Praca
Przyszłość rynku pracy to elastyczność i autonomia w działaniu pracowników
Pomaga w zwiększeniu poziomu zadowolenia w zespole, pozwala przyciągać i utrzymywać talenty, poprawia wydajność i produktywność, a także wspiera tworzenie innowacji – elastyczność może zapewnić wymierne korzyści firmie. Jej skuteczność zależy jednak od tego, jaki wpływ na decyzję o wyborze miejsca i trybu pracy pozostawimy pracownikom. Potwierdzają to globalne badania, z których wynika, że nawet 61% specjalistów oczekuje elastyczności, z której mogliby korzystać w sposób zapewniający autonomię w działaniu.
Jak wynika z badania przeprowadzonego wśród 16 tysięcy specjalistów w 16 krajach na całym świecie przez koncern doradczy EY, już w ubiegłym roku ponad połowa pracowników (54%) poważnie rozważała zmianę firmy, gdyby obecny pracodawca nie zapewnił im większej elastyczności w wyborze miejsca i czasu wykonywanej pracy. Ta sama analiza powtórzona w tym roku pokazała, że w ciągu ostatnich 2 lat elastyczne modele stały się nie tylko niezbędne i oczekiwane, ale także wiążą się z nimi konkretne preferencje. 80% specjalistów z 26 różnych branż zadeklarowało, że chciałoby pracować z domu przynajmniej 2 dni w tygodniu, przy 1/5 respondentów, którym nie zależy na pracy w tym trybie.
Człowiek w centrum zainteresowania
Prawdziwa elastyczność musi wykraczać poza lokalizację i uwzględniać różne preferencje, specyfikę zajmowanych stanowisk, pełnione role i potrzeby coraz bardziej zróżnicowanych pracowników, przekonuje Adam Jakubowski – Senior Director Software Development & Lab Lead w Dynatrace. Jego zdaniem, kluczem do dostarczania wartościowego produktu dla klientów i utrzymania zaangażowania pracowników jest zapewnienie im środowiska opartego na zaufaniu oraz autonomii w działaniu, w którym człowiek znajduje się w centrum zainteresowania, wszyscy mogą sobie wzajemnie pomagać, inspirować się, a także rozwijać kontakty społeczne. Ma w tym pomóc wzmocnienie pozycji lokalnych liderów, by mogli oni podejmować najlepsze decyzje dla swoich zespołów w oparciu o ramy działania firmy.
“W Dynatrace przekształciliśmy naszą filozofię działania na taką, która ułatwia integrację zespołów wewnątrz organizacji, zbliżając do siebie ludzi o unikalnych kompetencjach i doświadczeniach. Wśród pracowników promujemy kulturę współpracy i różnorodności, która wspiera proces kreatywny niezbędny w naszej branży przy tworzeniu innowacji. Uważamy, że nie można narzucić tylko jednego, identycznego dla wszystkich modelu pracy” – tłumaczy Adam Jakubowski. “W biurach naszej firmy na całym świecie, w tym w Gdańsku, możemy pracować w trzech systemach: pierwszym – pozwalającym na pracę w biurze od 3 do 5 dni w tygodniu przy dedykowanym biurku, drugim – oferującym możliwość pracy z biura 1 do 2 dni w tygodniu lub dowolny, nieprzerwany czas raz w miesiącu oraz trzecim – zdalnym, skierowanym do osób mieszkających daleko od firmy, posiadającym unikalne na rynku umiejętności” – dodaje.
Elastyczna przestrzeń stymuluje kreatywność
W elastyczności hybrydowego modelu pracy liczy się także to, jak zaaranżujemy przestrzeń wokół nas. Dzisiaj nie wystarczy już przemalować biura, zwiększyć jego powierzchni, czy wymienić w nim mebli. Projektując nowoczesne biuro, ważne jest trzymanie się zasady partycypacji. Wielofunkcyjna przestrzeń powinna być dopasowana do charakteru i zadań pracowników, mieć wydzielone wspólne i kameralne strefy pracy. Znaczenie tego elementu w pracy zauważają sami specjaliści. Według badania firmy Jabra – amerykańskiego producenta urządzeń głośnomówiących do telefonów komórkowych, aż 73% pracowników uważa, że w przyszłości możliwość pracy z biura będzie traktowana raczej jako benefit, niż obowiązek.
W projektowaniu elastycznej przestrzeni warto więc pamiętać zarówno o tradycyjnych stanowiskach biurowych, jak i tzw. hot deskach, czyli miejscach do pracy tymczasowej. Wyposażenie biura powinno wspierać interakcję między pracownikami, co może ułatwić chociażby wprowadzenie modułowych mebli, pozwalających na łatwą zmianę aranżacji, podkreślają eksperci.
Różnorodność na drodze do elastyczności
Zarówno praca zdalna, jak i stacjonarna mają swoje wady i zalety. Nie da się dzisiaj pracować tylko w jednym z tych dwóch modeli – zwłaszcza w obliczu rosnącego znaczenia zarządzania różnorodnością (D&I) w organizacjach na przestrzeni ostatnich lat. Autorzy analizy PwC na ten temat uważają, że prawdziwym wyzwaniem dla firm będzie wykreowanie doświadczenia pracownika w taki sposób, aby w pełni wykorzystać potencjał płynący z różnorodności i zbudowania z tego swojej przewagi konkurencyjnej.
Zarówno pracownicy jak i pracodawcy są natomiast na pewno zgodni w jednym – hybrydowa rzeczywistość zagościła na stałe na globalnym rynku zatrudnienia. Z kolei brak atrakcyjnej oferty w jej zakresie może skłonić tych pierwszych do poszukiwań nowego miejsca pracy, tak wynika choćby z badań EY. Organizacje muszą więc zaprojektować i wdrożyć takie działania, w których człowiek znajdzie się na pierwszym miejscu.