BiznesProgramowanie

Nowa platforma procesowa dla IT i biznesu

Australijska firm Atlassian po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowała swoje nowe rozszerzenia dla platformy JIRA na polskim rynku. Mowa tu m.in. o dodatku JIRA Service Desk. Z rozwiązań stosunkowo mało znanej na polskim rynku firmy Atlassian korzystają właściciele najbardziej rozpoznawalnych marek świata – m.in. Apple, Adobe, Siemens, Cisco, czy Deloitte.

Nowa platforma procesowa dla IT i biznesu

Firma Atlassian swoje rozwiązania pozycjonuje pomiędzy rynkiem rozwiązań Open Source, a narzędziami typowo korporacyjnymi. Model biznesowy australijskiej spółki jest oparty przede wszystkim na wykorzystaniu potencjału lokalnych partnerów. Pierwszym partnerem w Polsce, a obecnie jedynym platynowym Atlassian w regionie Europy Środkowo-Wschodniej jest firma Intenso.

Funkcjonalność oprogramowania JIRA wykracza poza obszary typowe dla rozwoju oprogramowania oraz utrzymania IT.

Australijska spółka specjalizuje się głównie w narzędziach związanych z rozwojem oprogramowania – na systemach wspierających budowanie bazy wiedzy i pracę zespołową, przez narzędzia programistyczne, po rozwiązania z zakresu wsparcia technicznego oraz zarządzania cyklem życia aplikacji. Flagowym produktem firmy Atlassian jest JIRA – środowisko wspierające zarządzanie projektami rozwoju oprogramowania oraz rejestrowania i zarządzania danymi o błędach wykrytych w kodzie źródłowym aplikacji. Rozwiązanie wspiera kompleksowe zarządzanie zmianą, wymaganiami, testami, wsparciem technicznym, a także zasobami i zadaniami. Wspierane jest też kompleksowe wersjonowanie aplikacji.

Zdaniem przedstawicieli producenta JIRA stanowi pewnego rodzaju framework w sposób kompleksowy wspierający procesy biznesowe w zakresie rozwoju oprogramowania. Pozwala m.in. zintegrować wszystkie informacje związane z realizowanymi projektami, poszczególnymi wymaganiami i zadaniami programistycznymi, zarządzaniem błędami, a także strategiczną wizją rozwoju oprogramowania. Funkcjonalność oprogramowania JIRA wykracza jednak poza obszary typowe dla rozwoju oprogramowania oraz utrzymania IT i sięga przykładowo procesów budżetowania, czy planowania inwestycji. Co ciekawe, oprogramowanie jest nieodpłatnie udostępniane m.in. na potrzeby wybranych projektów open source oraz organizacji non-profit. Platforma jest tez wykorzystywana w wielu projektach open source. Wśród nich warto wymienić m.in.: Jboss, czy Spring Framework. Firma Atlassian, we współpracy z partnerami, oferuje także szereg aplikacji rozszerzających standardowe funkcjonalności oprogramowania.

Za sprawą dodatku JIRA Service Desk potencjał środowiska JIRA ma być dużo szerszy. Rozszerzenie uzupełnia bowiem oprogramowanie JIRA m.in. o funkcje typowe dla rozwiązań typu workflow. Zdaniem przedstawicieli firmy Intenso platforma JIRA może być z powodzeniem wykorzystywana także w obszarach typowo biznesowych. Cechą charakterystyczną oprogramowania ma być duża elastyczność oraz łatwość implementacji.

W skali świata z rozwiązań australijskiej spółki korzysta nawet ok. 30 tys. przedsiębiorstw. Wśród nich szczególne miejsce zajmuje NASA. Amerykańska Narodowa Agencja Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej korzysta z rozwiązań Atlassian m.in. w kontekście rozwoju oprogramowania wykorzystywanego do operacyjnego sterowania łazikami wykorzystywanymi podczas eksploracji Marsa.

Polska premiera JIRA Service Desk odbyła się 21 listopada w Warszawie podczas konferencji zorganizowanej przez firmę Intenso.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *