Sztuczna inteligencjaBiznesCloud computingWydarzeniaPREZENTACJA PARTNERA

Pierwsza polska edycja AWS Cloud Day już za nami!

Patronat medialny

W połowie września odbyła się pierwsza edycja AWS Cloud Day Warsaw. Zorganizowane na PGE Narodowym wydarzenie skupione wokół rozwiązań chmurowych Amazon Web Services, zgromadziło ponad 2 tys. specjalistów z branży IT, menadżerów oraz pasjonatów technologii. Konferencja była okazją do wymiany wiedzy i najlepszych praktyk nie tylko na temat migracji do chmury i zarządzaniu środowiskiem chmurowym, ale także cyfrowej transformacji, cyberbezpieczeństwa oraz Generatywnej AI.

Pierwsza polska edycja AWS Cloud Day już za nami!
Źródło: AWS

Uczestników wydarzenia powitał Tomasz Stachlewski, Head of Technology AWS CEE, który podkreślił silne zaangażowanie firmy w naszym kraju i regionie.

„Warszawskie biuro AWS działa już od 9 lat, wspierając setki klientów w migracji do chmury, a tutejsza infrastruktura umożliwia firmom powoływanie zasobów chmurowych tu i teraz. Na przestrzeni ostatnich lat wyszkoliliśmy również ponad 100 tys. osób w technologiach chmurowych. I to właśnie w Polsce, w Gdańsku tworzone są usługi sztucznej inteligencji, które następnie wykorzystywane są na całym świecie” – skomentował Tomasz Stachlewski. „A skoro mówimy również o AI, warto podkreślić, że już teraz 94% firm uważa, że technologia ta będzie miała decydujący wpływ na ich branże w najbliższych latach. Zakłada się, że do 2030 roku, AI oraz inne nowoczesne technologie będą miały pozytywny wpływa na polską gospodarkę i dodadzą ponad 600 mld zł” – dodał.

Nawiązując do jego wypowiedzi, Jonathan Weiss, Managing Director w Amazon Development Center Germany, przybliżył najważniejsze, innowacyjne rozwiązania AWS, które mają pomóc klientom w operacjonalizacji Generatywnej AI. Ekspert mówił m.in. o:

  • Amazon Bedrock – usłudze oferującej (za pośrednictwem jednego interfejsu API) duży wybór wiodących modeli Gen AI i posiadającej szeroki zestaw możliwości potrzebnych do tworzenia aplikacji oraz agentów AI z zachowaniem bezpieczeństwa, prywatności, a także odpowiedzialnej sztucznej inteligencji.
  • Amazon Q – opartym na GenAI wydajnym asystencie, który przyspiesza rozwój oprogramowania (tworzenie kodu, testowanie i debugowanie), a także wykorzystuje wewnętrzne dane organizacji, aby je podsumowywać i analizować na potrzeby biznesowe.
  • AWS Inferentia, AWS Trainium – tworzonych przez AWS chipach GenAI, które cechują się m.in. mniejszym zużyciem energii przy głębokim uczeniu maszynowym.
  • AWS CEIBA – projekcie budowy największego superkomputera AI w chmurze, we współpracy z firmą NVIDIA.

Jonathan Weiss podkreślał jednocześnie, że oferta AWS w obszarze generatywnej sztucznej inteligencji stanowi pośrednio rozwinięcie typowych usług chmurowych. Ma też pozwalać na maksymalne dostosowanie sposobu wykorzystania GenAI do potrzeb oraz możliwości danej organizacji. „Wychodzimy z założenia, że nie ma jednego, uniwersalnego modelu LLM, który będzie najlepszy do wszystkich możliwych zastosowań, podobnie jak ma to miejsce w przypadku baz danych. Niektóre modele LLM mają wyższą wydajność, inne mniejsze opóźnienia, a jeszcze inne – są bardziej opłacalne kosztowo” – stwierdził Jonathan Weiss.

