Firma IBM oraz The All England Lawn Tennis Club ogłosiły wprowadzenie nowych narzędzi cyfrowych dla fanów Wimbledonu. I tak, korzystając z generatywnej sztucznej inteligencji IBM watsonx, tworzone będą komentarze do wszystkich najważniejszych fragmentów wideo z meczów Wimbledonu. Ponadto, po raz pierwszy w historii tenisa, dzięki modułom statystycznym rozwiązania IBM AI Draw Analysis można będzie sprawdzić, jak wygląda najkorzystniejsza ścieżka dla gracza, od momentu losowania aż do potencjalnego finału.
Nowa funkcja AI Commentary zaoferuje fanom rozgrywek komentarz dźwiękowy do najważniejszych fragmentów meczów, wraz z opisami, które będzie można włączać i wyłączać na życzenie. Ten nowy rodzaj treści będzie ciekawym uzupełnieniem komentarzy ekspertów. Narzędzie będzie dostępne w aplikacji mobilnej – Wimbledon oraz na stronie wimbledon.com.
Podczas tworzenia nowych funkcjonalności, eksperci z działu IBM iX – IBM Consulting, przy współpracy z The All England Club, wykorzystali modele bazowe platformy watsonx i dodatkowo dotrenowali je specjalistycznymi pojęciami używanymi w tenisie. Generatywna sztuczna inteligencja, stworzona na tych modelach bazowych została wykorzystana do tworzenia narracji o zróżnicowanej strukturze zdań i słownictwie, tak aby treści były jeszcze bardziej ciekawe i angażujące dla widzów, zapewniają przedstawiciele IBM.
IBM AI Draw Analysis – AI analizuje drabinkę Wimbledonu
Kolejną nową funkcją, wprowadzoną przez IBM w tym roku, jest IBM AI Draw Analysis – pierwsza tego typu statystyka w tenisie, która wykorzystuje sztuczną inteligencję do określenia, jak korzystnie wypadło losowanie oraz jak może wyglądać najkorzystniejsza ścieżka w dotarciu do finału. Analiza wyniku losowania danego zawodnika oparta jest na wielu czynnikach, w tym meczach gracza z potencjalnymi przyszłymi przeciwnikami i tym, jak jego pozycja w losowaniu wypada w porównaniu z konkurentami. Ten nowy wgląd pomoże fanom tenisa odkryć anomalie i potencjalne niespodzianki w losowaniu gry pojedynczej, które nie byłyby widoczne, patrząc tylko na ranking graczy, inspirując do większej debaty i zaangażowania społeczności fanów.
„Poprzez zastosowanie innowacyjnych technologii, z wykorzystaniem modeli bazowych i generatywnej sztucznej inteligencji watsonx, wprowadzamy zupełnie nowe możliwości cyfrowego wglądu i tym samym zaangażowania użytkowników w Wimbledon 2023. Obserwujemy, jak te technologie przyczyniają się do zwiększenia liczby widzów poprzez tworzenie unikalnych cyfrowych doświadczeń. Platforma sztucznej inteligencji i danych, której IBM używa do tworzenia wyjątkowych wrażeń dla fanów Wimbledonu, to ta sama technologia, której używamy do napędzania transformacji biznesowej z klientami we wszystkich sektorach i branżach” – skomentował Jonathan Adashek, Senior Vice President of Marketing and Communications, IBM.
Wprowadzone w tym roku nowe funkcjonalności uzupełnią pakiet cyfrowych narzędzi AI dostępnych dla fanów w aplikacji mobilnej Wimbledon i na stronie wimbledon.com. W ich skład wejdą IBM Power Index Leaderboard (indeks mocy danego zawodnika), IBM Match Insights (analiza przedmeczowa) oraz spersonalizowane Highlights Reels (spersonalizowane najciekawsze fragmenty wideo z meczów) i rekomendacje. IBM Watson AI, w chmurze IBM przeanalizuje ponad 100 000 punktów danych powiązanych z każdym uderzeniem, jakie zostanie rozegrane podczas turnieju. Pozwoli to fanom tenisa jeszcze bardziej zagłębić się w analizę gry ulubionych zawodników, obserwować, jak wypadają na tle swoich przeciwników i trafniej typować kto ma szansę wygrać. Dzięki temu widzowie otrzymają narzędzie, ułatwiające na bieżąco zbieranie informacji na temat tych graczy, którym kibicują, podsumowują przedstawiciele IBM.
Turniej Wimbledonu odbędzie się w dniach od 3 do 16 lipca 2023 roku.