Rynek
Kapsch BusinessCom staje się w Polsce typowym integratorem
Historycznie firma ta – w Polsce zarejestrowana jako Kapsch sp. z o.o. – była jednym z największych partnerów Nortela. Kapsch produkował nawet centrale telefoniczne dla tej firmy. Później centrale trafiły do firmy Avaya.
„Dokonaliśmy zmian w portfolio naszych usług i stając się na polskim rynku integratorem ICT. Dzielimy się wiedzą w zakresie optymalnego łączenia ze sobą elementów infrastruktury ICT. Nasze obszary kompetencji to Data Center, Unified Communications, rozwiązania sieciowe, te dotyczące bezpieczeństwa danych oraz usługi związane z urządzeniami klienckimi – wirtualizacja zasobów, zarządzanie, monitoring. Za tak szerokim portfolio usług kryje się współpraca z czołowymi dostawcami rozwiązań ICT. Jesteśmy np. jednym z zaledwie trzech partnerów serwisowych firmy Dell” – opowiada Roman Durka, prezes zarządu Kapsch sp. z o.o.
„Nie wykluczamy także wejścia na rynek rozwiązań smart metering i smart energy, choć to domena działania siostrzanej spółki Kapsch Smart Energy, jeszcze nieobecnej w Polsce. Grupa Kapsch dysponuje własnym oprogramowaniem dla tzw. inteligentnych liczników oraz sprzętowymi rozszerzeniami dla nich” – dodaje. Pierwsze projekty typu smart metering Kapsch Smart Energy zrealizował w Austrii. Pilotażowe zaś prowadzone są w Czechach i Rumunii.
Jak wyjaśnia strategię Kapsch BusinessCom Roman Durka, firma dąży do tego by być postrzeganą jako integrator specjalizujący się we wdrażaniu nowoczesnych, kosztowo efektywnych rozwiązań takich, jak IaaS, cloud computing, czy wirtualizacja desktopów i zwirtualizowane centra danych. Wśród nich Roman Durka wymienia także bezpieczeństwo sieci. Kapsch BusinessCom jest partnerem m.in. takich firm, jak Palo Alto, McAffe, Symantec, czy HP.
„Jesteśmy integratorem, który klientowi doradzi, przeprowadzi audyt rozwiązań ICT i, w razie potrzeby, przebuduje centrum danych. Oferujemy także usługi centrum zapasowego w naszym własnym data center, które znajduje się w Kapfenberg ok. 130 km od Wiednia, w starych sztolniach, 300 metrów pod ziemią. Jest tam tak zimno, że nie trzeba tej serwerowni chłodzić” – mówi Roman Durka. Nie wyklucza także, że w przyszłości firma zainwestuje w centrum przetwarzania danych zlokalizowane w Polsce, choć będzie to przedsięwzięcie na skalę lokalną.
Roman Durka wymienia kilka strategicznych dla Kapsch BusinessCom, na polskim rynku, grup klientów. Są wśród nich: sektor publiczny, w tym samorządowy (firma liczy na projekty związane z udostępnianiem e-usług, tym bardziej, że jest to jeden z priorytetów unijnych w perspektywie finansowej na lata 2014-2020), telekomunikacja, sektor finansowy (zwłaszcza projekty związane z bezpieczeństwem danych), przemysł, a także rynek SMB.
W sumie w Kapsch BusinessCom w Polsce pracuje ponad 100 osób. W 2013 r. firma odnotowała na polskim rynku 40 proc. wzrost obrotów. W ciągu kolejnych kilku lat planuje średnioroczny wzrost na poziomie ok. 30%. Za tym możliwy będzie wzrost zatrudnienia, choćby na stanowiskach Project Managerów czy Presales.
Kapsch BusinessCom jest drugą, pod względem wielkości spółką Grupy Kapsch AG z obrotami na poziomie 300 mln euro, zatrudniającą prawie 1500 osób. Firma posiada oddziały w Polsce, Austrii, Czechach, Rumunii oraz na Słowacji i Węgrzech. Pierwszą pod względem przychodów spółką Grupy jest Kapsch TrafficCom, w Polsce odpowiadająca za system elektronicznych opłat drogowych viaTOLL.