Co ważne, platforma Amazon Bedrock ma pozwalać na sparametryzowanie poszczególnych modeli i zasilenie ich własnymi danymi. Kluczowe znaczenie ma tu również separacja danych pomiędzy użytkownikami usług chmurowych AWS – także na poziomie trenowania dostępnych w środowisku Bedrock dużych modeli językowych. „Platforma Amazon Bedrock dokłada dodatkową warstwę do naszej oferty. Pozwala na łatwy dostęp do szerokiej gamy modeli LLM z zachowaniem możliwości ich kastomizacji oraz obsługi rozbudowanych funkcji bezpieczeństwa oraz izolacji i zarządzania danymi znanych z innych usług AWS” – mówił Jonathan Weiss. „Wspieramy także RODO i inne regulacje niezbędne do tego, aby w odpowiedzialny, bezpieczny i zgodny z przepisami sposób korzystać z możliwości AI” – dodał.

W kontekście odpowiedzialnego wykorzystania generatywnej sztucznej inteligencji wyróżnikiem oferty AWS ma być zaś m.in. standardowo dostępna funkcjonalność Amazon Bedrock Guardrails zapewniająca m.in. możliwość filtrowania odpowiedzi zwracanych przez rozwiązania GenAI pod kątem zapewnienia zgodności z przepisami i firmowymi politykami. W ten sposób użytkownicy mogą mieć blokowany dostęp do wszelkich odpowiedzi zawierających treści wrażliwe lub szkodliwe.

Pierwsza polska edycja AWS Cloud Day już za nami!
Jonathan Weiss, Managing Director w Amazon Development Center Germany Źródło: AWS

Osobisty asystent z chmury AWS

Najwyższą warstwą stosu usług GenAI w ofercie AWS stanowi z kolei Amazon Q. Jako platforma pozwalająca na łatwe tworzenie i wykorzystywanie możliwości generatywnej sztucznej inteligencji w formie osobistych asystentów i aplikacji. Efektem wykorzystania takich narzędzi ma być skok efektywności pracy poszczególnych osób, a więc możliwość lepszego wykorzystania najbardziej wartościowych kompetencji.

Specyficznym rozwiązaniem jest Amazon Q Developer. Pełni ono rolę asystenta wspierającego programistów we wszystkich etapach cyklu rozwoju aplikacji. Co ważne, Amazon Q Developer może być łatwo zintegrowany z najpopularniejszymi środowiskami programistycznymi i obsługiwany za pomocą czata. Rozwiązanie to może zostać też zasilone dodatkowym kontekstem m.in. dzięki udostępnieniu repozytoriów plików i bibliotek stworzonych lub wykorzystywanych przez konkretnego dewelopera. Dzięki temu, na podstawie dostarczonego kontekstu i stworzonego kodu aplikacyjnego Amazon Q Developer jest także w stanie przewidywać i podpowiadać kolejne fragmenty tworzonego kodu.

Co ciekawe, rozwiązanie to zostało wyposażone m.in. w funkcje ułatwiające rozwiązywanie problemów z działaniem tworzonych aplikacji. W przejrzysty sposób nie tylko identyfikuje przyczyny występujących błędów w środowisku uruchomieniowym, ale też wskazuje sposoby ich możliwego rozwiązania.

Jonathan Weiss zwrócił też uwagę na potrzeby uporządkowania ekosystemu danych – i szerokiego wdrożenia metod Data Governance. „Każdy nowoczesny biznes to biznes oparty na danych. Sztuczna inteligencja staje się kolejną warstwą strategii wykorzystania danych w biznesie. W efekcie wiele problemów biznesowych ma też dziś swoje źródło w niskiej jakości danych” – mówił.

Chmura AWS – krajowe przykłady innowacyjnych rozwiązań

Jak poinformowano, dzięki swoim usługom chmurowym AWS wygenerowało w 2023 roku aż 90,8 mld dolarów przychodu. Także w Polsce chmura stała się naturalnym kierunkiem cyfrowego rozwoju dla małych, średnich i dużych firm. Wzrost skali wykorzystania modelu chmury obliczeniowej napędzać mają m.in. oczekiwania związane z koniecznością sprawnego przetwarzania dużych ilości danych, a także – rozwiązań wykorzystujących algorytmy generatywnej sztucznej inteligencji.

Tomasz Stachlewski przywołał w swym wystąpieniu przykład Nest Banku, który zdecydował się przebudować contact center przy pomocy chmury AWS i usługi Amazon Connect. Wspominał także sieć sklepów Stokrotka, która przeniosła do chmury AWS swoją hurtownię danych. Pozwoliło to o 20% zredukować koszty jej obsługi oraz zwiększyć wydajność o 100%.

Jednym z gości na głównej scenie AWS Cloud Day był również Szymon Brzuchalski, Director of IT Development Department z LUX MED. Opowiadał on o nowym systemie do sprzedaży i obsługi ubezpieczeń zdrowotnych, stworzonym w chmurze AWS. W ramach tego rozwiązania modelowanie ryzyka przeniesiono na platformę Amazon SageMaker, która ułatwia tworzenie, szkolenie i wdrażanie modeli uczenia maszynowego przy wykorzystaniu zasobów dostępnych w środowisku chmurowym AWS. Dzięki temu – poza znacznym zwiększeniem dostępnej mocy obliczeniowej – specjaliści LUX MED otrzymali też dostęp do gotowych algorytmów uczenia maszynowego. Ich wykorzystanie pozwoliło m.in. na skrócenie czasu wykonywania obliczeń z kilku dni do ledwie kilku minut.

“Z chmury AWS korzystamy już kilka lat. I to co jest dla nas równie ważne, jak choćby jej skalowalność, to także partnerstwo z dostawcą. Pomaga nam ono rozwiązywać pojawiające się problemy dużo szybciej i sprawniej, niż gdybyśmy to robili sami. AWS ma bowiem ogromne doświadczenie z racji dużej liczby obsługiwanych klientów. Kolejna rzecz to elastyczność, którą daje nam AWS. W krótkim czasie jesteśmy w stanie dostarczać funkcjonalności, które są z jednej strony oczekiwane przez biznes, a z drugiej także bezpieczne oraz zgodne z międzynarodowymi standardami i regulacjami” – stwierdził Szymon Brzuchalski.

Z kolei Joanna Pakuła, Director of the Claims and Benefits Department w Allinaz Polska, przybliżyła funkcjonalność AI Asystenta używanego w jej firmie przez agentów ubezpieczeniowych. Rozwiązanie wykorzystujące model językowy AI Cloude 3 oraz usługi AWS Bedrock i AWS Textrack, usprawnia weryfikację nieustrukturyzowanej dokumentacji medycznej na potrzeby rozpatrywania roszczeń. Asystent nie tylko ułatwia pracę likwidatorów, podnosi ich efektywność oraz obniża koszty ponoszone przez firmę, ale przede wszystkim skraca czas oczekiwania na decyzję z 10 do 1 dnia.

“Dzięki temu rozwiązaniu pracownik otrzymuje na ekranie, jedną lub dwie procedury medyczne, z których powinien zapłacić świadczenie. Nie trzeba więc, jak wcześniej, przeszukiwać setek dokumentów. Poza tym otrzymuje uzasadnienie danej rekomendacji, które jest na tyle dobre, że może być wykorzystywane w korespondencji do klienta. Z perspektywy pracownika są to gigantyczne korzyści” – tłumaczyła Joanna Pakuła.

Rozwiązanie wykorzystywane w Allinaz Polska jest także dobrym przykładem na skuteczne wykorzystanie możliwości GenAI w ściśle regulowanej branży i w oparciu o rozwiązania bazujące na modelu publicznej chmury obliczeniowej.

Rośnie adopcja AI w polskich firmach

Podczas AWS Cloud Day zaprezentowano także wyniki przeprowadzanego przez AWS badania adopcji nowoczesnych technologii cyfrowych w krajach europejskich. Wynika z nich, że polskie firmy są coraz bardziej przekonane do potencjału i narzędzi sztucznej inteligencji. 30% przedsiębiorstw już wdrożyło technologie AI. Tylko w ciągu minionego roku adaptacja AI w polskich firmach urosła natomiast o 36%. Co oznacza najszybsze tempo wzrostu spośród krajów Unii Europejskiej.

Badanie wskazuje, że sztuczna inteligencja już teraz wywiera znaczący wpływ na organizacje, które z powodzeniem zintegrowały ją ze swoimi praktykami biznesowymi. Otóż 83% firm widzi pozytywny wpływ AI na wartość biznesową, a 79% na oszczędności kosztów.

Co ciekawe, spośród wszystkich sektorów objętych badaniem, na czoło wysuwają się firmy z sektora obronnego. Spośród nich już 71% wykorzystuje AI (do kontroli jakości, tworzenia treści oraz wykrywania nadużyć), a 86% jest świadomych jej potencjału. W dalszej kolejności ze sztucznej inteligencji korzystają firmy z branży produkcyjnej (47%) oraz usług finansowych (40%).

Mniej zaawansowane we wdrażaniu AI są w Polsce firmy z sektora MŚP – tylko 25% z nich korzysta obecnie z narzędzi AI. MŚP które wdrożyły AI, wykorzystują ją głównie do analizy predykcyjnej (33%) i automatyzacji systemów (28%). Odnotowały też pewne wymierne korzyści, w tym zwiększenie przychodów (33%) i obniżenie kosztów (33%).

Niezależnie od reprezentowanej branży, główną przeszkodą w adopcji AI jest rekrutacja odpowiednio wyszkolonych pracowników. Jak wynika z badania AWS, aby przezwyciężyć te trudności, 85% firm skłonnych jest zaoferować wyższe wynagrodzenie kandydatom przeszkolonym w zakresie AI. Średni proponowany wzrost płac wynosi 28%.

“Dzięki uwolnieniu potencjału sztucznej inteligencji, Polska ma okazję, aby stać się europejskim liderem w tej dziedzinie. Aby tego dokonać kluczowe będzie uzupełnienie luki w umiejętnościach oraz klarowne regulacje. Jednocześnie zwiększając inwestycje w sztuczną inteligencję, Polska może w pełni wykorzystać potencjał AI do napędzania wzrostu gospodarczego, budowania odporności cybernetycznej oraz cyfrowej transformacji biznesu” – powiedział Tomasz Stachlewski.

Ponad 40 tematycznych sesji, spotkań i warsztatów

Po dostępnej dla wszystkich, oficjalnej części AWS Cloud Day z udziałem Keynote Speakerów, uczestnicy wydarzenia mogli wziąć udział w ponad 40 sesjach, warsztatach i spotkaniach z ekspertami, partnerami oraz wystawcami. Prezentowano i dyskutowano nie tylko na temat najlepszych praktyk związanych z zarządzaniem środowiskiem chmurowym, analizowaniem danych, tworzeniem aplikacji czy strategiami cyberbezpieczeństwa. Duża część eksperckich spotkań i warsztatów dotyczyła wspomnianej już generatywnej sztucznej inteligencji, która stała się dla AWS bardzo ważną częścią technologicznej oferty.

W organizację wydarzenia zaangażowali się i wzięli w nim udział na specjalnie przygotowanych stoiskach, partnerzy AWS. Mowa o firmach takich jak: Deloitte, PwC i Chaos Gears oraz AMD, MongoDB, Hostersi, Snowflake, Ingram Micro czy TD Synnex.

“Wydarzenie to pokazuje, jak wiele firm szuka dziś swojej drogi właśnie w chmurze, która oferuje możliwości przyspieszenia biznesu, zabezpieczenia danych i łatwego testowania nowych rozwiązań. Bardzo się cieszymy, że to właśnie w Warszawie odbyła się impreza tej rangi, co potwierdza rosnące znaczenie Polski na technologicznej mapie świata” – podsumował Tomasz Dwornicki, prezes zarządu spółki Hostersi, partnera AWS.

Relację opracowali: Mikołaj Marszycki i Piotr Waszczuk

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *