Cyberbezpieczeństwo

Polskie firmy MSP najbardziej obawiają się malware i wirusów

Przedstawiciele polskich firm mikro, małej i średniej wielkości jako zagrożenie IT, które w największym stopniu utrudnia prowadzenie biznesu najczęściej wskazują na złośliwe oprogramowanie oraz wirusy. To wnioski z badania przeprowadzonego na zlecenie home.pl.

Polskie firmy MSP najbardziej obawiają się malware i wirusów

Większość, bo 42 proc. ankietowanych przedstawicieli działających w różnych branżach firm sektora MSP, jako główne zagrożenie utrudniające prowadzenie biznesu wskazywali na złośliwe oprogramowanie i wirusy. Jeden na czterech badanych (26 proc.) jako najbardziej istotne zagrożenie wskazał pojęcie szersze – ataki hakerów. Według 13 proc. badanych utrudnieniem w prowadzeniu działalności mogą okazać się działania ukierunkowane na kradzież danych osobowych, zaś zdaniem 8 proc. ankietowanych – phishing. Po 4 proc. uczestników badania jako najistotniejsze źródła zagrożeń wpływających na prowadzenie biznesu wskazało: fałszywe oprogramowanie ochronne oraz zapamiętywanie haseł w przeglądarce. Co dziesiąty (11 proc.) badany stwierdził, że nie obawia się żadnych zagrożeń IT.

Jedynie 3 proc. ankietowanych wskazało, że obszar bezpieczeństwa IT powierza zewnętrznym dostawcom usług.

Najczęściej wskazywanymi rozwiązaniami bezpieczeństwa w firmach sektora MSP pozostają rozwiązania antywirusowe. Korzysta z nich niemal co czwarty (74 proc.) badany. Często wykorzystywanymi dobrymi praktykami pozostają zaś – regularne aktualizowanie aplikacji (47 proc.) oraz systemów operacyjnych (40 proc.), unikanie stosowania poczty elektronicznej do przesyłania wrażliwych danych (41 proc.), a także szkolenia pracowników w zakresie bezpieczeństwa IT (28 proc.), stosowanie w zakresie autoryzacji reguł narzucających konieczność stosowania skomplikowanych haseł (23 proc.) oraz szyfrowanie danych (22 proc.) i stosowanie certyfikatów SSL (18 proc.). Jedynie 3 proc. ankietowanych wskazało, że obszar bezpieczeństwa IT powierza zewnętrznym dostawcom usług. Statystycznie tylko 2 proc. firm nie stosuje żadnych zabezpieczeń, ani praktyk związanych z ochroną danych.

„Celem badania było sprawdzenie znajomości zagrożeń, które czyhają na przedsiębiorców w internecie. Chcieliśmy się także dowiedzieć, czy ta wiedza ma przełożenie na stosowanie przez nich odpowiednich zabezpieczeń” – mówi Łukasz Daszkiewicz, kierownik produktów bezpieczeństwa w home.pl. „To właśnie przedsiębiorcy są najczęściej narażeni na działania ze strony nieuczciwych ludzi, którzy infekują ich komputery wirusami, kradną dane firm oraz ich klientów. Dlatego muszą wykazać się w tej kwestii dużą odpowiedzialnością” – dodaje.

Badanie w lutym br. przeprowadziła firma ARC Rynek i Opinia na zlecenie home.pl. Wzięło w nim udział 200 właścicieli, dyrektorów, specjalistów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo w polskich firmach zatrudniających maksymalnie 249 pracowników. Reprezentowane w badaniu przedsiębiorstwa działały m.in. w branżach przemysłowej, motoryzacyjnej, budowlanej, finansowej i transportowej.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *