Rynek
Ministerstwo Finansów opublikowało projekt ustawy o KSeF – są zmiany
5 listopada br. Ministerstwo Finansów opublikowało rządowy projekt ustawy dotyczący obowiązkowego wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). Ma on zostać przyjęty przez Rząd do końca 2024 roku.
Resort zaproponował rozwiązania, które mają uprościć wdrożenie i używanie KSeF – zwłaszcza w pierwszym okresie obowiązywania systemu:
1. Wprowadzenie obowiązkowego KSeF dla wszystkich podatników (dla podatników czynnych i podatników zwolnionych z VAT), z uwzględnieniem etapowania:
- od 1 lutego 2026 r. dla przedsiębiorców, których wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) przekroczyła w 2025 r. 200 mln zł,
- od 1 kwietnia 2026 r. dla pozostałych przedsiębiorców.
2. Odroczenie na dodatkowe pół roku, tj. do 31 lipca 2026 r., wprowadzenia niektórych innych rozwiązań, takich jak:
- odroczenie terminu wymogu podania numeru KSeF w płatnościach za e-faktury – dotyczy to również faktur, za które płatność jest dokonywana w mechanizmie podzielonej płatności,
- utrzymanie dodatkowego odroczenia KSeF w odniesieniu do faktur wystawianych z kas rejestrujących,
- utrzymanie dodatkowego odroczenia terminu w zakresie kar za nieprzestrzeganie obowiązków KSeF.
3. Umożliwienie stosowania tzw. trybu offline do końca 2026 r. przez wszystkich podatników.
4. Dopuszczenie wystawiania faktur konsumenckich w KSeF.
5. Zapewnienie w okresie przejściowym (do 30 września 2026 r.) podatnikom „wykluczonym cyfrowo”, gdzie skala i wartość wystawianych faktur jest niewielka, możliwości wystawiania faktur w dotychczasowej formie.
6. Zapewnienie rozwiązań prawnych odpowiadających celowi tzw. wyrównania środowisk KSeF, tj. wprowadzenie pełnych funkcjonalności technicznych systemu obowiązkowego przed datą wejścia w życie przepisów, które nakładają na podatników obowiązek wystawiania faktur w KSeF.
Oprócz rozwiązań legislacyjnych, w trakcie wcześniejszych konsultacji zostały również poruszone zagadnienia związane ze strukturami logicznymi faktur. Szczegóły można sprawdzić tu.
“Po konsultacjach z przedsiębiorcami Minister Finansów przedstawił rozwiązania, które ułatwią dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie prawnym, technicznym i biznesowym. Projekt nowelizacji jest zgodny z wcześniejszymi zapowiedziami Ministerstwa i oceniamy go jako krok w dobrą stronę” – wskazuje Michał Sosnowski, Business Development Director w Exorigo-Upos. “Nowe przepisy przewidują m.in. wsparcie dla mikroprzedsiębiorców poprzez półroczny okres przejściowy dla firm o niskich przychodach (do 10 tys. zł miesięcznie) i fakturach na małe kwoty (do 450 zł), opcjonalne e-faktury B2C, czyli możliwość, ale nie obowiązek wystawiania e-faktur dla klientów indywidualnych, a także załączniki do faktur – nowa struktura umożliwi przesyłanie dodatkowych danych” – dodaje.
Projekt przewiduje także wcześniejsze generowanie certyfikatów QR oraz wspomniane wyrównanie środowisk KSeF, by ułatwić testowanie systemu. Przedsiębiorcy będą mogli dostosować swoje systemy fakturowania jeszcze przed obowiązkowym wdrożeniem systemu. Zmiany te mają na celu uproszczenie procesów oraz umożliwienie płynnego przejścia na system e-faktur.
“W uzasadnieniu do ustawy pojawia się dodatkowa, istotna zmiana – wprowadzenie obowiązkowego podmiotu trzeciego. To rozwiązanie ma odpowiadać na postulaty jednostek samorządu terytorialnego, które zabiegały o wprowadzenie wymogu podawania na fakturze NIP-u jednostki im podległej. Jest to kluczowe dla samorządów, umożliwiając im precyzyjną identyfikację faktur i ułatwiając zarządzanie dokumentacją” – podsumowuje Michał Sosnowski.
Ministerstwo Finansów rozpoczyna teraz finalne konsultacje projektu rozwiązań prawnych i biznesowych w zakresie wdrożenia obowiązkowego KSeF. Uwagi do projektu ustawy można zgłaszać do 19 listopada, a rozwiązań biznesowych do 22 listopada br.