Sztuczna inteligencjaRynekPolecane tematy

Google Cloud Next ‘25: nowe rozwiązania AI dla biznesu

Podczas konferencji Google Cloud Next ‘25 zaprezentowano postępy w zakresie wdrażania AI w firmach i ogłoszono szereg nowych rozwiązań w ekosystemie technologii sztucznej inteligencji. Poniżej przedstawiamy najważniejsze z nich.

Google Cloud Next ‘25: nowe rozwiązania AI dla biznesu

AI Hypercomputer

To system superkomputerowy, który łączy w sobie zaawansowany sprzęt, oprogramowanie oraz elastyczne modele użytkowania. Został on zaprojektowany, aby uprościć wdrażanie sztucznej inteligencji, radykalnie zwiększyć wydajność i zoptymalizować koszty. Podczas konferencji Cloud Next ogłoszono kilka kluczowych nowości, w tym:

  • Wprowadzenie TPU Ironwood: siódma generacja układów TPU od Google to najpotężniejsze i największe TPU, oferujące ponad dziesięciokrotny wzrost wydajności w porównaniu z poprzednią generacją wysokowydajnych układów. Każdy zestaw zawiera ponad 9000 chipów i zapewnia moc obliczeniową na poziomie 42,5 eksaflopa. Ironwood został stworzony z myślą o obsłudze najbardziej zaawansowanych modeli generatywnej AI, takich jak Gemini 2.5, których potrzeby obliczeniowe rosną w błyskawicznym tempie.
  • Szerokie Opcje GPU: Google Cloud oferuje klientom jeszcze większą elastyczność w doborze sprzętu do zastosowań AI, udostępniając maszyny wirtualne A4 i A4X oparte na procesorach graficznych NVIDIA B200 i GB200. Jak poinformowano, Google ma być również pierwszym dostawcą chmurowym na świecie, który wprowadzi do oferty najnowszą generację GPU od NVIDIA – układy Vera Rubin.
  • Gemini na Google Distributed Cloud (GDC): GDC przenosi modele Google do środowisk lokalnych. Koncern nawiązał współpracę z NVIDIA, aby udostępnić Gemini na systemach NVIDIA Blackwell, z firmą Dell jako kluczowym partnerem, dzięki czemu może być używany lokalnie w środowiskach odizolowanych i połączonych.

Zaawansowane modele Google DeepMind

W oparciu o osiągnięcia naukowe Google DeepMind, Google Cloud dynamicznie rozwija własne modele AI nowej generacji, oferując szerokie portfolio rozwiązań zaprojektowanych z myślą o zróżnicowanych potrzebach klientów z różnych branż.

  • Modele Gemini 2.5: to modele myślowe, które potrafią prowadzić rozumowanie przed udzieleniem odpowiedzi, co przekłada się na wyższą dokładność i lepszą jakość wyników. Dwa tygodnie temu w wersji public preview udostępniono model Gemini 2.5 Pro na platformie Vertex AI, a podczas konferencji ogłoszono, że dołącza do niego także model Gemini 2.5 Flash. Flash to rozwiązanie do codziennych zastosowań – zwłaszcza tam, gdzie liczy się szybkość reakcji, np. w obsłudze dużej liczby zapytań klientów, w czasie rzeczywistym, przy tworzeniu podsumowań lub błyskawicznym dostępie do dokumentów. Co istotne, Gemini 2.5 Flash dopasowuje głębokość rozumowania do złożoności zapytania, a organizacje mogą elastycznie zarządzać jego wydajnością, zapewniają specjaliści Google Cloud.
  • Ulepszenie modeli Google AI: wśród nowości znalazły się aktualizacje dla Imagen 3, oferującego wyższą jakość generowania i uzupełniania obrazów; Chirp 3, który umożliwia tworzenie unikalnych głosów na podstawie zaledwie 10 sekund nagrania oraz oddzielanie mówców w transkrypcjach wieloosobowych; Lyria – pierwszego na rynku modelu tekst-do-muzyki gotowego do zastosowań komercyjnych; oraz Veo 2 – zaawansowanej platformy do generowania i edycji wideo, wspierającej m.in. inpainting, outpainting, kontrolę efektów filmowych i interpolację ujęć.
  • Postęp w odkryciach naukowych: modele AlphaFold 3 i WeatherNext są już dostępne w Vertex AI Model Garden, umożliwiając organizacjom ich dostosowywanie i wdrażanie do zastosowań badawczych i przemysłowych.

