BiznesProgramowanie

Nowa platforma procesowa dla IT i biznesu

Australijska firm Atlassian po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowała swoje nowe rozszerzenia dla platformy JIRA na polskim rynku. Mowa tu m.in. o dodatku JIRA Service Desk. Z rozwiązań stosunkowo mało znanej na polskim rynku firmy Atlassian korzystają właściciele najbardziej rozpoznawalnych marek świata – m.in. Apple, Adobe, Siemens, Cisco, czy Deloitte.

Nowa platforma procesowa dla IT i biznesu

Firma Atlassian swoje rozwiązania pozycjonuje pomiędzy rynkiem rozwiązań Open Source, a narzędziami typowo korporacyjnymi. Model biznesowy australijskiej spółki jest oparty przede wszystkim na wykorzystaniu potencjału lokalnych partnerów. Pierwszym partnerem w Polsce, a obecnie jedynym platynowym Atlassian w regionie Europy Środkowo-Wschodniej jest firma Intenso.

Funkcjonalność oprogramowania JIRA wykracza poza obszary typowe dla rozwoju oprogramowania oraz utrzymania IT.

Australijska spółka specjalizuje się głównie w narzędziach związanych z rozwojem oprogramowania – na systemach wspierających budowanie bazy wiedzy i pracę zespołową, przez narzędzia programistyczne, po rozwiązania z zakresu wsparcia technicznego oraz zarządzania cyklem życia aplikacji. Flagowym produktem firmy Atlassian jest JIRA – środowisko wspierające zarządzanie projektami rozwoju oprogramowania oraz rejestrowania i zarządzania danymi o błędach wykrytych w kodzie źródłowym aplikacji. Rozwiązanie wspiera kompleksowe zarządzanie zmianą, wymaganiami, testami, wsparciem technicznym, a także zasobami i zadaniami. Wspierane jest też kompleksowe wersjonowanie aplikacji.

Zdaniem przedstawicieli producenta JIRA stanowi pewnego rodzaju framework w sposób kompleksowy wspierający procesy biznesowe w zakresie rozwoju oprogramowania. Pozwala m.in. zintegrować wszystkie informacje związane z realizowanymi projektami, poszczególnymi wymaganiami i zadaniami programistycznymi, zarządzaniem błędami, a także strategiczną wizją rozwoju oprogramowania. Funkcjonalność oprogramowania JIRA wykracza jednak poza obszary typowe dla rozwoju oprogramowania oraz utrzymania IT i sięga przykładowo procesów budżetowania, czy planowania inwestycji. Co ciekawe, oprogramowanie jest nieodpłatnie udostępniane m.in. na potrzeby wybranych projektów open source oraz organizacji non-profit. Platforma jest tez wykorzystywana w wielu projektach open source. Wśród nich warto wymienić m.in.: Jboss, czy Spring Framework. Firma Atlassian, we współpracy z partnerami, oferuje także szereg aplikacji rozszerzających standardowe funkcjonalności oprogramowania.

Przeczytaj również
Pandemia spowodowała wzrost zainteresowania programowaniem

Za sprawą dodatku JIRA Service Desk potencjał środowiska JIRA ma być dużo szerszy. Rozszerzenie uzupełnia bowiem oprogramowanie JIRA m.in. o funkcje typowe dla rozwiązań typu workflow. Zdaniem przedstawicieli firmy Intenso platforma JIRA może być z powodzeniem wykorzystywana także w obszarach typowo biznesowych. Cechą charakterystyczną oprogramowania ma być duża elastyczność oraz łatwość implementacji.

W skali świata z rozwiązań australijskiej spółki korzysta nawet ok. 30 tys. przedsiębiorstw. Wśród nich szczególne miejsce zajmuje NASA. Amerykańska Narodowa Agencja Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej korzysta z rozwiązań Atlassian m.in. w kontekście rozwoju oprogramowania wykorzystywanego do operacyjnego sterowania łazikami wykorzystywanymi podczas eksploracji Marsa.

Polska premiera JIRA Service Desk odbyła się 21 listopada w Warszawie podczas konferencji zorganizowanej przez firmę Intenso.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *