Rynek
Google będzie stopniowo eliminować pliki cookies stron trzecich
To posunięcie, będące częścią szerszej inicjatywy Google Privacy Sandbox, ma na celu zrównoważenie prywatności użytkowników z podstawowymi funkcjami sieciowymi, które zależą od niezgodnych plików cookies. Firma planuje rozpocząć proces eliminacji plików cookies od 1% okresu testowania użytkowników na początku 2024 roku, a następnie rozszerzyć go do szerszego wycofania w trzecim kwartale.
Przypomnijmy, że pliki cookies stron trzecich stanowią podstawę reklam cyfrowych, umożliwiając reklamodawcom śledzenie zachowań użytkowników w wielu witrynach internetowych. Śledzenie to umożliwia firmom tworzenie szczegółowych profili użytkowników i dostosowywanie kampanii reklamowych. Rodzi to jednak poważne obawy dotyczące prywatności, ponieważ wiąże się z natrętnym monitorowaniem działań użytkowników w internecie.
Głównym powodem decyzji Google, aby podejść do tej zmiany etapowo, jest chęć rozwiązania potencjalnych problemów ze zgodnością sieci. Początkowa faza testowania 1% ma na celu identyfikację i rozwiązanie wszelkich problemów, zapewniając minimalny wpływ na doświadczenie użytkownika. Na tym etapie Google planuje wdrożyć tymczasowe rozwiązania i opcje kontroli użytkownika w przeglądarce Chrome, aby skutecznie zarządzać zakłóceniami.
Po wycofaniu plików cookies innych firm oczekuje się, że reklamodawcy przejdą na korzystanie z interfejsów API Privacy Sandbox firmy Google, zaprojektowanych do wyświetlania reklam na podstawie obliczonych zainteresowań użytkownika i zgodnie ze standardami prywatności. Warto wspomnieć, że główni konkurenci, tacy jak Firefox i Safari, domyślnie zablokowali już pliki cookies stron trzecich.
Niniejsze ogłoszenie jest następstwem niedawnych wysiłków Google mających na celu zwiększenie prywatności użytkowników, w tym uruchomienia sandboxu prywatności i testowania funkcji ochrony IP. Funkcja ochrony IP pomaga użytkownikom maskować swoje adresy IP za pomocą serwerów proxy, zmniejszając prawdopodobieństwo ukrytego śledzenia online.
„Pomimo wysiłków Google pamiętajmy o tym, że dedykowane oprogramowanie antywirusowe zdecydowanie skuteczniej zapewni prywatność użytkowników. VPN z modułami blokującymi reklamy i zapobiegającymi śledzeniu oferuje solidniejsze rozwiązanie dla użytkowników dbających o prywatność oraz bezpieczeństwo w internecie” – skomentował Arkadiusz Kraszewski z firmy Marken Systemy Antywirusowe, polskiego dystrybutora oprogramowania Bitdefender.