Szacuje się, że już 37% firm stosuje rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji. Start-upy działające w obszarze AI przyciągają od 15% do aż 50% więcej inwestorów w porównaniu z pozostałymi, które działają w innych obszarach. Kraje, które będą skutecznie wspierać SI, mają szansę rozwijać się o 1,5% rocznie szybciej. W Polsce wpływ sztucznej inteligencji na gospodarkę jest obecnie oceniany na 0,1–0,2% PKB. Jednak, jak wynika z rządowej strategii „Polityka Rozwoju Sztucznej Inteligencji w Polsce”, polskie firmy mają ogromny potencjał, aby także korzystać z tej technologii i zwiększać dzięki niej przewagę konkurencyjną.
Algorytmy usprawniają działalność firmy
Wiele polskich przedsiębiorców zastanawia się, w jaki sposób mogliby wdrożyć tego typu rozwiązania w swojej firmie. Aby ułatwić im odpowiedź na to pytanie, warto zastanowić się, czym właściwie jest sztuczna inteligencja. Z jednej strony, należy sobie uświadomić, że „inteligencja” jest określeniem użytym trochę na wyrost. Nie mamy tu do czynienia z maszynami zdolnymi do abstrakcyjnego myślenia, jedynie algorytmy analizujące wolumeny danych i na ich podstawie proponujące odpowiedź. Z drugiej strony, jeśli jednak przyjrzeć się wszelkim procesom, które zachodzą wewnątrz organizacji, okazuje się, że jedynie część z nich wymaga angażowania człowieka, a wiele z nich zdecydowanie skuteczniej mogą obsługiwać programy komputerowe.
Rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji pozwalają na usprawnianie funkcjonowania firmy w niemal każdym obszarze jej działalności, a tym samym przyczyniają się do poprawy jej konkurencyjności. Algorytmy uczenia maszynowego – pojęcie często stosowane wymiennie ze sztuczną inteligencją – mogą analizować dane, wyszukiwać w nich prawidłowości, a nawet tworzyć na ich podstawie prognozy. Ten potencjał można wykorzystać w rozmaitych obszarach działalności przedsiębiorstwa.
Jedną z podstawowych zalet sztucznej inteligencji jest możliwość zrzucenia na jej karb wszystkich żmudnych i powtarzalnych czynności, które są konieczne do prowadzenia działalności biznesowej. Oprogramowanie z funkcją SI może zdecydowanie ułatwić prowadzenie np. księgowości – automatycznie sczytując, sortując i archiwizując faktury czy wyliczając stawki podatku do zapłacenia. Podobnie firmy, które pracują w modelu B2B – a których częścią działalności jest raportowanie działań – mogą w dużym stopniu zautomatyzować proces raportowania do klienta dzięki aplikacjom wykorzystującym sztuczną inteligencję. W efekcie przekłada się to na zwiększenie przewagi konkurencyjnej poprzez niezawodne i tanie oddelegowanie części aktywności. To z kolei pozwala pracownikom w pełni skupić się na działalności biznesowej. Najwięksi wydawcy internetowi wykorzystują SI do pisania prostych komunikatów giełdowych i raportów z notowań akcji.
AI pomaga tworzyć ściśle sprecyzowaną ofertę
Firmy mogą budować również przewagę biznesową poprzez użycie sztucznej inteligencji w dotarciu do nowych klientów. Sieć obfituje w ogromne wolumeny danych o użytkownikach, które pozwalają z zaskakującą precyzją przewidzieć decyzje konsumenckie. Jeśli ktoś szukał sukni ślubnych, z dużym prawdopodobieństwem za rok będzie szukał wózka dziecięcego lub kredytu mieszkaniowego. Wykorzystanie metadanych, z których algorytmy SI umożliwiają wytypowanie wąskiego grona najbardziej obiecujących konsumentów, pozwala dotrzeć ze sprecyzowaną ofertą za ułamek ceny tradycyjnego marketingu. Aplikacja jest w stanie analizować zarówno dane zbierane przez sieci społecznościowe, jak i publiczne rejestry przedsiębiorców.
Uczenie maszynowe pozwala także na ciągłe ulepszanie produktu. W epoce gospodarki „na żądanie” klienci będą wymagać produkcji sprofilowanej pod ich indywidualne potrzeby. Aby temu sprostać, konieczne jest rozwijanie systemów zbierających i przetwarzających dane o produktach na każdym etapie ich cyklu życia, od zamawiania materiałów po obsługę posprzedażową, a następnie ich przetwarzanie w celu ciągłego doskonalenia produktów, a tym samym zdobywania przewagi konkurencyjnej.
Chmura wspiera wdrożenia rozwiązań sztucznej inteligencji
Korzystanie z tych rozwiązań nie wymaga wcale gigantycznych nakładów finansowych w infrastrukturę IT oraz znajomości kodowania. Współczesny rynek już bowiem oferuje szeroką gamę usług w formule Software as a Service, przez co firmy ponoszą tylko okresowy koszt korzystania z licencji. Z kolei wykorzystanie chmury obliczeniowej pozwala ograniczyć koszty inwestycji w sprzęt konieczny do obsługi tych aplikacji. W ten sposób nawet drobni przedsiębiorcy, którzy zdecydują się wdrożyć rozwiązania z zakresu uczenia maszynowego, mają szansę na przygotowanie produktów, które zdecydowanie lepiej odpowiadają współczesnym potrzebom rynku. W dobie powszechnego dostępu do sieci oraz dynamicznego rozwoju rynku chmury, koszty przestają być główną barierą do wdrażania innowacji technologicznych. Kluczowa okazuje się w tej sytuacji zmiana paradygmatu myślenia o tym, jak należy prowadzić biznes. Ci, którzy sprostają temu zadaniu, mają szansę stać się liderem w swojej branży.
Marcin Zmaczyński, Head of Marketing CEE w Aruba Cloud