BiznesRynek

Mikrofirmy przyglądają się możliwościom wykorzystania AI

Z rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji korzysta już co szósta polska firma zatrudniająca do 9 osób. Najczęściej po takie rozwiązania sięgają organizacje z sektora usług, najrzadziej zaś – z branży budowlanej. Takie wnioski płyną z badania zleconego przez PKO Bank Polski.

Mikrofirmy przyglądają się możliwościom wykorzystania AI

Pytani o ocenę ryzyka wykorzystania AI w ich firmie, przedstawiciele mikrofirm w większości postrzegają ją jako szansę (42%). Co czwarty przedsiębiorca (26%) widzi w niej zagrożenie. Jednocześnie, statystycznie wykorzystanie rozwiązań AI deklaruje 16% przedstawicieli firm zatrudniających mniej niż 10 osób. Z takich narzędzi korzystać ma 22% mikrofirm z branży usługowej, 15% – z branży handlu detalicznego, 12% mikrofirm działających w przemyśle, a także 9% najmniejszych firm z branży budowlanej.

W sektorze mikroprzedsiębiorstw narzędzia biznesowe wykorzystujące sztuczną inteligencję najczęściej znajdują zastosowanie w kontekście procesów komunikacji (18%), marketingu, reklamy i e-commerce (15%) oraz produkcji i realizacji usług (11%). Uczestnicy badania przeprowadzonego na zlecenie PKO Banku Polskiego w niewielkim stopniu dostrzegają natomiast potencjał AI w tworzeniu tekstów i grafik (4%) czy optymalizacji stron internetowych (1%), na potrzeby pozyskiwania nowych klientów.

Mikrofirmy przyglądają się możliwościom wykorzystania AI
Źródło: PKO Bank Polski

Większość ankietowanych w sposób ogólny odpowiada na pytanie dotyczące wykorzystywanych narzędzi – 20% badanych odpowiada, że korzysta z oprogramowania opartego na sztucznej inteligencji. Taki sam odsetek deklaruje wykorzystanie komunikatorów wspieranych AI. Mniej, bo 15% badanych korzysta z ChatGPT, a po 8% – z aplikacji graficznych lub tekstowych. Jednocześnie, aż 79% mikrofirm, które obecnie nie używają rozwiązań opartych na AI, nie planuje z nich skorzystać także w przyszłości.

Mikrofirmy przyglądają się możliwościom wykorzystania AI
Źródło: PKO Bank Polski

“Sztuczna inteligencja nie jest już technologią zarezerwowaną dla największych graczy. AI może pomóc małym przedsiębiorstwom zwiększyć efektywność, obniżyć koszty oraz poprawić jakość obsługi klienta. Zastosowań jest wiele, a firma powinna wybrać rozwiązania dopasowane do jej potrzeb. Warto skorzystać m.in. z generatywnej sztucznej inteligencji (ChatGPT, DALL-E i inne), bo ta technologia jest stosunkowo łatwa w użyciu, a może dawać ciekawe efekty w różnych obszarach” – mówi Dawid Kin, dyrektor Biura Rozwoju Sztucznej Inteligencji w PKO Banku Polskim.

Mikrofirmy przyglądają się możliwościom wykorzystania AI
Źródło: PKO Bank Polski

Wśród potencjalnych obszarów wykorzystania AI wskazywane są m.in. obsługa klienta, marketing czy analiza danych na potrzeby podejmowania lepszych decyzji biznesowych. “Małe firmy zastanawiają się, jak przy wsparciu AI zoptymalizować swoje działanie, a jednocześnie nie narazić się na niepotrzebne koszty i mieć zwrot z inwestycji. Głównymi barierami ograniczającymi wdrożenie rozwiązań opartych na AI jest zapewne brak zdiagnozowanej potrzeby, a także kwestie finansowe. Myślę, że z czasem, gdy wiedza na temat zastosowania AI będzie coraz większa, więcej przedsiębiorców będzie się do niej przekonywać. Naszą rolą jako banku jest pomoc biznesowi w sfinansowaniu rozwoju i inwestycji, które budują przewagę konkurencyjną” – dodaje Radosław Hutnik, dyrektor Pionu Transformacji Bankowości Korporacyjnej i Przedsiębiorstw w PKO Banku Polskim.

Mikrofirmy przyglądają się możliwościom wykorzystania AI

Badanie zostało przeprowadzone w sierpniu 2023 roku na zlecenie PKO Banku Polskiego przez agencję badawczą PBS na grupie 1005 przedstawicieli firm zatrudniających do 9 pracowników.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *