmiany sposobu w jaki używamy narzędzi AI.
Z kolei ostatnie działania Microsoftu pokazują, że koncern ten intensyfikuje swoje wysiłki w obszarze AI, wielomiliardowe inwestycje w OpenAI oraz startupy. W wyniku tych działań, firma nie tylko tworzy potężną infrastrukturę AI, ale także udostępnia swoje narzędzia programistom na skalę globalną, co ilustruje przykład GitHub Copilot. Ponadto Microsoft zintegrował również AI z PowerBi i pakietem Office 365, co przełożyło się na istotne usprawnienia tych popularnych narzędzi. Prawdziwą “wisienką na torcie” ma być natomiast zapowiedziana integracja ChatGPT z systemem Windows.
“Patrząc na te zmiany z mojej perspektywy, dostrzegam dwie kluczowe kwestie: czas wprowadzenia zmian oraz ich funkcjonalność. Świat AI jest jak burza innowacji – intensywny, dynamiczny i nieprzewidywalny. W ciągu ostatnich miesięcy, do rywalizacji dołączyły również liczne inicjatywy open source. Chociaż niektóre z nich są w stanie konkurować z komercyjnym GPT-4 w pewnych aspektach, Bard, GPT oraz Bing AI – wyróżniają się prostotą użytkowania i funkcjonalnością, przewyższając konkurencję” – komentuje Jacek Bogocz, AI & Analytics Consultant w Capgemini Polska. “Debiut Barda na polskim rynku może przynieść wiele zmian, nie tylko wpływając na rynek AI, ale także wprowadzając nowy wymiar do rywalizacji między Google, Microsoft jak i również pozostałymi graczami. To jest niewątpliwie ekscytujący czas dla rynku technologii AI, a te zmiany mogą przynieść korzyści zarówno dla firm, jak i dla użytkowników końcowych” – dodaje.
Czy Google Bard ma potencjał do osiągnięcia sukcesu?
Wielu graczy, jak choćby Microsoft z Bing AI, Azure OpenAI czy OpenAI z ChatGPT, oferuje silne i zaawansowane rozwiązania, które zyskały już uznanie użytkowników. Ponadto nie można też ignorować inicjatyw takich jak innowacyjne startupy, które mogą wpłynąć na kształtowanie przyszłości AI. Jak w tym otoczeniu odnajdzie się Google Bard?
“Google Bard, który łączy funkcjonalności Bing AI i ChatGPT, posiada unikalną kombinację cech, która może przyciągnąć różne grupy użytkowników. Istnieje jednak wiele innych rozwiązań, które również zasługują na uwagę. Rynek AI jest teraz bardziej globalny i złożony niż kiedykolwiek wcześniej, z wieloma firmami na całym świecie wprowadzającymi innowacyjne rozwiązania. Oznacza to, że przyszłość AI jest niezwykle ekscytująca i pełna nieprzewidywalnych możliwości. Aby Bard mógł zdominować ten rynek, Google musi nadal wprowadzać innowacje i dostarczać wartość, która przewyższa oferty konkurencji” – podsumowuje Jacek Bogocz.
Jak zacząć używać Barda?
Należy wejść na stronę bard.google.com na komputerze lub telefonie komórkowym. Następnie trzeba wprowadzić pytania, wpisując je lub używając przycisku mikrofonu do wprowadzania polecania głosowego.