Rynek

Kopciuszek programistką, Roszpunka inżynierką – ruszyła ogólnopolska kampania Intel Aktualizuje Bajki

Celem akcji – stworzonej we współpracy z fundacją IT Girls – jest próba odmienienia panujących obecnie trendów i pokazanie zarówno dzieciom, jak i dorosłym, że praca w branży IT jest dla wszystkich, niezależnie od płci. W ramach kampanii, kultowe bajki dla dzieci – Kopciuszka, Jasia i Małgosię oraz Roszpunkę – zaprezentowano więc w alternatywnych, “zaktualizowanych” wersjach, aby zainspirować, głównie dziewczynki w wieku przedszkolnym, do rozwijania pasji w świecie nowych technologii.

Kopciuszek programistką, Roszpunka inżynierką – ruszyła ogólnopolska kampania Intel Aktualizuje Bajki
Źródło: Fundacja IT Girls

I tak, w nowych odsłonach wspomnianych bajek Kopciuszek jest zdolną programistką, Roszpunka inżynierką tworzącą drona, a Jaś z Małgosią hakują hasło Baby Jagi. Dzięki technologiom i inteligencji wszyscy samodzielnie radzą sobie z różnymi wyzwaniami. Skąd pomysł na stworzenie takich wersji? Okazuje się, że już na etapie edukacji przedszkolnej, dziewczynki zniechęcane są – często nieświadomie – do interesowania się naukami ścisłymi, inżynierią czy nową technologią. Winny jest m.in. zakorzeniony w społeczeństwie stereotyp, iż programowanie to typowo męskie zajęcie. Powszechnie uznaje się bowiem, że dziewczynki nie pasują do komputerów i robotów. Niestety, takie przekonania zostają z dziećmi na całe życie. A jak się okazuje, wiara w stereotypy płci zaczyna się u dziewczynek właśnie w wieku 6 lat.

Efektem tego jest m.in. fakt, iż w latach 2015-2020 wzrost udziału kobiet wśród studentów kierunków technologicznych – na uczelniach publicznych oraz niepublicznych – wyniósł zaledwie jeden punkt procentowy (15% vs 16%). A w czasach doskwierających coraz bardziej braków kadrowych, większe otwarcie się na kobiety powinno być dla branży IT ogromną szansą.

Przeczytaj również
ClickMeeting uruchamia nową funkcję - podpokoje

“Intel już od około 10 lat stara się poszerzyć spektrum osób zajmujących się technologiami. Stworzyliśmy m.in. programy stypendiów dla maturzystek i studentek – ostatnio także tych z Ukrainy – czy program AI4Youth zwiększający świadomość w zakresie sztucznej inteligencji. Obecna kampania zaktualizowanych bajek jest więc swego rodzaju klamrą domykającą proces edukacji. Nie chodzi nam bowiem wyłącznie o to, żeby było więcej dziewczyn i kobiet w branży technologicznej, ale także o to, aby zbudować przekonanie, iż nowe technologie może budować każdy, bez względu na płeć, pochodzenie czy wykształcenie” – powiedział podczas inauguracji kampanii Bartosz Ciepluch, VP, DPG Poland General Manager w firmie Intel. “A tak naprawdę, dziewczyn i kobiet potrzebuje nie tylko branża IT w Polsce, ale cała branża IT na świecie” – dodał.

Dlatego też Intel, wraz z fundacją IT Girls, chcą zainspirować wszystkie dzieci, bez względu na płeć, do rozwijania swoich pasji w świecie nowych technologii. A robią to poprzez stworzenie dla nich środowiska pełnego pozytywnych, budujących oraz równościowych przekazów, aby dzieci wiedziały, że wszystkie ścieżki rozwoju są zarówno dla dziewczynek, jak i chłopców. I aby już od najmłodszych lat inspirować przyszłe programistki oraz programistów.

“Bajki zaktualizowane” trafiły do pierwszych przedszkoli

Przygotowane wspólnie „Bajki Zaktualizowane” posłużyły już do przeprowadzenia pierwszych pilotażowych warsztatów – opartych o napisany od postaw scenariusz zajęć – w przedszkolach w Trójmieście oraz w Warszawie. Przedstawicielki i przedstawiciele Intela oraz fundacji IT Girls wraz z pedagogami, wspólnie, poprzez zabawę i rozmowę, przybliżali dzieciom pojęcia z obszaru nowych technologii. Lekcje zakończone były wspólnym czytaniem jednej ze zaktualizowanych bajek, a po spotkaniu każde z dzieci dostało swój własny egzemplarz książki.

Przeczytaj również
Google Cloud odnotował w 2020 roku stratę operacyjną w wysokości 5,61 mld USD

“Bajki zaktualizowane” – zilustrowane przez Magdalenę Muki Krupę – można już pobrać (w formacie pdf i audiobook) ze strony internetowej https://itgirls.org.pl/intel-aktualizuje-bajki/ Znajdują się na niej również materiały mające pomóc rodzicom rozmawiać z dzieckiem o nowych technologiach, a pedagogom poprowadzić lekcję na specjalnie przygotowanym scenariuszu zajęć. Ponadto przygotowano materiały pełne propozycji na zabawy dotyczące tematyki nowych technologii i programowania.

Książeczka z bajkami będzie również dostępna w sprzedaży, z której cały zysk przeznaczony zostanie na wsparcie Fundacji IT Girls, działającej na rzecz dziewczynek i kobiet w IT.

Od 21 września ruszył także nabór placówek przedszkolnych, które mogą zgłaszać się do darmowej lekcji o technologii poprowadzonej przez edukatorki z Fundacji IT Girls.

Dodajmy, że ambasadorką projektu Intel Aktualizuje Bajki jest Janina Bąk, blogerka i edukatorka, znana jako Janina Daily.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *