Biznes

Jak przedsiębiorstwa wykorzystują grywalizację w biznesie

Czy grywalizacja zrobiła „furorę” na polskim rynku? Czy firmy wykorzystują ją w odpowiedni sposób? Czy wiemy jak i przede wszystkim w czym grywalizacja może nam pomóc? Jaka przyszłość ją czeka? Czy jest szansa na to, aby zastosowanie grywalizacji przynosiło konkretne korzyści? I wreszcie, czy wiemy co to jest grywalizacja?

Jak przedsiębiorstwa wykorzystują grywalizację w biznesie

W raporcie Gartnera z 2012 roku można przeczytać, że do 2020 roku grywalizacja będzie elementem powszechnie stosowanym przez przedsiębiorstwa na świecie. Już dzisiaj, w połowie 2016 roku można śmiało postawić tezę, że tak się nie stało. Ale do 2020 roku jeszcze trochę czasu zostało… Śmiem jednak twierdzić, że dzisiaj nadal jest to temat zbyt innowacyjny dla polskich przedsiębiorców. Różni nas to od zachodnich przedsiębiorców, którzy są bardziej ciekawi wszystkich nowości mogącym pomóc w prowadzeniu biznesu. My, Polacy jesteśmy dużo bardziej konserwatywni w tym zakresie.

Dzięki zastosowaniu grywalizacji można osiągać wyznaczone cele oraz utrzymywać pożądane wskaźniki na odpowiednich poziomach. Ale co najważniejsze, angażujemy czynnie pracowików, którzy dzielą się wiedzą w całej organizacji, czyli dobrze wpływa na naturalny transfer wiedzy. Dzieję się tak, bo grywalizacja opiera się na mechanizmach, które mają swoje odzwierciedlenie w podstawach psychologii, ekonomii behawioralnej oraz psychologii gier. Fundamentalną zasadą, na której bazuje grywalizacja to wykorzystywanie stałej i natychmiastowej informacji zwrotnej, która towarzyszy pracownikowi podczas wykonywania swoich codziennych obowiązków.

Dlaczego tak się stało?

Odpowiedź jest prosta. Grywalizacja jeszcze do niedawna była bardzo modna. Niestety pojęcie „grywalizacji” było źle zrozumiane, dlatego wiekszość projektów prowadzonych przez firmy, które zaineteresowały się tym tematem, okazały się (kolokwialnie mówiąc) „niewypałem”. Jedynie te firmy, które zajmowały się „grywalizacją wydarzeń” –  z uwagi na swój krótkotrwały charakter przetrwały. Pozostałe skupiały się jedynie na tej częsci definicji „grywalizacji”, która wykorzystywała jedynie mechanizmy zaczerpnięte bezpośrednio z gier. Takie zostosowanie grywalizacji nie mogło motywować, ani też działać aktywnie na pracowników np. działów sprzedaży, gdyż mechanizmy te okazały się zbyt krótkotrwałe i niestety zbyt prymitywne, aby pozostawiały trwały efekt. Dlatego rynek brutalnie to zweryfikował.

Grywalizacja to nie gry

Niestety poprzez takie porażki, polski rynek jest jeszcze trudniejszy. Mylnie wyedukowany wciąż źle rozumie działanie grywalizacji i nie widzi „plusów” jej zastosowania. Widzi jedynie negatywne przykłady. A „prawdziwa” grywalizacja to system, który zmienia oblicze organizacji. Umożliwia zarządzanie talentami na zupełnie nową skalę, oferuje nowe możliwości w zakresie polityki zarządzania pracownikami w korporacji. Dzięki grywalizacji można wyznaczać cele pracownikom, tworząc przy tym realne wyzwania – dzięki temu pracownik ujawnia swój talent i potencjał.

Motywacyjna zmiana

Tymczasem dzięki zastosowaniu grywalizacji można osiągać wyznaczone cele oraz utrzymywać pożądane wskaźniki na odpowiednich poziomach. Ale co najważniejsze, angażujemy czynnie pracowików, którzy dzielą się wiedzą w całej organizacji, czyli dobrze wpływa na naturalny transfer wiedzy. Dzieję się tak, bo grywalizacja opiera się na mechanizmach, które mają swoje odzwierciedlenie w podstawach psychologii, ekonomii behawioralnej oraz psychologii gier. Fundamentalną zasadą, na której bazuje grywalizacja to wykorzystywanie stałej i natychmiastowej informacji zwrotnej, która towarzyszy pracownikowi podczas wykonywania swoich codziennych obowiązków. Nagrody w systemie są przyznawane natychmiast po wykonaniu zadania, w przeciwieństwie do typowych systemów motywacyjnych. Podstawową jednostką platformy są zadania, których wykonanie prowadzi do osiągnięcia celu przez pracownika, a co za tym idzie także całego przedsiębiorstwa.

Gamification network graph

Jak przedsiębiorstwa wykorzystują grywalizację w biznesie

To nie jest skomplikowane, to nie jest kolejny trudny projekt

Nie każdy wie, ale platforma grywalizacyjna to rozwiązanie, które z powodzeniem można zintegrować już z istniejącymi systemami działającymi w danym przedsiębiorstwie. Grywalizacja doskonale działa z systemami CRM, HR czy SFA. I co ważne, rozwiązanie to można dostarczyć jak oprogramowanie biurowe, ale jest również dostępne w chmurze. Platforma grywalizacyjna powinna być za każdym razem dostosowana do specyfiki danego przedsiębiorstwa i do celów jakie sobie wyznaczył. Dlatego podczas wdrażania grywalizacji w korporacji, elementem niezbędnym jest ciągła animacja platformy wraz z obsługą motywatorów, dzięki czemu utrzymywane jest ciągłe zaangażowanie pracowników.

I właśnie takie rozwiązanie można nazwać nowym wymiarem grywalizacji, a tak naprawdę – nowej generacji systemem motywacyjnym.

Bartłomiej Lux jest Partnerem Zarządzającym w one2tribe.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *