RynekPolecane tematy
W kierunku obsługi systemów biznesowych na poziomie procesora
Z Markiem Świeradem, wiceprezesem Oracle, szefem Działu Hardware & Engineered Systems w regionie Oracle Europy Środkowo-Wschodniej rozmawiamy o integracji i optymalizacji – głównych kierunkach rozwoju Oracle Engineered Systems, szczegółach zmian w ofercie dziesięciu już rozwiązań sprzętowych tej firmy, inwestycjach w tym obszarze i specyfice naszego regionu.
Marek Świerad, wiceprezes Oracle, szefe Działu Hardware & Engineered Systems w regionie Oracle Europy Środkowo-Wschodniej.
Oracle od dawna pracuje nad rozszerzeniem idei Engineered Systems aż do warstwy układów obliczeniowych. Jakie miejsce w planach rozwoju oferty Oracle zajmuje idea Software in Silicon?
Wiążemy duże nadzieje z optymalizacją opartą na algorytmach wbudowanych bezpośrednio w procesor. Wprowadzenie optymalizacji obsługi systemów biznesowych już na poziomie procesora to kolejny krok w rozwoju oferty rozwiązań sprzętowych Oracle. Jako jedyny dostawca rozwiązań bazodanowych możemy w pełni decydować o kierunkach rozwoju sprzętu, aż do poziomu procesora. Tylko my jesteśmy w stanie zaoferować tego typu optymalizację. Jeśli zaś chodzi o potencjalne obszary usprawnień wynikających z przeniesienia wybranych algorytmów do poziomu procesora to oczywiście w pierwszej kolejności obejmą one rozwiązania związane z bazą danych. Wszystko, co robimy wychodzi od optymalizacji tego obszaru.
Kiedy możemy spodziewać się pierwszych układów opartych na tej idei?
Mogę powiedzieć jedynie, że układy Oracle SPARC M7 pojawią się już wkrótce.
Niedawno na rynek trafiła 6. już generacja Oracle Exadata, pierwszego rozwiązania z rodziny Engineered Systems. Jakie są główne założenia strategii Oracle w segmencie systemów sprzętowo-programowych?
Oracle w coraz większym stopniu rozwija ofertę w kierunku integracji rozwiązań aplikacyjnych i sprzętowych. Chcemy oferować klientom wszystko to, co jest niezbędne w nowoczesnym centrum danych. Stawiamy jednak na integrację i specjalizację. Chcemy oferować wszystkie, gotowe do działania i ściśle do siebie dopasowane elementy niezbędne do zbudowania sprawnego, nowoczesnego centrum danych, które będzie odpowiadało na potrzeby biznesowe klientów. Efektem jest systematyczny rozwój oferty Oracle Engineered Systems.
W ostatnim czasie wprowadziliśmy szereg nowych rozwiązań. To nie tylko szybsza i zoptymalizowana – pod kątem zmaksymalizowania korzyści wynikających z wirtualizacji – szósta wersja Exadata. To także nowe rozwiązania, wśród nich wskazałbym na system Virtual Compute Appliance i Zero Data Loss Appliance, które stanowią odpowiedź na oczekiwania rynku w zakresie podnoszenia sprawności środowisk zwirtualizowanych i ochrony danych. Do tego, wraz z Oracle FS1 Flash Storage System, wprowadzamy nowe podejście do pamięci masowych.
Nowe rozwiązania i funkcjonalności to odpowiedź na oczekiwania rynku. Obserwujemy też zmianę sposobu kupowania rozwiązań infrastrukturalnych. Klienci oczekują łatwości nabywania i użytkowania nowych rozwiązań. Inwestycje w sprzęt są dziś jednak ściśle osadzone w realiach biznesowych. W tych realiach strategia integracji rozwiązań sprzętowych przekłada się na wymierne oszczędności. Oczywiście pamięci masowe i serwery są nadal kupowane, także jako oddzielne komponenty centrum danych. Nasza strategia jednak jest skupiona wokół integracji.
Dlaczego integracja jest tak istotna z perspektywy potencjalnych klientów Oracle?
Dzięki integracji i optymalizacji wszystkie elementy naszej oferty mogą lepiej ze sobą współpracować i działać szybciej. W ostatecznym rachunku wyższa wydajność daje możliwość osiągnięcia wysokiej stopy zwrotu z inwestycji, zaś integracja pozwala zmniejszyć całkowite koszty posiadania infrastruktury. Obie te cechy – w połączeniu z dużą sprawnością systemów działających w oparciu o nasze rozwiązania sprzętowe – przekładają się też na wyższe zadowolenie klientów. Mamy do dyspozycji wszystkie elementy stosu technologicznego i możemy je odpowiednio integrować.
Wiążemy duże nadzieje z optymalizacją opartą na algorytmach wbudowanych bezpośrednio w procesor. Wprowadzenie optymalizacji obsługi systemów biznesowych już na poziomie procesora to kolejny krok w rozwoju oferty rozwiązań sprzętowych Oracle.
W jaki sposób na przestrzeni ostatnich lat zmieniło się podejście do inwestycji w sprzęt?
W przypadku dzisiejszych projektów sprzętowych należy wyjść od potrzeb i motywacji stojących za decyzją lub nawet pomysłem zmiany. Dziś, bardziej niż w przeszłości liczą się twarde dane. Na bazie potrzeb biznesowych jesteśmy w stanie precyzyjnie wyliczyć – osadzone w realiach danej firmy – efekty wdrożenia naszych rozwiązań. Niezależnie od tego czy zanotujemy wzrost wydajności w zakresie obsługi klienta, czy efektywności platformy usług cyfrowych – obie te zmiany reprezentują konkretną wartość biznesową. Nasza oferta wspiera zarówno realizację celów biznesowych, jak i zadań stawianych przed osobami odpowiedzialnymi za IT. Jeśli CIO może pójść do biznesu i pokazać w jakich obszarach – za sprawą inwestycji w IT – istnieje możliwość poprawy wskaźników biznesowych, to tym samym dobrze spełnia swoją rolę.
W jaki sposób oferta sprzętowa Oracle odnosi się do modelu cloud computing?
Nasza koncepcja integracji i optymalizacji bardzo dobrze wpisuje się w ten trend. Aby chmura obliczeniowa działała w sposób zapewniający najwyższą wydajność, musi być oparta na zintegrowanej, dopasowanej do siebie infrastrukturze. Obserwujemy stały wzrost zainteresowania chmurą publiczną. Wiemy jednak, że proces migracji do chmur publicznych będzie rozłożony w czasie. Zdajemy sobie sprawę, że – przykładowo – na polskim rynku działa wiele firm, które z różnych względów ciągle nie mogą na szeroką skalę wykorzystać modelu chmury publicznej i muszą lokalnie budować model chmury prywatnej. W Oracle wierzymy w możliwość współdziałania chmury publicznej i prywatnej. Chcemy koncentrować się na rozwoju oferty sprzętowej z myślą o obu tych modelach jednocześnie.
Które rozwiązania częściej wybierają klienci Oracle z regionu Europy Środkowo-Wschodniej: klasyczne serwery, czy rozwiązania zintegrowane?
W naszym regionie ponad 50% sprzedaży Działu Hardware & Engineered Systems dotyczy klasycznych serwerów. Z roku na rok rośnie jednak udział rozwiązań zintegrowanych. Myślę, że za rok lub dwa będziemy mogli mówić, że większość sprzedaży dotyczy właśnie rozwiązań z linii Engineered Systems.
Oracle w coraz większym stopniu rozwija ofertę w kierunku integracji rozwiązań aplikacyjnych i sprzętowych. Chcemy oferować klientom wszystko to, co jest niezbędne w nowoczesnym centrum danych. Stawiamy jednak na integrację i specjalizację. Chcemy oferować wszystkie, gotowe do działania i ściśle do siebie dopasowane, elementy niezbędne do zbudowania sprawnego, nowoczesnego centrum danych.
Jak wygląda specyfika naszego regionu jeśli chodzi o zainteresowanie systemami linii Exa?
Zasadniczo, im mniejszy kraj, tym mniejsza skala projektów sprzętowych. Jeśli spojrzeć na rynki takie jak Turcja, czy Rosja to widać tam oczekiwania związane z zakupem kompleksowych rozwiązań serwerowych. Z drugiej strony w mniejszych krajach dominują potrzeby, które nie wymagają zakupu serwerów klasy Enterprise. Jednocześnie produkty z wyższej półki, takie jak Oracle SuperCluster – widzimy naprawdę dynamiczne wzrosty ich sprzedaży – zaczynamy sprzedawać na relatywnie małych rynkach. Klienci – i to niekoniecznie największe firmy – z krajów, takich jak Łotwa czy Estonia odważnie wchodzą w technologie, pierwotnie rozwijane z myślą o potrzebach największych korporacji. Ze szczególną dynamiką rośnie sprzedaż właśnie w obszarze Engineered Systems. W skali globalnej rozwiązania linii Exa w relatywnie krótkim czasie stają się standardem w wybranych segmentach rynku. W przypadku systemów Exadata czas potrzebny na osiągniecie masy krytycznej jest stosunkowo krótki. W Polsce właśnie dochodzimy do tego momentu. Allegro było pierwszym nabywcą Exadata, ale mamy dziś klientów w telekomunikacji, bankowości, sektorze publicznym, energetyce, a nawet wśród firm średnich.
No właśnie, jak na tle regionu – z perspektywy Oracle – wypada Polska?
Polska jest dla nas najważniejsza w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. To duży rynek, na którym notujemy bardzo dobre wzrosty i systematyczny wzrost zainteresowania ofertą Oracle. Chcemy więc aktywnie angażować się w dialog z obecnymi i potencjalnymi klientami, wskazywać potencjalne korzyści z wdrożenia nowoczesnych rozwiązań sprzętowych i wspierać kalkulację wskaźników, takich jak TCO czy ROI. Planujemy w Polsce inwestycje w zespół i obszar wsparcia sprzedaży. Będziemy też zachęcać klientów z innych krajów, aby przyjeżdżali do Polski i dzielili się doświadczeniami. Cały czas rozszerzamy też sieć partnerską.