PracaCIOPolecane tematy
Pracownicy centrów danych – zapracowani, ale zadowoleni
Zdecydowana większość specjalistów IT zatrudnionych w centrach danych jest zadowolona ze swojej pracy i jej warunków. Takie wnioski płyną z ankiety przeprowadzonej przez Informa Engage and Data Center Knowledge.
Aż 72% wszystkich ankietowanych stwierdziło, że są w stanie podpisać się pod stwierdzeniem „kocham swoją pracę”, zaś 75% przyznało, że gdyby ich dziecko lub inny młodszy krewny spytali o to, jaką profesję warto wybrać, to zdecydowanie poleciliby właśnie IT, ze szczególnym uwzględnieniem specjalizacji data center. Wydaje się, że jednym z powodów tak wysokiego poziomu zadowolenia i spełniania w centrach danych jest fakt, iż zatrudnieni tam specjaliści czują się odpowiednio dowartościowani i istotni dla funkcjonowania całej organizacji – 88% respondentów stwierdziło, iż czują, że ich praca ma kluczowe znaczenie dla sukcesu ich pracodawców.
Oczywiście, ogólny wysoki poziom zadowolenia z pracy nie oznacza, że specjaliści IT nie stykają się z problemami – blisko połowa ankietowanych twierdzi, że pracodawcy nie są w stanie zapewnić im wiedzy i szkoleń niezbędnych do realizowania codziennych zadań (co oznacza, że muszą się oni dokształcać na własną rękę). 61% respondentów stwierdziło, że w ciągu ostatniego roku nie pozyskali żadnych nowych certyfikatów, ani też nie odnowili już posiadanych. Jako główne przyczyny takiego stanu rzeczy respondenci wskazywali: brak środków na szkolenia (34% odpowiedzi), brak czasu (24%), a także przeświadczenie kadry zarządzającej o tym, że personel nie potrzebuje dodatkowych szkoleń (16%) oraz brak sformalizowane planu szkoleń w danej organizacji (16%).
Specjaliści z centrów danych raczej nie narzekają natomiast na wynagrodzenie – aż połowa z nich zarabia 100 tys. USD rocznie (lub więcej), co plasuje ich na czołowych miejscach listy najlepiej zarabiających pracowników IT na świecie. Tylko 11% ankietowanych deklarowało zarobki na poziomie zdecydowanie poniżej branżowej średniej, czyli poniżej 40,000 USD rocznie. Warto jednak zaznaczyć, że ankieta wypełniana była zarówno przez pracowników z USA (ok. 2/3 ogółu respondentów), jak i z innych regionów świata. Ok. 90% respondentów stanowili mężczyźni, co jest kolejnym potwierdzeniem faktu, że IT jest branżą silnie zmaskulinizowaną.
Oczywiście, warto też pamiętać, że termin „pracownik data center” jest pojemny i różnice w zarobkach pomiędzy różnymi specjalistami mogą być znaczące nawet w ramach tego samego obiektu czy firmy. Praktyka pokazuje, że najlepiej zarabiają inżynierowie oprogramowania, zaś najmniej – pracownicy zajmujący się podstawowymi operacjami związanymi ze sprzętem.
Autorzy raportu zwracają też uwagę na pewien potencjalnie niebezpieczny aspekt wysokiego poziomu zadowolenia i komfortowych warunków pracy specjalistów zatrudnionych w data center: „Dla większości pracowników, data center pozostaje stabilnym, zdrowym i atrakcyjnym finansowo miejscem pracy – to środowisko, w którym doświadczeni specjaliści czują się bardzo dobrze i chętnie pielęgnują ten stan rzeczy. Stabilność to oczywiście pozytywne zjawisko, jednak może ono powodować pewien problem – sprawiać, że pracownicy będą zaniedbywali swój rozwój zawodowy, a rozdźwięk pomiędzy ich umiejętnościami i wiedzą, a tym, co jest pożądane na rynku, będzie rósł” – podsumowują specjaliści z Informa Engage and Data Center Knowledge