PracaProgramowanieRynek
Postępuje specjalizacja zawodów informatycznych
Z analiz firmy HRK wynika, że osoby zajmujące się zawodowo obszarem IT cenią sobie odrębność specjalizacji. Szczególnego znaczenia nabierają tu kompetencje związane z nowymi technologiami, bezpieczeństwem oraz te, odpowiadające głównym nurtom IT w biznesie, jak Big Data, czy cloud computing.
Zdaniem ekspertów HRK wraz z rozwojem nowych technologii różnice pomiędzy poszczególnymi specjalizacjami pogłębiają się, zaś na rynku pracy pojęcie “informatyk” odchodzi do lamusa. Przykładowo, w obszarze rozwoju oprogramowania obok stanowisk odpowiadających architektom, programistom i testerom, w coraz większym stopniu poszukiwane są osoby o bardzo wąskiej specjalizacji. “Ciekawą drogą rozwoju dla dobrego programisty może być stanowisko etycznego hakera. Osławieni w latach 90-tych włamywacze komputerowi obecnie są cenionymi pracownikami umożliwiającymi weryfikację bezpieczeństwa i niezawodności wdrażanych systemów informatycznych” – mówi Bogumiła Pieńkowska-Falba, konsultantka HRK ICT. W obszarze bezpieczeństwa następować ma także wzrost zapotrzebowania na kompetencje związane z biometrycznymi systemami ochrony danych oraz infrastruktury IT.
Według ekspertów firmy HRK rośnie również skala obowiązków stawianych specjalistom ds. infrastruktury. Większa jest także odpowiedzialność administratorów, czy inżynierów sieci. Wynika to m.in. z rosnącej skali wykorzystania rozwiązań IT w firmach oraz świadomości użytkowników biznesowych w zakresie potencjalnych skutków awarii. Cenione są też kompetencje z pogranicza IT oraz biznesu.
Według przedstawicieli firmy HRK na rynku już obserwowane jest wysokie zapotrzebowanie na kompetencje związane z projektowaniem i wdrażaniem rozwiązań analityki biznesowej. Rosnąć ma jednak liczba ofert pracy dla specjalistów z zakresu analizy Big Data oraz inżynierii danych. Spodziewany jest też dynamiczny wzrost zainteresowania kompetencjami niezbędnymi do efektywnego wykorzystania najnowszych trendów rynkowych. „Cenieni będą również specjaliści ds. wdrożeń rozwiązań Beacon oraz inżynierowie ds. rozwiązań analizy mowy – szczególnie w centrach obsługi call/contact center. Ważny też będzie obszar Internetu rzeczy” – uważa Konrad Witek, lider zespołu HRK ICT.