Praca

Na jaki temat kłamiemy podczas rozmowy rekrutacyjnej?

W ankiecie przeprowadzonej przez Grafton Recruitment, 24% osób przyznało, że zdarzyło im się skłamać podczas rozmowy rekrutacyjnej. Doświadczony rekruter potrafi jednak wyłapać sygnały wskazujące na to, że kandydat mija się z prawdą. Kłamstwa i półprawdy szybko wychodzą także na jaw w konfrontacji z rzeczywistością i mogą przyczynić się do błędów w trakcie wykonywania powierzonych przez pracodawcę zadań. 

Na jaki temat kłamiemy podczas rozmowy rekrutacyjnej?

Proces rekrutacji jest wyzwaniem zarówno dla kandydatów, jak i zatrudniającej organizacji. Osoba ubiegająca się o stanowisko odczuwa dyskomfort mając świadomość, że poddaje się ocenie, a rekruter stara się uwierzyć w szczerość jej intencji i dokonać wyboru kandydata, który z jednej strony będzie miał niezbędne kwalifikacje, z drugiej – pasował do organizacji. W takiej sytuacji łatwo o półprawdy i niedopowiedzenia.

„Kandydaci czasem obawiają się, że bez podkoloryzowania swojego CV nie będą w stanie przyciągnąć uwagi rekruterów, zwłaszcza gdy wymagania na stanowisko wydają się im zbyt wygórowane. Podawanie nieścisłych informacji nie przynosi nic dobrego, to błędne koło. Kiedy osoby ubiegające się o pracę podają nieprawdziwe informacje podczas procesu rekrutacji, to potem pracodawcy mierzą się z problemem niedopasowania kompetencji do rzeczywistych zadań” – komentuje Katarzyna Kulik–Kiernoz, Recruitment Expert w Grafton Recruitment.

Kandydaci czują presję, aby wyróżnić się spośród setek aplikujących na to samo stanowisko, zwłaszcza w obliczu coraz wyższych wymagań ze strony pracodawców. W rezultacie decydują się na drobne „poprawki” w swoich CV, licząc na to, że ułatwi im to przejście przez sito rekrutacyjne. Najczęściej „ubarwiają”:

  • kompetencje w zakresie znajomości języków obcych (49%),
  • umiejętności techniczne (35%),
  • przebieg doświadczenia zawodowego (11%),
  • wykształcenie (6%).

Mijanie się z prawdą ma swoje korzenie w presji, jaką odczuwają kandydaci. Pracownicy, obawiając się utraty szans na zatrudnienie, często decydują się na podkoloryzowanie swoich kompetencji. Są przekonani, że powinni stworzyć wrażenie idealnego dopasowania do wymogów stanowiska, aby wyróżnić się wśród innych aplikujących. Tymczasem rekruterzy podkreślają, że brak szczerości może prowadzić do poważnych komplikacji bardzo szybko, już na etapie wdrożenia nowego pracownika – wpływa negatywnie na efektywność zespołu, generując dodatkowe koszty wynikające z konieczności zapewnienia nieprzewidzianych szkoleń lub konieczności przeprowadzenia kolejnego procesu rekrutacyjnego.

Jak unikać rekrutacyjnych pułapek?

Doświadczony rekruter potrafi wyłapać sygnały wskazujące na to, że kandydat mija się z prawdą. Jednym z nich jest brak jasnej odpowiedzi na konkretnie postawione pytanie i zbyt długie przerwy w wypowiedzi. Niepokoić może również rozbieżność między informacjami zawartymi w CV, a tymi, które są komunikowane w trakcie rozmowy. Ostrzeżeniem jest też niechęć kandydata do zweryfikowania poziomu posiadanej wiedzy technicznej czy kompetencji językowych.

„Rekruterzy stosują różne techniki, które pomagają skuteczniej weryfikować prawdziwość informacji przedstawianych przez kandydatów. Pomocne są referencje od byłego pracodawcy. Na kilku etapach rekrutacji może też paść to samo pytanie, na które odpowiedź powinna być identyczna. Rekruter może zapytać np. o liczebność zespołu lub o liczbę pozyskanych klientów w danym miesiącu. Pomocne są też pytania sytuacyjne, w których kandydat ma opowiedzieć o konkretnej sytuacji. Im więcej szczegółów podaje, tym większa szansa, że mówi prawdę. Warto stosować też testy weryfikujące wiedzę” – mówi Michał Piernik, Division & Business Development Manager w Grafton Recruitment.

Z drugiej strony, pracodawcy, chcąc przyciągnąć talenty, muszą pamiętać, że obietnice składane podczas rekrutacji powinny być realistyczne i zgodne z faktycznymi warunkami pracy. Brak spójności między deklaracjami a rzeczywistością może prowadzić do wysokiej rotacji, obniżenia morale oraz problemów z wizerunkiem firmy na rynku pracy.

Kluczem do rozwiązania problemu rekrutacyjnych półprawd jest budowanie środowiska pracy, w którym szczerość jest wartością nadrzędną. Firmy, które stawiają na otwartość, zyskują na zaangażowaniu i lojalności swoich pracowników. Z kolei kandydaci, czując, że mogą być sobą, są bardziej zmotywowani do rzetelnego przedstawiania swoich umiejętności i doświadczenia.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *