CIORynekPolecane tematy

Jakie są głównie wyzwania CIO w 2025 roku?

Straty spowodowane cyberprzestępczością szacowane są na 9,5 biliona dolarów – to tyle, ile trzecie największe PKB na świecie, po USA i Chinach. Rosnące zagrożenia dla cyberbezpieczeństwa firm to główne zmartwienie, które spędza sen z powiek u 4 na 10 dyrektorów IT (41%). To właśnie tutaj spółki zamierzają inwestować najwięcej – deklaruje to 77% uczestników badania zawartego w najnowszym raporcie Experis „Prognozy CIO na 2025 rok: Kluczowe priorytety dla liderów technologii”. W jakie jeszcze obszary planują inwestować firmy?

Jakie są głównie wyzwania CIO w 2025 roku?

We wspomnianym badaniu, po cyberbezpieczeństwie, kolejnym wyzwaniem wskazanym przez CIO jest integracja sztucznej inteligencji, którą wzmiankuje 19% respondentów. Następny obszar, który budzi niepokój dyrektorów IT, jest bycie na bieżąco z najnowszymi technologiami (15%). Ponadto wśród wyzwań pojawia się też: zarządzanie ryzykiem i spełnianie wymogów regulacyjnych (9%), utrzymanie operacji (7%) oraz odpowiadanie na potrzeby klientów (6%).

Cyberbezpieczeństwo najbardziej doinwestowane w 2025 roku

Z raportu wynika, że organizacje planują w 2025 roku znaczące inwestycje w obszarze cyberbezpieczeństwa. Aż 77% liderów IT zamierza zwiększyć budżety na tę dziedzinę, aby skuteczniej stawić czoła rosnącym zagrożeniom. Dodatkowo, 68% respondentów wskazuje na rozwiązania chmurowe, a 67% na sztuczną inteligencję, jako kluczowe obszary inwestycji. Kolejnym trendem będą inwestycje w rozwiązania SaaS, które planuje rozwijać 66% badanych, a także w szkolenia i rozwój (64%) oraz obszar cyfrowego środowiska pracy (60%).

„Wraz z trendem dotyczącym cyberbezpieczeństwa rośnie zapotrzebowanie na specjalistów posiadających praktyczne doświadczenie w takich obszarach jak zarządzanie tożsamością, reagowanie na incydenty czy ochrona środowisk chmurowych. Równolegle rozwój sztucznej inteligencji tworzy nowe wyzwania, od bezpieczeństwa algorytmów po etykę przetwarzania danych. Szczególnie cenione będą osoby, które potrafią łączyć kompetencje techniczne z myśleniem analitycznym i zrozumieniem kontekstu biznesowego. Obserwujemy wyraźny wzrost zapotrzebowania na ekspertów ds. cyberbezpieczeństwa, nie tylko w dużych korporacjach, ale również w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw. Co istotne, rośnie popyt na specjalistów operacyjnych, również na liderów potrafiących współtworzyć polityki bezpieczeństwa i doradzać zarządom” – zaznacza Paweł Łopatka, dyrektor Experis w Polsce.

Priorytety liderów IT

W kontekście przyszłych wyzwań, CIO wskazali trzy kluczowe działania, które ich zdaniem powinny pomóc firmom osiągnąć sukces. Pierwszym z nich jest wzmocnienie cyberbezpieczeństwa (35%). Kolejnym priorytetem jest dostosowanie strategii IT do celów biznesowych (34%) – co pozwala na lepszą integrację technologii z potrzebami organizacji. Na trzecim miejscu znajduje się optymalizacja operacji IT, mająca na celu oszczędności kosztów i zwiększenie efektywności (30%).

CIO wskazali również na ważność budowania wysoko wydajnych zespołów IT (26%) oraz prowadzenie organizacji przez procesy transformacji technologicznej (23%). Część z nich wspomina o monitorowaniu zmieniających się przepisów prawnych oraz zapewnieniu, że organizacja działa zgodnie z obowiązującymi regulacjami, aby uniknąć ryzyk prawnych i finansowych (20%), a także o przyspieszeniu realizacji programów IT (19%).

Transformacja cyfrowa opiera się dziś na trzech filarach: chmurze, sztucznej inteligencji i rozwiązaniach SaaS.  „Szczególnie poszukiwani są specjaliści z praktycznym doświadczeniem w migracji do chmury, budowie i trenowaniu modeli AI czy wdrażaniu aplikacji SaaS w sposób skalowalny i bezpieczny. Wysoko cenieni są eksperci potrafiący integrować te technologie z istniejącą infrastrukturą IT i jednocześnie rozumieć szerszy kontekst biznesowy. Planowane przez firmy inwestycje w AI i chmurę generują nowe potrzeby kompetencyjne – od DevOps i MLOps po inżynierię danych, bezpieczeństwo informacji i zarządzanie danymi. Kandydaci, którzy potrafią łączyć zaawansowaną wiedzę technologiczną z umiejętnością pracy w dynamicznym środowisku biznesowym, stają się kluczowi dla realizacji strategii rozwoju firm. Najlepsze oferty trafiają dziś do inżynierów, którzy poza wiedzą techniczną potrafią zrozumieć potrzeby klienta, budować relacje i myśleć projektowo – zorientowani na rezultat, a nie tylko na kod” – wskazuje Paweł Łopatka. „Dla kandydatów oznacza to ogromną szansę – organizacje oferują coraz bardziej elastyczne formy pracy, intensywny rozwój kompetencji i atrakcyjne ścieżki kariery. Dla pracodawców to z kolei duże wyzwanie – walka o talenty wymaga nie tylko konkurencyjnych wynagrodzeń, ale także stworzenia kultury organizacyjnej, która przyciąga najlepszych. Sukces będzie zależał od umiejętności budowania angażującego środowiska pracy, inwestowania w edukację oraz rozwijania kompetencji przyszłości – zarówno technicznych, jak i miękkich” – podsumowuje.

W ramach badania Experis przeanalizowano opinie 1 393 liderów, w tym 480 członków najwyższej kadry zarządzającej (CIO, CTO) w obszarze technologii oraz 913 decydentów w obszarze technologii. Raport do pobrania dostępny jest pod poniższym linkiem.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *