RynekPolecane tematy

Polacy spędzają w internecie średnio ponad 23 lata swojego życia

Nowe badanie przeprowadzone przez dostawcę wirtualnych sieci prywatnych NordVPN ujawniło, że Polacy przeciętnie spędzają w internecie aż 23 lata, 5 miesięcy i 16 dni swojego życia. W porównaniu ze średnią długością życia, która w Polsce wynosi 77,8 lat, jest to prawie jedna trzecia.

Polacy spędzają w internecie średnio ponad 23 lata swojego życia

Z analizy wynika, że w typowym tygodniu Polacy korzystają z internetu przez prawie 51 godzin, co odpowiada ponad dwóm dniom. Łącznie daje to 110 dni w roku oraz więcej niż 23 lata życia. Z tych 51 godzin tygodniowo, prawie 16 godzin spędza się na pracy, a pozostałe niecałe 35 godzin, na różnych działaniach online. Autorzy badania podają, że przeciętna godzina, w której Polacy zaczynają przeglądać internet każdego dnia to 9:01. Z sieci wylogowujemy się natomiast dopiero o 21:49.

Najwięcej czasu spędzamy w mediach społecznościowych

7 godzin i 4 minuty – tyle czasu tygodniowo spędzamy na przeglądaniu platform społecznościowych, takich jak Facebook, Instagram czy Twitter. Tylko godzinę mniej – 6 godzin i 2 minuty – poświęcamy na oglądanie filmów, na przykład na YouTube.

Kolejne 4 godziny i 38 minut tygodniowo przeznaczamy na oglądanie programów telewizyjnych i filmów, np. na Netflix czy HBO, podczas gdy 3 godziny i 20 minut spędzamy słuchając muzyki na Spotify, Amazon Music, Deezer i innych podobnych platformach. Poza tym, 3 godziny i 18 minut tygodniowo przeznaczamy na zadania życia codziennego, takie jak bankowość internetowa, 2 godziny i 49 minut na szukanie informacji, a pozostałą 1 godzinę i 44 minuty na zakupy online, wskazują autorzy badania.

„Większość z nas stara się ułatwić i wzbogacić swoje codzienne życie o kilka różnych platform i usług internetowych, jednak prawie nikt nie myśli o swoim bezpieczeństwie online i prywatności danych dostarczanych aplikacjom i stronom internetowym. Długie godziny spędzone w Internecie sygnalizują jedynie zwiększone ryzyko stania się kolejną ofiarą cyberprzestępców – obecne globalne okoliczności sprawiają, że są oni jeszcze bardziej aktywni” – komentuje Daniel Markuson, ekspert ds. prywatności cyfrowej w NordVPN.

Niestety, chętnie podajmy też swoje dane osobowe

Z badania wynika, że co trzeci Polak (35,3%) nie wyobraża sobie dnia bez internetu lub polega na internecie, zajmując się większością swoich hobby (29,4%), a taka zależność zmusza go do dzielenia się wieloma poufnymi informacjami. I tak, do najczęściej ujawnianych publicznie danych należą: imię i nazwisko (82,2%), data urodzenia (74,9%), pełny adres (62,9%), zawód (36,8%), status związku (33,3%), a także rozmiar odzieży (28,1%) a także to, co lubią i to, czego nie lubią internauci (26,3%). Dodatkowo, co czwarta osoba z Polski publicznie ujawniła swój numer PESEL (24,5%) oraz dane konta bankowego (22,4%).

„Dzisiaj większość naszego życia może być prowadzona online: od dokonywania płatności po zapewnianie sobie rozrywki za pomocą programów telewizyjnych i gier. Dlatego powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na zagrożenia online. Spersonalizowane wiadomości tworzące poczucie nagłości, podejrzany lub nieznany nadawca, używanie niepoprawnego języka, niepewne załączniki i linki – to pierwsze oznaki oszustwa, na które należy uważać. Otwieraj tylko załączniki od osób, którym ufasz, a jeśli masz jakieś wątpliwości – nie wahaj się omówić sprawy ze swoimi kolegami i przyjaciółmi” – przestrzega Daniel Markuson.

Czas spędzony online w typowym tygodniu:

  • Zakupy online – 1 godzina 44 minuty
  • Oglądanie seriali/filmów – 4 godziny 38 minut
  • Korzystanie z mediów społecznościowych – 7 godzin 4 minuty
  • Słuchanie muzyki – 3 godziny 20 minut
  • Oglądanie filmików – 6 godzin 2 minuty
  • Życie codzienne – 3 godziny 18 minut
  • Szukanie informacji – 2 godziny 49 minut
  • Wideorozmowy – 1 godzina 30 minut
  • Granie – 1 godzina 39 minut
  • Zajęcia/poradniki online – 1 godzina 28 minut
  • Wyszukiwanie przepisów – 1 godzina 45 minut
  • Praca – 15 godzin 56 minut

Łącznie: 50 godzin 39 minut.

Wspomniane badanie, zlecone przez NordVPN, przeprowadziła w dniach 23-30 sierpnia 2021 roku firma Norstat. Grupą docelową byli mieszkańcy Polski w wieku 18-74 lat, a próba została pobrana od krajowych internautów. Kwoty zostały określone na podstawie wieku, płci i miejsca zamieszkania.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *