BiznesSztuczna inteligencjaPolecane tematy
IBM: 5 trendów AI na 2025 rok
W swym najnowszym raporcie, IBM Institute for Business Value (IBV) wskazuje na szanse i wyzwania stojące przed szefami firm w czasach szybkiego rozwoju AI. Badanie przeprowadzone we współpracy IBM IBV z Oxford Economics objęło 400 liderów biznesowych z 17 branż i 6 regionów świata. Jego wyniki zestawiono z wnioskami z dziesiątek badań ankietowych, pogłębionych wywiadów oraz współpracy z klientami w 2024 roku. Na ich podstawie powstała poniższa lista 5 trendów, które wpłyną na rozwój AI w firmach w 2025 roku.
1. Agentic AI zmieni sposób działania firm
Agentic AI, czyli systemy i programy zdolne do autonomicznego wykonywania zadań w imieniu pracowników – podczas gdy ci zajmują się innymi obowiązkami – otwierają przed firmami nowe możliwości, ale powodują konieczność przekwalifikowania. Uczestniczący w badaniu IBM IBV dyrektorzy generalni szacują, że 35% pracowników wymaga przekwalifikowania. Oznacza to ponad miliard osób na całym świecie.
Zamiast pełnej automatyzacji, firmy łączą potencjał ludzki z wyspecjalizowanymi agentami AI, aby zwiększyć efektywność. W konsekwencji 87% liderów oczekuje, że miejsca pracy w ich firmach będą wspierane, a nie zastępowane przez generatywną AI. Zamiast jedynie uczyć się nowych umiejętności czy narzędzi, pracownicy muszą całkowicie zmienić sposób funkcjonowania, aby w pełni wykorzystać potencjał generatywnej AI.
2. Dług technologiczny wciąż rośnie
Dług technologiczny to długoterminowe koszty i nieefektywności wynikające z podejmowania szybkich, nie do końca przemyślanych decyzji technologicznych, mających na celu przyspieszenie rozwoju. W obliczu rosnącego zapotrzebowania na cyfrowe produkty i usługi, dług ten narasta w tempie, z którym organizacje nie są w stanie sobie poradzić.
W efekcie, 55% liderów wskazuje dług technologiczny jako główną przeszkodę w realizacji własnych celów biznesowych. Jedynie 25% ocenia swoją infrastrukturę IT jako gotową na wdrożenie AI na szeroką skalę. Kluczem do sukcesu będzie modernizacja systemów i tworzenie elastycznych architektur, które umożliwią rozwój AI.
3. W erze AI lokalizacja firmy ma kluczowe znaczenie
Strategie lokalizacyjne, które określają, gdzie znajdują się kluczowe zasoby i kompetencje firmy, również ulegają wpływom rewolucji AI. W miarę jak firmy poszukują talentów, ekosystemów danych i infrastruktury niezbędnej do skalowania AI, przenoszą swoje operacje do miejsc, które oferują największe korzyści.
W 2024 roku 67% kadry zarządzającej przyznało, że wykorzystanie AI zmieniło lokalizację działań ich organizacji. Z kolei 93% przewiduje, że AI wpłynie na ich strategie lokalizacyjne do 2026 roku. 96% respondentów wskazuje natomiast, że prywatność danych, bezpieczeństwo i regulacje będą kluczowymi czynnikami decydującymi o lokalizacji operacji w ciągu najbliższych dwóch lat.
4. GenAI wywróciła budżety IT – samofinansowanie jest koniecznością
Generatywna AI sprawiła, że tradycyjny proces budżetowania IT stał się nie do utrzymania. Wywołała ona prawdziwy wstrząs w zespołach technologicznych i finansowych, zmuszając je do pilnego przedefiniowania priorytetów wydatków i przekierowania środków tam, gdzie są najbardziej potrzebne.
W 2024 roku jedna na trzy organizacje przekierowała środki finansowe z innych inicjatyw IT na rozwój generatywnej AI. Oczywiście istnieje pewne nakładanie się inwestycji wymaganych przez generatywną AI i innych priorytetów IT. Liderzy biznesowi wskazują, że infrastruktura, chmura i dane stanowią ponad 40% kosztów związanych z generatywną AI. Jednak 95% respondentów przewiduje, że do 2026 roku sztuczna inteligencja stanie się co najmniej częściowo samofinansująca. Firmy koncentrują się na projektach o najwyższym potencjale zwrotu i minimalnym ryzyku, wspierając się rozwiązaniami open source.
5. Innowacje produktowe i usługowe oparte na AI głównym priorytetem dla CEO
Generatywna AI znacząco przyspiesza innowacje, a liczba nowych produktów i usług dynamicznie rośnie. Jednak wiele firm jest zbyt przywiązanych do przestarzałych modeli biznesowych, co wpływa na wykorzystywanie nowych możliwości.
62% liderów przyznaje, że konieczna jest fundamentalna transformacja strategii organizacyjnych. W kontekście najbliższych trzech lat, 85% firm oczekuje, że AI umożliwi wprowadzenie nowych modeli biznesowych. Z kolei 89% spodziewa się innowacji produktowych, które pozwolą szybciej reagować na potrzeby rynku.
„W Polsce kluczowe znaczenie mają dwa wyzwania – eliminacja długu technologicznego oraz przeciwdziałanie jego dalszemu pogłębianiu. Masowe wdrożenie AI jako narzędzia wzmacniającego przewagę konkurencyjną będzie wymagało od firm zwiększenia inwestycji w nowoczesne technologie. To wyzwanie, które nabierze szczególnego znaczenia zarówno dla przedsiębiorców, jak i polskiej administracji. Istotna jest również konieczności przekwalifikowania kadr” – podkreśla Marcin Gajdziński, Dyrektor Generalny IBM Polska, Kraje Bałtyckie i Ukraina. “Trzecim, równie ważnym aspektem, jest wykorzystanie sztucznej inteligencji jako narzędzia wspierającego wprowadzanie innowacyjnych produktów i usług oraz poprawę jakości obsługi klienta. To właśnie w tym obszarze przewidujemy realizację największej liczby projektów w 2025 roku” – podsumowuje.
Z pełną wersję raportu “5 Trendów na 2025 rok” można zapoznać się pod poniższym linkiem.