AplikacjeRynekPolecane tematy

Microsoft wprowadzi więcej sztucznej inteligencji do aplikacji biurowych i biznesowych

Zgodnie z zapowiedziami popularne aplikacje pakietu Microsoft 365 zyskają szereg nowych funkcji opartych na nowej generacji rozwiązaniach z zakresu sztucznej inteligencji. Funkcjonalność znana pod nazwą Copilot będzie dostępna m.in. dla aplikacji Word, PowerPoint, Excel, Outlook oraz Teams.

Microsoft wprowadzi więcej sztucznej inteligencji do aplikacji biurowych i biznesowych
Źródło: Microsoft

Wedle zapowiedzi, oparta na mechanizmach AI funkcja Copilot będzie pełnić rolę wirtualnego asystenta dla użytkowników niemal wszystkich aplikacji biurowych Microsoft. Przykładowo, rozwiązania oferowane w przeszłości w ramach linii produktów Office aplikacje zyskają m.in. zaawansowane funkcje kontekstowego wsparcia dla najczęściej wykonywanych operacji. Zdaniem przedstawicieli producenta, za sprawą funkcji Copilot, platforma Microsoft 365 będzie dysponowała najpotężniejszymi możliwościami wsparcia produktywności użytkowników spośród rozwiązań dostępnych na rynku.

Wykorzystanie sztucznej inteligencji oraz wsparcie dla tzw. dużych modeli językowych (Large Language Models, LLM) w powiązaniu z ogromnymi zbiorami danych dostępnych w ramach platformy chmurowej Microsoft Azure ma bowiem przekładać się na nowe możliwości w zakresie wsparcia produktywności i kreatywności użytkowników.

I tak, funkcjonalność Copilot zostanie osadzona w aplikacjach Microsoft 365. Tego typu natywna integracja z aplikacjami wykorzystywanymi w codziennej pracy ma ułatwiać zapewnienie ciągłości kontekstu działań podejmowanych przez użytkowników przy wsparciu wirtualnego asystenta, a także koncentrację na wykonywanych zadaniach. Rolą Microsoft 365 Copilot ma być przede wszystkim zapewnienie podpowiedzi i ułatwień dla użytkowników, tak aby mogli oni wykonywać swoją pracę w sposób bardziej efektywny i poświęcać więcej czasu na pracę twórczą zamiast wykonywania prostych, powtarzalnych wielokrotnie w ciągu dnia, czynności.

Funkcjonalność usługi Microsoft 365 Copilot ma być oparta na informacjach pozyskiwanych m.in. z różnego rodzaju dokumentów, prezentacji, wiadomości e-mail, wpisów kalendarza, notatek czy informacji kontaktowych dostępnych dla konkretnych użytkowników. Jednocześnie, możliwości usługi Microsoft 365 Copilot mają być dostępne m.in. za pośrednictwem czatu, obsługiwanego w pełni przy wykorzystaniu języka naturalnego. Tym samym, oparta na sztucznej inteligencji funkcjonalność ma faktycznie pełnić rolę asystenta wspierającego użytkowników w codziennej pracy. Możliwe będzie m.in. automatyczne generowanie treści wiadomości poczty elektronicznej, a także różnego rodzaju podsumowań i planów uwzględniających, przykładowo, treść korespondencji oraz transkrypcję spotkań przeprowadzonych we wskazanym okresie. Co ważne, nowe rozwiązanie ma podlegać pełnej kontroli ze strony użytkowników – będą oni mogli zdecydować, które z treści lub działań sugerowanych przez AI wykorzystać.

Zgodnie z oficjalnymi zapowiedziami usługa Microsoft 365 Copilot dla aplikacji Word pozwoli m.in. na zautomatyzowane i kontekstowe tworzenie oraz edytowanie treści i podsumować w miarę tego, jak użytkownicy wykonują inne zadania. W przypadku aplikacji PowerPoint możliwe ma być automatyczne tworzenie prezentacji opartych na opisach czy pomysłach przekazywanych przez użytkownika w formie rozmowy z wirtualnym asystentem. Ten sam wirtualny asystent ma także ułatwić zarządzanie skrzynką odbiorczą w aplikacji Oultook; ma też umożliwiać zautomatyzowaną analizę oraz syntezę treści zawartych w korespondencji e-mail. Podobna funkcjonalność będzie też dostępna w czasie rzeczywistym podczas spotkań prowadzonych w ramach platformy Microsoft Teams. Microsoft 365 Copilot dla aplikacji Excel ma zaś ułatwiać analizowanie danych, a także pozwalać na automatyczne tworzenie zestawień i profesjonalnych wizualizacji.

Co ważne, funkcjonalność Microsoft 365 Copilot obejmie także środowisko Power Platform, gdzie – wedle zapowiedzi – zapewni dodatkowe ułatwienia dla programistów oraz narzędzia typu low-code dla osób nie dysponujących kompetencjami technicznymi. Nowe funkcje oparte na sztucznej inteligencji mają być też łatwo dostępne dla aplikacji Power Apps oraz Power Virtual Agents.

Obecnie rozwiązanie Microsoft 365 Copilot jest wykorzystywane w ramach projektów pilotażowych na grupy wybranych klientów. Szczegółów dotyczących licencjonowania oraz cen nowej usługi nie ujawniono. Dodajmy, że niedawno podobną funkcjonalność – znaną jako Dynamics 365 Copilot – zapowiedziano także dla aplikacji klasy ERP i CRM z rodziny Microsoft Dynamics.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *