Praca
Kto i na jakich warunkach wróci jesienią do biur? Google i Facebook wymagać będą szczepień
Przedstawiciele Google i Facebook poinformowali, że będą wymagać zaszczepienia od swoich pracowników, zanim wrócą oni do biur. Na razie zasada ta będzie obowiązywać w USA, ale może być rozszerzona o kolejne kraje, w tym także Polskę. Z kolei LinkedIn gwarantuje swoim pracownikom prawo do pracy zdalnej. Polska platforma Linkhouse do biura już natomiast nie wróci.
Branża technologiczna była jedną z pierwszych, które umożliwiły pracownikom pracę z domu, gdy COVID-19 uderzył w Stany Zjednoczone w zeszłym roku. Jednak zakres w jakim firmy technologiczne stosują stałą pracę zdalną, jest teraz rozbieżny. Według ostatnich doniesień, Apple będzie np. wymagać od większości pracowników pracy z biura przez trzy dni w tygodniu. Podczas gdy Zillow Group i Reddit umożliwią większości pracowników pracę zdalną.
Podejście do pracy zdalnej w dobie pandemii zmienia także LinkedIn. Jak się okazuje, firma pozwoli pracownikom wybrać pracę zdalną w pełnym wymiarze godzin lub opcję hybrydową, bo biura firmy będą ponownie otwierane w zależności od sytuacji epidemicznej w konkretnym kraju. Przypomnijmy, że jeszcze w ubiegłym roku szefostwo LinkedIn sugerowało, iż będzie oczekiwać od pracowników tego, żeby w biurach pracownicy przebywali 50% czasu pracy. Elastyczne podejście do pracy w LinkedIn, ogłoszone pod koniec lipca, będzie miało zastosowanie do wszystkich pracowników firmy na całym świecie, których jest ponad 16 tysięcy. A jak powiedziała Reuterowi Teuila Hanson, dyrektorka ds. kadr w LinkedIn, firma nie będzie wymagała od pracowników, którzy zamierzają wrócić do biura, zaszczepienia się przeciwko COVID-19. Przynajmniej na razie.
Bez szczepionek nie ma powrotu do pracy
Zdecydowanie inaczej postępują inny giganci technologiczni (LinkedIn jest własnością firmy Microsoft). Google w specjalnym oświadczeniu poinformował, że szczepienie będzie obowiązkowe dla tych pracowników, którzy swoje obowiązki będą wykonywać w amerykańskich biurach. Firma zaznaczyła też, że wraz z postępem programu szczepień w innych krajach, również i w nich będzie obowiązek szczepień. Po paru godzinach podobne oświadczenie wydał Facebook. Przypomnijmy, że w Polsce Google zatrudnia ok. 500 osób (w Warszawie i Wrocławiu), a Facebook ok. 70 osób.
Również Netflix wymaga od pracowników planów zdjęciowych i aktorów w USA przyjęcia wakcyny, zanim rozpoczną zdjęcia. Co ciekawe, amerykański oddział Twittera właśnie zamknął swoje amerykańskie biura ze względu na wzrost zachorowań.
Jednak nie tylko stopień wyszczepienia załogi czy sytuacja pandemiczna będzie decydowała o tym czy i w jakim stopniu firmy wrócą do biur. Przyjęciu modelu hybrydowego sprzyja to, że duża część firm ograniczyła już koszty i zmniejszyła powierzchnię biurową. Najszybciej będą chcieli więc powrócić ci, którym nie udało się ściąć tych wydatków.
A jak będzie w Polsce?
Linkhouse, polska platforma link buildingu i content marketingu, od marca 2020 roku pracuje zdalnie. “12 marca 2020, widząc jak pogarsza się sytuacja zdecydowaliśmy przeprowadzić dzień próbny pracy zdalnej i… nigdy już nie wróciliśmy do biura. Na pewno początkowo były obawy, czy nie wpłynie to na naszą efektywność, ale bardzo szybko okazało się, że to strach ma tylko wielkie oczy” – skomentował Michał Chlewiński, jeden z założycieli platformy Linkhouse, który dodał, że jego współpracownicy nie wrócą już do biur. “Przyczyną takiej decyzji jest przede wszystkim komfort naszej załogi, która bardzo chwali sobie możliwość pracy zdalnej. To jest dla nas bardzo ważne, szczególnie że wskaźniki finansowe, jak i jakości obsługi klientów, nie spadają, lecz wręcz przeciwnie – cały czas rosną”
Prognozowany przychód Linkhouse za 2021 rok to prawie 18 milionów złotych. To o ponad 60% więcej niż rok wcześniej i ponad trzykrotnie więcej niż w 2019 roku, czyli wtedy, gdy pracownicy cały czas przebywali w biurze.