BMW, Audi i Mercedes to marki aut, które w pierwszej kolejności zyskają dostęp do najnowszych technologii lokalizacyjnych i nawigacyjnych opartych na rozwiązaniach Nokii. Konsorcjum złożone w właścicieli tych trzech marek odkupi bowiem dział Nokia HERE.
Na mocy transakcji wartej 2,5 mld euro konsorcjum niemieckich firm Daimler, BMW oraz Audi przejmie m.in. rozwiązania Nokii bazujące na przejętych przez fiński koncern 7 lat temu technologiach firmy Navteq. Transakcja ma zostać sfinalizowana najpóźniej w pierwszym kwartale przyszłego roku. Zakup map oraz rozwiązań nawigacyjnych rozwijanych dotąd przez firmę Nokia ma pozwolić m.in. na przyspieszenie prac nad autonomicznymi autami.
Dział Nokia HERE specjalizuje się dziś przede wszystkim w rozwiązaniach dla sektora motoryzacyjnego. Mapy HERE obejmują swoim zasięgiem terytorium 131 państw i są szeroko wykorzystywane zarówno w systemach infotainment, jak i licencjonowane przez producentów nawigacji samochodowych oraz różnego rodzaju urządzeń wyposażonych w odbiorniki GPS. Warto dodać, że na rozwiązaniach firmy Nokia bazują również internetowe usługi lokalizacyjne takich jak Yahoo, czy Amazon. Z deklaracji przedstawicieli konsorcjum wynika jednak, że technologie przejęte od firmy Nokia będą najpewniej licencjonowane także innym firmom motoryzacyjnym. “Transakcja ma na celu zabezpieczenie długoterminowej dostępności rozwiązań i usług HERE, jako otwartej, niezależnej i stanowiącej źródło wartości dodanej platformy dla rozwiązań chmurowych i mobilnych dostępnych dla wszystkich klientów z sektora motoryzacyjnego oraz innych branż” – czytamy we wspólnym oświadczeniu przedstawicieli firm Daimler, BMW i Audi. Z kolei Dieter Zetsche, dyrektor generalny koncernu Daimler dodaje, że transakcja ma na celu zapewnienie dostępności technologii HERE dla wszystkich producentów aut i podwykonawców z branży motoryzacyjnej.
Deklaracje przedstawicieli konsorcjum, w którym udziały zostaną równo podzielone pomiędzy trzy firmy motoryzacyjne, pozwalają też sądzić, że zakup technologii oraz map cyfrowych obejmujących – wedle oficjalnych informacji – najbardziej kompleksową sieć dróg jest działaniem wyprzedzającym ewentualny ruch ze strony innych firm rozwijających niezależne od producentów aut cyfrowe usługi motoryzacyjne. Wśród takich firm warto wskazać m.in. koncerny Google, Apple i Uber.
Zdaniem ekspertów wykorzystanie nowoczesnych technologii IT w zastosowaniach motoryzacyjnych będzie w niedalekiej przyszłości jednym z głównych czynników wpływających na możliwość zacieśnienia relacji producentów samochodów z konsumentami i rozszerzenia gamy dodatkowych funkcjonalności nowoczesnych pojazdów. Wśród tego typu funkcjonalności wymienia się inteligentne rozwiązania nawigacyjne, czy systemy ostrzegające przed kolizją. Tego typu technologie mają też kluczowe znaczenie dla rozwoju zautomatyzowanych, autonomicznych pojazdów.
Wcześniej mówiło się, że zakupem wyspecjalizowanego w rozwiązaniach lokalizacyjnych i nawigacyjnych działu firmy Nokia zainteresowane są firmy takie jak Uber, Facebook, a nawet Apple, Alibaba Group i Amazon.
Przedstawiciele fińskiego koncernu podkreślają natomiast, że sprzedaż działu HERE pozwoli na skoncentrowanie działalności na segmencie rozwiązań infrastrukturalnych. W realizacji tego planu pomóc ma także – zaakceptowane niedawno przez Komisję Europejską – przejęcie firmy Alcatel-Lucent. W wyniku fuzji obu firm powstanie drugi, po firmie Ericsson, największy producent rozwiązań z zakresu infrastruktury telekomunikacyjnej na świecie.