Rynek
Kopciuszek programistką, Roszpunka inżynierką – ruszyła ogólnopolska kampania Intel Aktualizuje Bajki
Celem akcji – stworzonej we współpracy z fundacją IT Girls – jest próba odmienienia panujących obecnie trendów i pokazanie zarówno dzieciom, jak i dorosłym, że praca w branży IT jest dla wszystkich, niezależnie od płci. W ramach kampanii, kultowe bajki dla dzieci – Kopciuszka, Jasia i Małgosię oraz Roszpunkę – zaprezentowano więc w alternatywnych, “zaktualizowanych” wersjach, aby zainspirować, głównie dziewczynki w wieku przedszkolnym, do rozwijania pasji w świecie nowych technologii.
I tak, w nowych odsłonach wspomnianych bajek Kopciuszek jest zdolną programistką, Roszpunka inżynierką tworzącą drona, a Jaś z Małgosią hakują hasło Baby Jagi. Dzięki technologiom i inteligencji wszyscy samodzielnie radzą sobie z różnymi wyzwaniami. Skąd pomysł na stworzenie takich wersji? Okazuje się, że już na etapie edukacji przedszkolnej, dziewczynki zniechęcane są – często nieświadomie – do interesowania się naukami ścisłymi, inżynierią czy nową technologią. Winny jest m.in. zakorzeniony w społeczeństwie stereotyp, iż programowanie to typowo męskie zajęcie. Powszechnie uznaje się bowiem, że dziewczynki nie pasują do komputerów i robotów. Niestety, takie przekonania zostają z dziećmi na całe życie. A jak się okazuje, wiara w stereotypy płci zaczyna się u dziewczynek właśnie w wieku 6 lat.
Efektem tego jest m.in. fakt, iż w latach 2015-2020 wzrost udziału kobiet wśród studentów kierunków technologicznych – na uczelniach publicznych oraz niepublicznych – wyniósł zaledwie jeden punkt procentowy (15% vs 16%). A w czasach doskwierających coraz bardziej braków kadrowych, większe otwarcie się na kobiety powinno być dla branży IT ogromną szansą.
“Intel już od około 10 lat stara się poszerzyć spektrum osób zajmujących się technologiami. Stworzyliśmy m.in. programy stypendiów dla maturzystek i studentek – ostatnio także tych z Ukrainy – czy program AI4Youth zwiększający świadomość w zakresie sztucznej inteligencji. Obecna kampania zaktualizowanych bajek jest więc swego rodzaju klamrą domykającą proces edukacji. Nie chodzi nam bowiem wyłącznie o to, żeby było więcej dziewczyn i kobiet w branży technologicznej, ale także o to, aby zbudować przekonanie, iż nowe technologie może budować każdy, bez względu na płeć, pochodzenie czy wykształcenie” – powiedział podczas inauguracji kampanii Bartosz Ciepluch, VP, DPG Poland General Manager w firmie Intel. “A tak naprawdę, dziewczyn i kobiet potrzebuje nie tylko branża IT w Polsce, ale cała branża IT na świecie” – dodał.
Dlatego też Intel, wraz z fundacją IT Girls, chcą zainspirować wszystkie dzieci, bez względu na płeć, do rozwijania swoich pasji w świecie nowych technologii. A robią to poprzez stworzenie dla nich środowiska pełnego pozytywnych, budujących oraz równościowych przekazów, aby dzieci wiedziały, że wszystkie ścieżki rozwoju są zarówno dla dziewczynek, jak i chłopców. I aby już od najmłodszych lat inspirować przyszłe programistki oraz programistów.
“Bajki zaktualizowane” trafiły do pierwszych przedszkoli
Przygotowane wspólnie „Bajki Zaktualizowane” posłużyły już do przeprowadzenia pierwszych pilotażowych warsztatów – opartych o napisany od postaw scenariusz zajęć – w przedszkolach w Trójmieście oraz w Warszawie. Przedstawicielki i przedstawiciele Intela oraz fundacji IT Girls wraz z pedagogami, wspólnie, poprzez zabawę i rozmowę, przybliżali dzieciom pojęcia z obszaru nowych technologii. Lekcje zakończone były wspólnym czytaniem jednej ze zaktualizowanych bajek, a po spotkaniu każde z dzieci dostało swój własny egzemplarz książki.
“Bajki zaktualizowane” – zilustrowane przez Magdalenę Muki Krupę – można już pobrać (w formacie pdf i audiobook) ze strony internetowej https://itgirls.org.pl/intel-aktualizuje-bajki/ Znajdują się na niej również materiały mające pomóc rodzicom rozmawiać z dzieckiem o nowych technologiach, a pedagogom poprowadzić lekcję na specjalnie przygotowanym scenariuszu zajęć. Ponadto przygotowano materiały pełne propozycji na zabawy dotyczące tematyki nowych technologii i programowania.
Książeczka z bajkami będzie również dostępna w sprzedaży, z której cały zysk przeznaczony zostanie na wsparcie Fundacji IT Girls, działającej na rzecz dziewczynek i kobiet w IT.
Od 21 września ruszył także nabór placówek przedszkolnych, które mogą zgłaszać się do darmowej lekcji o technologii poprowadzonej przez edukatorki z Fundacji IT Girls.
Dodajmy, że ambasadorką projektu Intel Aktualizuje Bajki jest Janina Bąk, blogerka i edukatorka, znana jako Janina Daily.