Vertex AI

To kompleksowa platforma do tworzenia i zarządzania aplikacjami oraz agentami AI, a także do trenowania i wdrażania modeli. Jak zapewniają eksperci Google Cloud, najnowsze usprawnienia Vertex AI zwiększają możliwości klientów w zakresie skutecznego zarządzania inicjatywami związanymi ze sztuczną inteligencją. Wśród nowości znajdują się m.in.:

  • Ponad 200 modeli w Vertex AI Model Garden: klienci mogą uzyskać dostęp do modeli Google, modeli firm trzecich, takich jak Anthropic, AI21, Mistral, CAMB.AI i Qodo, a także do pełnego portfolio modeli open source opracowanych przez Allen Institute. Platforma umożliwia również bezpieczne trenowanie i dostrajanie modeli bazowych – zarówno tych własnych, jak i zewnętrznych – z wykorzystaniem danych organizacji, z zachowaniem pełnej kontroli i zgodności z wymogami bezpieczeństwa.
  • Grounding w bardziej zaufanych źródłach: Vertex AI umożliwia teraz powiązanie odpowiedzi agentów z danymi z Google Maps, co zapewnia ich aktualność i zgodność z kontekstem lokalizacyjnym. Platforma obsługuje również dodatkowe źródła zewnętrzne, takie jak Cotality, Dun & Bradstreet, HG Insights, S&P Global oraz ZoomInfo.
  • Vertex AI Dashboard i Model Optimizer: Vertex AI Dashboards daje organizacjom pełniejszy wgląd w działanie systemów AI dzięki możliwości monitorowania wykorzystania zasobów, przepustowości, opóźnień oraz szybkiego rozwiązywania problemów. Z kolei Vertex AI Model Optimizer, automatycznie kieruje zapytania do najbardziej efektywnego modelu i narzędzi – w zależności od priorytetów danej organizacji, takich jak jakość, szybkość działania czy koszt.
    Live API: aby umożliwić w pełni konwersacyjne interakcje w czasie rzeczywistym, Live API pozwala na przesyłanie strumieniowe dźwięku i obrazu bezpośrednio do Gemini.

Nowe funkcje wprowadzone na platformie mają pomóc klientom w budowie ekosystemu opartego na wielu agentach – niezależnie od tego, na jakim etapie rozwoju AI się znajdują i z jakiego stosu technologicznego korzystają:

  • Agent Development Kit (ADK) – to otwartoźródłowy framework, który upraszcza tworzenie zaawansowanych systemów opartych na współpracy wielu agentów AI, zachowując jednocześnie pełną kontrolę nad ich zachowaniem. Dzięki ADK można stworzyć agenta w mniej niż 100 liniach intuicyjnego kodu. Narzędzie obsługuje także Model Control Protocol (MCP), który pozwala łatwo integrować dostępne narzędzia.
  • Protokół Agent2Agent (A2A) – Google Cloud jako pierwszy dostawca chmurowy wprowadził otwarty protokół Agent2Agent, który umożliwia agentom AI komunikację niezależnie od wykorzystywanej technologii. Ponad 50 partnerów – w tym m.in. Accenture, Box, Deloitte, Salesforce, SAP, ServiceNow i TCS – współtworzy ten standard, dzieląc wspólną wizję rozwoju środowisk wieloagentowych.
  • Agent Garden – zestaw gotowych do użycia przykładów i narzędzi dostępnych bezpośrednio w ramach ADK. Umożliwia łączenie agentów z ponad 100 gotowymi konektorami, własnymi interfejsami API, workflowami integracyjnymi oraz danymi przechowywanymi w systemach chmurowych, takich jak BigQuery czy AlloyDB.
  • Interoperacyjność – z Vertex AI klienci mogą z łatwością zarządzać agentami zbudowanymi w różnych frameworkach, takich jak LangGraph czy Crew AI. Google Cloud ogłosił również możliwość tworzenia agentów AI bezpośrednio na bazie danych NetApp – bez potrzeby ich kopiowania. Niezależnie od tego, w jaki sposób organizacje zdecydują się budować swoich agentów, Google Cloud umożliwia integrację z czołowymi firmami dostarczającymi aplikacje i dane korporacyjne.

Google Agentspace

Platforma ta umożliwia pracownikom łatwe wyszukiwanie i syntezę informacji wewnątrz organizacji, prowadzenie rozmów z agentami AI oraz podejmowanie działań bezpośrednio w aplikacjach biznesowych. Podczas Cloud Next ogłoszono szereg nowości w ramach Agentspace, w tym:

  • Integracja z Chrome Enterprise: Umożliwia to pracownikom wyszukiwać i uzyskiwać dostęp do wszystkich zasobów firmowych bezpośrednio z poziomu paska wyszukiwania w Chrome, co upraszcza codzienne procesy i zwiększa produktywność.
  • Galeria Agentów: Zapewnia pracownikom jeden widok dostępnych agentów w całym przedsiębiorstwie, w tym agentów od Google, zespołów wewnętrznych i partnerów – ułatwiając odkrywanie i korzystanie z agentów.
  • Projektant Agentów: interfejs typu no-code do tworzenia własnych agentów, którzy automatyzują codzienne zadania lub wspierają zdobywanie wiedzy. Agent Designer pozwala pracownikom – niezależnie od poziomu wiedzy technicznej – łatwo dostosować agentów do indywidualnych potrzeb i procesów pracy.
  • Agent Generowania Pomysłów: wykorzystuje mechanizm turniejowy do oceniania i porządkowania pomysłów według wcześniej zdefiniowanych kryteriów. Pomaga pracownikom rozwijać i doskonalić koncepcje, wspierając burze mózgów oraz rozwiązywanie problemów.
  • Agent Dogłębnych Badań: eksploruje złożone tematy w imieniu użytkownika i dostarcza wyniki w formie przejrzystego, kompleksowego raportu, gotowego do dalszego wykorzystania.
  • Wyszukiwanie Google Agentspace w środowisku GDC: funkcja, która trafi do publicznej wersji testowej w III kwartale 2025 roku, zapewni pracownikom dostęp do wszystkich firmowych danych w jednym miejscu – w sposób bezpieczny i zgodny z uprawnieniami dostępu.

Google Security

Najnowsze rozwiązania Google mają pomóc firmom w znacznym wzmocnieniu kluczowych zdolności obrony przed cyberatakami:

  • Google Unified Security (GUS): GUS, wspierany przez Gemini, usprawnia każdy etap pracy specjalisty ds. bezpieczeństwa. Tworzy jednolitą, skalowalną i łatwą w przeszukiwaniu warstwę danych zabezpieczających całą powierzchnię ataku. Zapewnia widoczność oraz możliwość wykrywania i reagowania – w sieciach, na urządzeniach końcowych, w chmurze i aplikacjach. Dane bezpieczeństwa są automatycznie wzbogacane o najnowsze informacje wywiadowcze o zagrożeniach od Google, co pozwala skuteczniej wykrywać zagrożenia i nadawać im priorytety.
  • Agent do klasyfikacji alertów: przeprowadza dynamiczne analizy zgłoszeń w imieniu użytkownika. Bada kontekst każdego alertu, zbiera powiązane informacje i podejmuje decyzję wraz z pełną historią dowodów i uzasadnieniem werdyktu.
  • Agent do analizy złośliwego oprogramowania: sprawdza, czy dany kod jest bezpieczny czy potencjalnie szkodliwy. Bazując na technologii Code Insight, potrafi analizować podejrzane fragmenty kodu, a także tworzyć i uruchamiać skrypty do ich odszyfrowania i interpretacji.
Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *