Wedle zapowiedzi już niebawem w ofercie koncernu Microsoft pojawią się aplikacje dla platformy Dynamics 365, które za sprawą gogli Microsoft HoloLens będą wykorzystywać możliwości technologii tzw. mieszanej rzeczywistości (mixed reality) na potrzeby usprawnienia wybranych procesów biznesowych. Nowe rozwiązania mają zapewniać m.in. możliwość zdalnej współpracy i komunikacji pracowników znajdujących się w różnych lokalizacjach.
Źródło: Microsoft
Pierwsze prototypy HoloLens trafiły na rynek już blisko dwa lata temu, jednak do tej pory Microsoft nie zdecydował się na wprowadzenie do oferty aplikacji wykorzystujących możliwości rozszerzonej rzeczywistości i przeznaczonych dla użytkowników biznesowych. Teraz ta sytuacja ma się zmienić. Przedstawiciele Microsoftu zapowiedzieli bowiem dwie aplikacje: Dynamics 365 Layout oraz Dynamics 365 Remote Assistant. Ich rolą będzie przede wszystkim usprawnienie komunikacji i współpracy osób pracujących nad tym samym projektem czy zagadnieniem, ale w różnych, często od siebie odległych, lokalizacjach.
Microsoft poinformował przy okazji, że nowe aplikacje sprawdził się już w praktyce – m.in. podczas pilotażowego projektu zrealizowanego w firmie Chevron, która specjalizuje się w wydobyciu ropy naftowej. Gogli HoloLens w powiązaniu z nowymi aplikacjami Dynamics 365 używano tam m.in. do zapewnienia pracownikom operującym na platformach wiertniczych wsparcia ekspertów pozostających w innych miejscach. Dzięki HoloLens pracownik mógł bowiem wykonywać na miejscu swoje zadania, mając jednocześnie przed oczami konkretne wskazówki i wytyczne doświadczonego współpracownika – bez konieczności ściągania tego drugiego na platformę wiertniczą. Według zapewnień takie wykorzystanie rozszerzonej rzeczywistości pozwoliło nie tylko na szybszą realizację zadań związanych z utrzymaniem ciągłości działania sprzętu wydobywczego, ale także zredukowanie kosztów podróży i kosztów pracy specjalistów. “Do tej pory do przeprowadzenia comiesięcznej inspekcji sprzętu niezbędne było sprowadzenie inspektora na miejsce drogą lotniczą – z centrali firmy w Houston do oddziału w Singapurze. Teraz można tę samą operację przeprowadzić z wykorzystaniem Dynamics 365 Remote Assist, co pozwala na błyskawicznie sprawdzenie statusu, czy zidentyfikowanie problemu” – wyjaśniają przedstawiciele Microsoftu.
Warto dodać, że w skali świata przykładów biznesowego wykorzystania gogli HoloLens nie brakuje, w większości są to jednak przykłady oparte na autorskich rozwiązaniach aplikacyjnych – choć oczywiście zbudowanych przy wykorzystaniu dostarczonych przez Microsoft technologii. Dodajmy również, że Microsoft zaprezentował również trzy nowe aplikacje dla Dynamics 365. Chodzi tu o wykorzystujące sztuczną inteligencję i przeznaczone dla działów sprzedaży, obsługi klienta oraz analityków rozwiązania: Dynamics 365 AI for Sales, Dynamics 365 AI for Customer Serviceoraz Dynamics 365 AI for Market Insights. Wszystkie nowości mają zostać udostępnione użytkownikom w przyszłym miesiącu.
Właśnie takie inicjatywy, tworzenie dedykowanych do biznesu i konkretnych zadań aplikacji, wpływają na obserwowany dynamiczny wzrost rynku AR, MR i VR. Sama technologia dysponuje dużym potencjałem, ale przewidywany przez część ekspertów sukces może odnieść tylko, jeśli otrzyma odpowiedni software. To najlepszy moment dla firm tworzących oprogramowanie, by zainteresować się tematem.