AplikacjeRynekPolecane tematy

O AI i zrównoważonym rozwoju w kontekście produktów IFS

Wśród wiodących tematów mających wpływ na rozwój systemów IFS – poza ESG i chmurą obliczeniową – są oczywiście algorytmy AI i Generatywna AI wykorzystywana do wspierania użytkowników oprogramowania szwedzkiej firmy.

O AI i zrównoważonym rozwoju w kontekście produktów IFS

IFS zajmuje się sprzedażą oprogramowania od 1983 roku. Jednak to po mianowaniu Darrena Roosa na stanowisko dyrektora generalnego IFS w roku 2018 dokonały się ogromne zmiany w ofercie tej firmy. Pod jego przewodnictwem firma dokonała kompleksowej transformacji biznesowej – trzykrotnie zwiększyła przychody i przebudowała ofertę pod kątem szerszego wykorzystania modelu chmury obliczeniowej. On jest także autorem hasła „Moment of Service”, a także książki o tej samej nazwie.

Szybka transformacja szwedzkiego IFS

W 2021 roku – po ponad 2 latach prac badawczo-rozwojowych – firma wprowadziła na rynek pakiet IFS Cloud. Platforma ta połączyła – w ramach jednego rozwiązania – wszystkie, rozwijane od lat funkcjonalności branżowe IFS w ramach jednego rozwiązania biznesowego. Zlikwidowano tradycyjny podział na rozwiązania wspierające planowanie zasobów przedsiębiorstwa (ERP), zarządzanie kapitałem ludzkim (HCM), relacjami z klientami (CRM), majątkiem (EAM) oraz usługami (FSM).

Co ciekawe, od 2022 roku w realizację strategii rozwoju IFS zaangażowane są fundusze inwestycyjne EQT, Hg i TA Associates. Ich łączne zaangażowanie sięgnęło ok. 10 mld USD. IFS rozwija się dziś 3-krotnie szybciej niż konkurencja. W roku 2023 przychody netto firmy przekroczyły zaś 1 mld euro.

Teraz dokonuje się kolejna zmiana pod wodzą Marka Moffata, nowego prezesa IFS. Jest on związany z firmą od 2 lat. Do niedawna zajmował stanowisko dyrektora ds. klientów. Wcześniej, przez blisko 25 lat był związany z PwC. „IFS ma niezwykle mocne fundamenty, aby realizować strategię, która opiera się na połączeniu zróżnicowanej oferty; niezwykle zaawansowanego, wydajnego i wykorzystującego możliwości AI rozwiązania oraz zaangażowanych klientów i partnerów” – mówił Mark Moffat przejmując nowe obowiązki.

Budowa strategii wykorzystania AI

„Zależy nam na tym, aby klienci jak najlepiej wykorzystali możliwości sztucznej inteligencji, aby znaleźli odpowiedzi na to, jaki jest ich plan działania w zakresie AI? Naszym celem jest pomóc klientom w stworzeniu strategii działania związanej z wykorzystaniem AI. Pokazujemy wiele przykładów wykorzystania Industrial AI dostosowanych do potrzeb branż, w których działają nasi klienci” – mówi Preeti Saini, Senior Vice President Global Marketing IFS.

O AI i zrównoważonym rozwoju w kontekście produktów IFS

Udostępniona w ostatniej aktualizacji naszego oprogramowania w panelu kontrolnym funkcjonalność GenAI wspiera użytkowników w ich działaniach. Agent GenAI może np. znaleźć odpowiedzi na pytanie także w źródłach zewnętrznych, m.in.: witrynie docs.ifs.com czy forach użytkowników naszych rozwiązań” – opowiada Cathie Hall, Chief Customer Officer w IFS.

Aby wesprzeć ich w odnalezieniu właściwej strategii AI, IFS na początku 2024 roku rozpoczął współpracę z MIT Center for Information Systems Research (MIT CISR). W jej ramach prowadzone są badania wpływu transformacji – w szczególności w zakresie wykorzystania Industrial AI – w kluczowych dla IFS sześciu branżach: lotnictwo i obronność, energetyka, użyteczność publiczna, budownictwo, przemysł oraz usługi.

W ramach tej współpracy prowadzone są m.in. badania w zakresie dojrzałości wykorzystania przez klientów IFS narzędzi AI. W efekcie klienci otrzymują dostęp do efektów badań MIT CISR. To zaś pomaga im zastanowić się jakie, kolejne kroki powinni obrać w zależności od tego, czy są na poziomie podstawowym, średniozaawansowanym czy zaawansowanym w zakresie wykorzystania algorytmów AI. A to pozwala im znaleźć odpowiedzi na pytania stawiane dziś przez zarządy wielu firm.

IFS od dawna wspiera wykorzystanie tradycyjnych, dobrze znanych narzędzi Machine Learning. Stosowane są m.in. do tworzenia i optymalizacji harmonogramów produkcji czy planowania konserwacji maszyn na linii produkcyjnej.

GenAI we wsparciu organizacji i użytkowników

Cathie Hall, Chief Customer Officer w IFS opowiedziała w jaki sposób jej firma odpowiada na inny, dominujący dziś trend – Generatywnej AI. „Funkcjonalność ta została udostępniona w ostatniej aktualizacji naszego oprogramowania w panelu kontrolnym. GenAI wspiera użytkowników w ich działaniach. Są już pierwsze przykłady zastosowań tego narzędzia. Agent GenAI może np. znaleźć odpowiedzi na pytanie także w źródłach zewnętrznych. Są wśród nich m.in.: witryna docs.ifs.com czy fora użytkowników naszych rozwiązań” – opowiada.

Nowa wersja systemu IFS wykorzystuje generatywną, sztuczną inteligencję do gromadzenia potrzebnych informacji a następnie prezentowania ich użytkownikowi. „Prostym przykładem wykorzystania GenAI byłoby np. raportowanie wydatków. Funkcja ta oparłaby się na rozpoznaniu treści załączonego paragonu lub faktury. GenAI pozwoliłaby na dokładne skategoryzowanie informacji z rachunków, a następnie zapisanie ich w odpowiednich systemach IT. Jeśli wydatek nie odbiegałby od ‘schematu’ mógłby być automatycznie akceptowany. W przeciwnym razie odpowiednie powiadomienie otrzymałby odpowiedzialny za ten proces pracownik” – mówi Cathie Hall.

O AI i zrównoważonym rozwoju w kontekście produktów IFS

Kolejny, ważny aspekt naszej oferty odnosi się do strategii ESG. Wspieramy naszych klientów w budowaniu zrównoważonego biznesu. ESG to ogromna podróż, którą wszyscy na świecie musimy odbyć. Dlatego jedną ze zmian, jaką Mark Moffat, wprowadził tuż po objęciu stanowiska prezesa IFS było mianowanie Sophie Graham na Chief Sustainability Officera” – mówi Marek Głazowski, dyrektor zarządzający IFS na Polskę i kraje Europy Wschodniej.

Innym, podanym przykładem jest generowanie prognozy przepływów pieniężnych w oparciu o wzorce płatności poszczególnych klientów. Korzystając z zewnętrznych, publicznie dostępnych źródeł można by np. wykorzystać GenAI do zrozumienia, czy coś zmienia lub może się zmieniać w sytuacji finansowej konkretnego klienta. „Generatywnej AI można użyć do łączenia, wielu różnych typów danych. To może pomóc organizacjom lepiej zarządzać środkami pieniężnymi” – przekonuje Cathie Hall.

„Naprawdę interesująco robi się jednak, kiedy połączysz różne technologie. Dlatego mówimy o Industrial AI. Niektórzy dostawcy mówią: Oto narzędzia wsparte algorytmami AI. Mamy tysiące przypadków użycia. Wybierz najbardziej pasujący do twojej organizacji. Tymczasem zastosowanie narzędzi sztucznej inteligencji nie jest proste” – mówi Cathie Hall. „Nasi klienci chcą otrzymać Use Case pasujący do ich branży, a następnie gotowe do użycia – oparte o AI – rozwiązanie osadzone w działających w ich organizacji procesach” – dodaje.

IFS nie wykorzystuje jednego Large Language Model (LLM). Do swoich rozwiązań dodało warstwę orkiestracji, która pozwala podłączać różne modele LLM. Wszystko zależy od przypadku użycia. Choć Microsoft, z rozwiązaniami OpenAI, jest największym partnerem IFS.

Wsparcie w budowie zrównoważonego biznesu

„Kolejny, ważny aspekt naszej oferty odnosi się do strategii ESG naszych klientów. Wspieramy ich w budowaniu zrównoważonego biznesu. ESG to ogromna podróż, którą wszyscy na świecie musimy odbyć. Dlatego jedną ze zmian, jaką Mark Moffat, wprowadził tuż po objęciu stanowiska prezesa IFS było mianowanie Sophie Graham na Chief Sustainability Officera” – podsumowuje Marek Głazowski, dyrektor zarządzający IFS na Polskę i kraje Europy Wschodniej.

To, co nas wyróżnia to fakt, że dajemy klientom wybór

„Mamy już rozwiązania, które pomagają klientom liczyć ślad węglowy w zakresie 1 i 2. W przyszłości zapewne będziemy musieli uwzględniać w strategii także kwestie różnorodności biologicznej. Jej dotyczyć będzie kolejna fala regulacji. Jednym z przykładów naszych działań w tym zakresie było sadzenie w Szkocji drzew typowych dla tego regionu” – dodaje Cathie Hall.

W tegorocznej, 4. edycji konferencji IFS Connect – której gośćmi byli: Preeti Saini, Senior Vice President Global Marketing; Cathie Hall, Chief Customer Officer oraz Simon Niesler, Chief Revenue Officer w IFS – uczestniczyło 450 klientów i partnerów firmy. W tym roku odbywa się w 10 krajach!

Nagrody IFS Business Transformation Award 2024:

 

WZK Wiktoria – Lider Transformacji Biznesowej

IFS Cloud pomaga firmie skutecznie monitorować działania, ale także optymalizować procesy operacyjne. Nie bez znaczenia było także obniżenie emisyjności WZK Wiktoria dzięki przejściu na rozwiązanie chmurowe.

ZAT a.s. z Czech – Innowacyjny Biznes

Ten producent systemów sterowania i monitorowania dla elektrowni zyskał uznanie jurorów dzięki płynnej transformacji do IFS Cloud i skutecznym usprawnieniu procesów w obszarach umów sprzedaży i serwisu oraz raportowania, a także usunięcie znacznej liczby dostosowań poprzez uproszczenie procesów przy użyciu standardowej funkcjonalności IFS Cloud.

Zakłady Metalowe „Postęp” – Doskonałość wdrożeniowa

Przedsiębiorstwo to otrzymało nagrodę za efektywne wdrożenie, co było możliwe dzięki minimalnej liczbie modyfikacji oryginalnych funkcjonalności systemu IFS. Dzięki temu firmie udało się zapewnić wysoką stabilność i niezawodność systemu przy jednoczesnym spełnieniu specyficznych wymagań i oczekiwań branży.

Energa Operator – Architekt Transformacji Cyfrowej

Firma otrzymała nagrodę za pierwsze w Polsce wdrożeniem systemu IFS MWM wspierającego prace mobilną techników i monterów sieci elektroenergetycznej. Firma zintegrowała to rozwiązanie z działającymi już systemami ERP, EAM i GIS innych dostawców.

MIKOMAX Smart Office – Klient Referencyjny Roku 2024

Firma aktywnie dzieli się doświadczeniami, będąc autorytetem dla innych użytkowników systemu, promując dobre praktyki wdrożeniowe.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *